תיירות | פרשנות

מתכוננים כבר לטיסה לקפריסין באוגוסט? אלה הסיבות שזה כנראה לא הולך לקרות

בענף התיירות והתעופה חיכו בכיליון-עיניים לפגישתו של רה"מ נתניהו עם ראש ממשלת יוון, שכן ידעו כי הפגישה תכלול איזשהו כיוון, תאריך או אופק לפתיחת הענף • אך האם השמיים באמת ייפתחו בתאריך שהוכרז, והאם חברות התעופה הישראליות בכלל ערוכות לכך?

רודוס, יוון / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
רודוס, יוון / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

האם באמת אפשר להתכונן ל-1 באוגוסט כתאריך לפתיחת השמיים (כלומר הסרת חובת הבידוד לטסים ליוון ולקפריסין)? בענף התיירות והתעופה חיכו בכיליון-עיניים לתמונה שתפורסם מטעם לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו יחד עם ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטקיס שמבקר בישראל. בענף ידעו כי הפגישה הזו תכלול איזשהו כיוון, תאריך או אופק לפתיחת ענף התעופה והתיירות. 

ראש הממשלה נתניהו נפגש היום עם ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטקיס  / צילום: חיים צח, לע"מ
 ראש הממשלה נתניהו נפגש היום עם ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטקיס / צילום: חיים צח, לע"מ

בפתח הפגישה אמר נתניהו: "אנחנו רוצים לשים את 1 באוגוסט כתאריך יעד לאפשרות פתיחת התיירות הישראלית ליוון וקפריסין. זה תלוי בהיקפי התחלואה". בתוך האמירה הזו מסייג נתניהו ואומר "לאפשרות" - כלומר שמתווה או הסכם רשמי עדיין אין. הוא גם מסייג כמובן בנתוני התחלואה, שבימים האחרונים אינם מעודדים.

הסכם בין מדינות לטובת פתיחת התיירות כבר נכרת בין מדינות "ירוקות" (מדינות שבהן התחלואה בקורונה נמוכה יחסית). המטרה בהסכמים הללו היא לייצר בועות תיירות, כלומר הדדיות בין מדינות שלא יחייבו את אזרחי המדינה האחרת בבידוד - לא בהלוך ולא בחזור.

נזכיר כי כיום קיימת חובת בידוד של 14 ימים לנוחתים בישראל, כאשר לפי ההנחיות, הכניסה מותרת לבעלי דרכון ישראלי בלבד.

בהודעה שיצאה מלשכת ראש הממשלה לאחר הפצת הבשורה צוטט נתניהו כך: "אנחנו מדברים פה על תאריך יעד של 1 באוגוסט לפתיחת השמיים ליעדים יוון וקפריסין. זה תלוי גם מה יקרה עם מגפת הקורונה, אבל אם המספרים יאפשרו זאת, זהו תאריך היעד לפתיחת השמיים. זוהי בשורה חשובה מאוד".  

כבר לא יעד נחשק 

בינתיים, לפני שעטים על הזמנת חופשה, כדאי לזכור כי נתוני התחלואה בקורונה בישראל כבר לא ממקמים אותה כמדינה נחשקת לתיירים. אומנם ההסכמים הם הדדיים, אך ברור כי עיקר התנועה היא מישראל החוצה ופחות לישראל - בעיקר ממדינות כמו יוון או קפריסין, שנחשבות כמקור שולי לתיירות הנכנסת לישראל, יעד יקר לחופשה בכל קנה-מידה.

בתוך כך, קפריסין שינתה לאחרונה את הדירוג של ישראל בחלוקה לשלוש קטגוריות, וזאת על סמך נתוני התחלואה במדינה. ישראל - שהייתה בקטגוריה A, כלומר מדינה בסיכון נמוך - הורדה לקטגוריה B, כלומר רמת סיכון בינונית. אזרחי מדינות שמשתייכות לקטגוריה הזו יידרשו להציג בדיקת קורונה שנעשתה בטווח של 72 שעות לפני הטיסה - ולא ברור האם ישראלים שירצו לצאת לחופשה יוכלו לגשת לבצע בדיקות. ההשתייכות לקטגוריות משתנה על בסיס נתוני התחלואה, ונתונים אלה הם דינמיים, כך שאם אכן השמיים ייפתחו ב-1 באוגוסט, והמספרים ישקפו גרף שיפור - ייתכן כי ישראל תחזור לקטגוריה A. 

