הרחבת התמיכה של הפד: מה הוא הולך לרכוש בדיוק ולמה עכשיו?

החשש מהגדלת החוב של החברות הביאה את הפד להרחיב את התמיכה בשוק ולרכוש גם אג"ח של חברות ספציפיות • כך זה צפוי לצאת לפעול

יו"ר הפד, ג'רום פאואל / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press
יו"ר הפד, ג'רום פאואל / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press

הפד הכריז השבוע על מסגרות לפעילותו הישירה בשוק האג"ח הקונצרני של ארה"ב, שוק ראשוני - PMCCF, ושוק משני - SMCCF. שתי מסגרות אלו יוצרות את המסגרת הכללית של פעילות בשוק האג"ח הקונצרני - CCF.

הרקע למהלך הנוכחי הוא כמובן ההרעה הניכרת במצב כלכלת ארה"ב ובכלכלה הגלובלית. השיבושים השפיעו גם על מגזרים שונים במערכת הפיננסית ובפרט זמינות האשראי לתאגידים ולמנפיקים אחרים של חוב שנפגעה. כל זאת במקביל לכך שהשיבושים בפעילות הכלכלית הגבירו במידה ניכרת את הצורך של חברות להשיג מימון. שיבושים אלה מורגשים אפילו על ידי החברות בדירוגים הגבוהים ביותר שזקוקות לנזילות בכדי לפרוע חובות ולשלם ריבית ולקיים את עצמן עד להתייצבות התנאים הכלכליים.

מדוע עכשיו?
המיתון הנוכחי הוא ייחודי במובנים רבים, לא רק מבחינת חומרתו חסרת התקדים, אלא בעיקר משום שבעוד שחובות משק הבית עשויים להישאר יציבים יחסית, צפויה עלייה חריגה בעוצמתה בחובות של הסקטור העסקי בארה"ב, שכבר היו כמעט בשיא לפני המגיפה. החובות של הסקטור העסקי גדלו באופן דרמטי ברביע הראשון של 2020 ל-49% תמ"ג, מ-45%. הזינוק הזה עדיין אינו איום מיידי, זאת מכיוון שלעסקים רבים הייתה יתרת מזומנים גבוהה לפני הקורונה. עם זאת, קצב "שריפת המזומנים" מביא לחשש ניכר לגבי חובות הסקטור העסקי ובפרט על רקע היקפי הנפקת אג"ח קונצרני בארה"ב, תוך כדי גידול במינוף התאגידי מהרמות הגבוהות כבר, שעלול להכביד על ההתאוששות הכלכלית וליצור קשיים בשירות החוב בעתיד. בפרט מדובר בקשיים של חברות "בענפים רגישים" למצב בעת הנוכחית.

מה יירכש?
מסגרת ה- PMCCF של הפד תעניק מימון לחוב תאגידי "למנפיקים זכאים" (פירוט בהמשך) כך שהם יוכלו לשמר את הפעילות העסקית. מסגרת ה- SMCCF מיועדת לתמוך בנזילות בשוק האג"ח הקונצרני על ידי רכישת אגרות חוב של "המנפיקים הזכאים" וגם על ידי רכישת ETF של אג"ח קונצרני בשוק המשני. לשם הקמת מסגרות ה-PMCCF ו-SMCCF, הפד של ניו יורק ילווה ל-SPV (גוף ייעודי לנושא - SPECIAL PURPOSE VEHICLE), אשר יפעיל את מסגרות ה-CCFs.

ה-PMCCF יספק לחברות גישה לאשראי באמצעות: רכישת אגרות חוב של חברות כרוכש בלעדי; רכישת חלקים בהנפקת איגרות חוב ו/או סינדיקציות חוב בעת ההנפקה. מסגרת ה-SMCCF רשאית לרכוש: אג"ח חברות ארה"ב בדירוג השקעה בעת הנוכחית; אג"ח של חברות מארה"ב שהיו בדירוג השקעה ב-22/3/2020, אשר דירוגן לא ירד, אך לא מתחת ל-BB מינוס נכון למועד הרכישה; תעודות סל הרשומות בארה"ב שמטרתן חשיפה רחבה לשוק אגרות חוב הקונצרניות בדירוג השקעה; תעודות סל הרשומות בארה"ב שמטרתן השקעה באג"ח HIGH YIELD.

גיל בפמן / צילום: תמר מצפי
 גיל בפמן / צילום: תמר מצפי


מה המסגרת הכספית של הפעילות?
הגודל המשולב של CCFs יהיה עד 750 מיליארד דולר. מדובר בפעילות הנתמכת בהשתתפות "הון עצמי" של 75 מיליארד דולר על ידי הממשל (במסגרת חוק CARES). ה-PMCCF (שוק ראשוני) ימנף את ההון העצמי של האוצר האמריקאי ביחס של 10 ל-1 בעת רכישת אגרות חוב קונצרניות או הלוואות מאוחדות ממנפיקים זכאים בדרוג השקעה בעת הרכישה. ה- PMCCF ימנף את ההון של האוצר בין 7 ל-1 בעת רכישת אגרות חוב ו/או הלוואות ממנפיקים זכאים המדורגים מתחת לדירוג השקעה בעת הרכישה.

מסגרת ה-SMCCF (שוק משני) ימנף את ההון של האוצר בין 10 ל -1 ברכישת אגרות חוב קונצרניות של מנפיקים שהם בדירוג השקעה במועד הרכישה ובעת רכישת תעודות סל אשר מטרת ההשקעה העיקרית שלהן היא חשיפה לאג"ח קונצרניות בארה"ב בדירוג השקעה. ה- SMCCF ימנף את ההון של האוצר ב-7 עד 1, כאשר רכישת אגרות חוב היא של מנפיקים המדורגים מתחת לדרגת השקעה בעת הרכישה ובטווח בין 3 ל-1 עד 7 עד 1, תלוי בסיכון, ברכישת סוג אחר של נכסים.

מדובר במסגרת שתופעל עד לסוף ספטמבר 2020, אלא אם בהנהגת הבנק הפדרלי יוחלט על הארכת משך הפעילות. נתוני על הפעילות יפורסמו בתדירות שבועית. לשם ביצוע הפעילות בשוק המשני, יפותח מדד שוק אשר יכלול את האג"ח שיירכשו. הרכב מדד זה יעודכן מדי 4-5 שבועות וזאת בכדי להוסיף או להשמיט איגרות על פי הצורך. הבנק הפדרלי כבר פרסם את המתודולוגיה לחישוב המדד, אשר כולל את כל מגוון ענפי המשק של ארה"ב להם יש נוכחות בשוק האג"ח הקונצרני. כמו כן, ישנו פרסום הנוגע לאופן המסחר היומי של הפד על פי המדד, וזאת תוך כדי גיבוי וייעוץ מצד חברת BLACKROCK.

*הכותב הוא הכלכלן הראשי של בנק לאומי.