טראמפ מאשר שהחליט להסיג חיילים מגרמניה: "מזניחה את חובתה"

נשיא ארה"ב אישר להפחית את מספר החיילים האמריקאים המוצבים בגרמניה ל-25 אלף - ירידה של 10 אלף חיילים • טראמפ דורש מגרמניה להוציא כ-2% מהתמ"ג שלה על ביטחון כחלק מחברותה בנאט"ו

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Associated Press
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Associated Press

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אישר אתמול (ב') כי החליט להפחית את מספר החיילים האמריקאים המוצבים בגרמניה ל-25 אלף, ואמר כי עשה זאת בגלל שגרמניה "מזניחה את חובתה" בנוגע להוצאות על הביטחון כחלק מחברותה בנאט"ו. הוא גם שב וביקר את פרויקט "נורד סטרים 2" - צינור הגז מרוסיה לגרמניה - שספג סנקציות אמריקאיות חריפות חודשים לפני השלמתו, ושבימים אלה דנים בקונגרס האמריקאי בהחרפת הסנקציות נגדו.

במהלך ישיבת קבינט אתמול אמר טראמפ למצלמות: "אנחנו מגנים על גרמניה, והם מזניחים את חובתם. זה לא הגיוני, אז החלטתי להפחית את מספר החיילים במדינה ל-25 אלף". המשמעות היא כי קרוב ל-10 אלף חיילים אמריקאים, ועוד בני משפחותיהם וצוות אזרחי המשמש כתמיכה בהם, יעזבו את גרמניה בחודשים הקרובים. חלק יוצב מחדש בבסיסים בפולין. טראמפ שב ודרש מגרמניה להוציא כ-2% מהתמ"ג שלה על ביטחון, כולל רכש נשק וציוד קרב, כחלק מחברותה בברית הטרנס-אטלנטית נאט"ו. נכון להיום ברלין מוציאה כ-1.38% בלבד, לאחר שהעלתה את השתתפותה בשנים האחרונות.

הצעד האמריקאי, שהודלף מוקדם יותר החודש לכלי התקשורת האמריקאיים, עורר זעזוע בגרמניה, וקריאות שלא לבטוח יותר בברית רבת השנים עם ארה"ב. הוא גם העלה ספקות לגבי עתידה של נאט"ו.

הנשיא טראמפ התייחס גם למלחמת הסחר המתנהלת ברקע הדברים מול האיחוד האירופי, וגם בהקשר זה הזכיר את גרמניה: "הם מתייחסים אלינו רע מאוד בנוגע לסחר", אמר לכתבים. "אנחנו מנהלים אתם משא ומתן, אבל נכון לעכשיו לא מרוצים מהעסקה שהם מציעים. הם עלו לארה"ב מאות מיליארדים במהלך השנים בסחר, אז אנחנו נפגעים בתחום הסחר וגם במסגרת נאט"ו", הוסיף טראמפ. הוא ציין כי גרמניה נהנית מכך שחיילים אמריקאים "ממומנים היטב" מוציאים כסף במדינה, מה שתרם להחלטתו להקטין את מספר החיילים במדינה.