"אין אפשרות לגשת לבדיקת קורונה לצורכי נופש ותיירות", מסבירים במשרד הבריאות ל"גלובס". "הנופשים לא יוכלו לגשת לבצע בדיקת קורונה לטובת הטיסה. מדינת ישראל מאפשרת ביצוע של בדיקה זו רק לנדרשים לכך על-פי חוק". 

חברות התעופה ערוכות? 

מנגד, עובדי רשות שדות התעופה התבשרו לאחרונה כי הם יקבלו שכר על החופשה שאליה הוצאו עם עצירת הפעילות התעופתית עד לספטמבר 2020. המועד הזה במידה רבה יכול להיות הסמן לתאריך היעד שאליו מכוונת הממשלה, או שלפחות היא כיוונה אליו עד כה.

האם חברות התעופה הישראליות ערוכות לפתוח את השמיים, או שהדבר ייעשה רק בחסדי החברות הזרות? ארקיע כבר הודיעה לעובדים שלה כי הם יישארו בחל"ת עד לסוף חודש יולי, וגם אל על הודיעה לעובדיה כי הם יישארו בחל"ת עד 31 ביולי. ישראייר פועלת במתכונת מצומצמת, אבל היא היחידה שכנראה תוכל לעמוד ביעד הזה. כדי לטוס ב-1 באוגוסט כדאי להתחיל להיערך ולמכור חבילות מראש - אבל מי יבטיח לחברות ולנופשים שהחופשה שירכשו אכן תצא אל הפועל?

בענף התעופה והתיירות הרוחות גועשות. בקרב המלונאים ידוע שאי-אפשר לבנות על תיירי הפנים, בעיקר ביעדים כמו תל-אביב או ירושלים שניזונים בעיקר מתיירי החוץ. קמפיינים ייעודיים למשוך למלונות בישראל את תייר הישראלי כבר עלו לאוויר - אבל לא נראה שזה מה שיציל את המספרים העגומים של 2020, שרבים כבר הגדירו אותה כשנה אבודה. 

לא ממהרים לפתוח את השמיים 

השיח הוא שבישראל לא ממהרים לפתוח את השמיים, משני טעמים: האחד הוא האינטרס של הממשלה להשאיר אותנו ואת הכסף שלנו בארץ - בבתי המלון, במסעדות, באתרי הבילוי וגם בחנויות, כשבקיץ שעבר לבדו טסו כ-2.5 מיליון ישראלים לחופשה.

הטענה השנייה נוגעת לידידה הטובה של ישראל, ארה"ב, כשגורמים בענף משוכנעים כי נתניהו יתקשה לפתוח את השערים למדינות מסוימות ולהתעמת מול ארה"ב - היעד מספר 1 של התיירים הישראלים והמקור מספר 1 של התיירות הנכנסת - שתישאר מחוץ לרשימה של המדינות הבטוחות.

האם אכן ב-1 באוגוסט השמיים ייפתחו לפחות לשתי המדינות שהזכיר נתניהו? לא ברור. רשימה מורחבת שעליה דובר מוקדם יותר - הכוללת מדינות נוספות, בהן מונטנגרו סלובניה, זנזיבר, איי סיישל ומדינות אחרות המוגדרות כ"ירוקות" - כבר ירדה מהכותרות, והסכם כזה בינתיים לא מתגבש. במשרד הבריאות מנמקים כי "ההחלטה על מועד ואופן פתיחת ישראל להגעת אנשים שאינם תושבי הארץ תיקבע על-ידי הממשלה בהתאם לנתוני התחלואה".

אז לפני שאורזים ומפנטזים על חופשה, כדי להתעדכן בנתוני התחלואה ובעיקר לא לפתח ציפיות.