קנאביס | דעה

מרים אדלסון טועה: אי-הפללת צרכני הקנאביס טובה לציבור

מדיניות ההפללה כשלה בכל העולם • מו"לית "ישראל היום" מקדמת קונספציה שפוגעת ולא עוזרת לאף אחד

חווה לגידול קנאביס בצפון הארץ / צילום: רויטרס
חווה לגידול קנאביס בצפון הארץ / צילום: רויטרס

בטור דעה ביום שישי האחרון ב"ישראל היום", שכותרתו "לא ללגליזציה: הקנאביס הוא דלת כניסה לסמים קשים", טוענת מו"לית העיתון ד"ר מרים אדלסון כי הסדרת נושא הקנאביס בישראל היא "איום לחברה" ומהווה איום חמור על הנוער בישראל שיתחיל בצריכת קנאביס ויעבור במהרה לסמים קשים.

בואו נשים בצד את העובדה שבמסגרת ההסדרה, צריכת קנאביס לצעירים מתחת לגיל 21 תהיה אסורה. מה שד"ר אדלסון לא מבינה היא שמדיניות ההפללה הפלילית כשלה לחלוטין בעולם, וכמובן שהיא גם כשלה במדינת ישראל. לשמחתנו, ישראל היא לא חלוצה בתחום הלגליזציה, ואנו יכולים ללמוד ממדינות רבות ברחבי העולם מה היו השפעות אי-הפללה או לגליזציה של קנאביס על בגירים ונוער כאחד.

כל המחקרים מצביעים על דבר אחד - הסדרה ואסדרה של שוק הקנאביס מובילות לירידה לא רק באחוזי בני הנוער הצורכים קנאביס באופן כללי אלא גם לירידה במספר המקרים של בני נוער המתמכרים לקנאביס ופוגעים בעצמם. עובדה זו מתרחשת משתי סיבות עיקריות:

קודם כל, ברגע שהוסדר השוק לבני הנוער, קשה יותר להשיג את הסם. היעדרם של סוחרים לא חוקיים מקשה עליהם, ולסוחרים החוקיים, עליהם יש רגולציה ופיקוח, אין שום אינטרס למכור לצעירים.

תאוריית "הפרי האסור": ברגע שהקנאביס מותר, מידת המשיכה שלו בקרב בני הנוער פוחתת. הנתונים האלה חוזרים על עצמם בכל מחקר המשווה את המצב טרום הרפורמה ואחריה, והם חד-משמעיים.

שנית, ד"ר אדלסון גם טוענת כי ערכו הרפואי של ה-CBD, הרכיב הלא ממסטל של צמח הקנאביס, אינו מוכח. יש לי הערכה רבה לד"ר אדלסון על פעילותה רבת-השנים בטיפול וסיוע לנפגעי התמכרויות, אך היא נשענת על מחקרים וכלים לא עדכניים שלא מבינים את היתרונות שבקנאביס רפואי, ונראה כי היא לא מבינה כי ה-CBD לרוב נצרך בתצורה של שמן ולא בעישון. נראה כי אדלסון רק עוזרת להנציח סטיגמות נוראיות ופוגעניות על חולים המטופלים בקנאביס.

הסטיגמות האלה שאדלסון, כמו רבים בחברה הישראלית שהם חסרי ידע והבנה בתחום, מדביקים לחולי הקנאביס, הן סטיגמות של פושעים ומכורים. במקום לסייע לחולים, גורמים להם להתבייש בטיפול היחיד שקיים כיום שעוזר להם לנהל אורח חיים תקין ונורמלי. בתגובה זה גורם למערכת הממשלתית להתייחס אליהם כאחרוני העבריינים ולהקשות עליהם קבלה של טיפול שיכול לעזור להם ולהקל על סבלם.

המטרה שלנו, כמדינה, כממשלה, היא לדאוג שאזרחי ישראל הבגירים, שיכולים לקבל החלטות בעצמם, לא יתויגו כעבריינים כמו גנבים ואנסים. שחולים והלומי-קרב לא יתביישו בטיפול שהוכח שעוזר להם. שמערכות אכיפת החוק שלנו לא יבזבזו משאבים שיכלו ללכת לטיפול בעבירות אמיתיות כמו פשיעה חקלאית, גניבות ואלימות במשפחה, על רדיפה של מעל למיליון אזרחים נורמטיביים, חולים, עורכי דין, רופאים, הייטקיסטים, מנכ"לים ועוד, שמקדמים את החברה הישראלית ומפתחים את המדינה שלנו למקומות שאיש לא חלם עליהם.

הסדרת שוק הקנאביס תיטיב עם החולים, עם המשטרה, עם בתי המשפט ועם כל הציבור בישראל. המהלך הזה יאפשר לנו להפנות משאבים לצעדים היעילים באמת במלחמה בסמים - טיפול והסברה.  

הכותבת היא חברת כנסת מטעם הליכוד ומי שהגישה את הצעת החוק לאי-הפללת צרכני קנאביס בישראל

*** גילוי מלא: אריאל ויטמן, עורך מדור הדעות של "גלובס", שימש בעבר כדובר של חברת הכנסת שרן השכל