הסדרי חוב | בלעדי

אלשטיין יגיש הצעה משופרת להסדר חוב באי.די.בי; עשוי להגדיל את היקף ההון שיזרים לחברה

בעל השליטה ינסה לשמור על השליטה בדסק"ש ולמנוע ירידה לטמיון של השקעת ענק בהיקף של כ-3 מיליארד שקל שביצע בקבוצה לאורך השנים

אדוארדו אלשטיין, בעלי אי.די.בי  / צילום: שלומי יוסף, גלובס
אדוארדו אלשטיין, בעלי אי.די.בי / צילום: שלומי יוסף, גלובס

איש העסקים אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה בחברת אי.די.בי פתוח, מתכנן להעביר עד לסוף השבוע למחזיקי האג"ח של החברה הצעה מעודכנת ומפורטת להסדר חוב. באסיפת מחזיקי אג"ח מסדרה י"ד שנערכה אתמול, אמר יועצו הפיננסי של אלשטיין, יריב פילוסוף, כי ההצעה המעודכנת תוגש בעקבות שיחות שהתקיימו בין החברה ונציגיו של בעל השליטה לבין הנאמנים והנציגים של שלוש סדרות האג"ח. 

על פי פילוסוף, אי.די.בי נמצאת כעת במצב נורא ואיום, כשבשבוע הקרוב היא עלולה לאבד את החזקתה בדיסקונט השקעות (דסק"ש), אם יחליטו מחזיקי אג"ח י"ד להעמיד את החוב כלפיהם לפירעון מיידי. מסיבה זו, מבקש כעת אלשטיין להשיג את תמיכתם בהסדר החוב שלו, במטרה לשמור על השליטה בדסק"ש ולמנוע ירידה לטמיון של השקעת ענק בהיקף של כ-3 מיליארד שקל שביצע אלשטיין בקבוצה לאורך השנים.

לאי.די.בי חוב (קרן וריבית שנצברה) של כ-2.03 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה מסדרות ט', י"ד ו-ט"ו. לפני כשבועיים הגיש אלשטיין לאי.די.בי טיוטת הצעה להסדר כולל באי.די.בי, שיכלול הזרמת הון של 300 מיליון שקל ו"תספורת" לנושים בהיקף של 600-700 מיליון שקל - כלומר, 30%-35% על כלל החוב.

שיעור התספורת יהיה שונה בין סדרה לסדרה, כשאת עיקר התספורת, בשיעור מוערך של 67%, יספגו מחזיקי אג"ח ט' הלא-מובטחות. זאת, בעוד מחזיקי סדרת אג"ח י"ד המובטחת אמורים שלא לספוג תספורת כלל, ואילו מחזיקי אג"ח ט' עשויים לספוג תספורת של 20%-25%.

לאחר פרסום ההצעה התחילו נציגי אג"ח י"ד במגעים מול אי.די.בי ואלשטיין, ואילו מחזיקי אג"ח ט"ו בחרו ברו"ח דורון תורג'מן כנציג מטעמם למשא ומתן. מנגד, החליטו באג"ח ט' שלא לנהל מו"מ על בסיס ההצעה שקיבלו.

"רוצים להגיע להסכמה עם כל הנושים"

במקור הציע אלשטיין למחזיקי אג"ח י"ד פירעון מוקדם של 300 מיליון שקל במזומן והחלפת האג"ח הקיימות בסדרת אג"ח חדשה, במקרה שייכשל בהנפקת הסדרה החדשה לציבור. באסיפה אמר פילוסוף כי במגעים ביקשו, בין השאר, נציגי אג"ח י"ד הגדלה של הפירעון המוקדם ותוספת לריבית שתשלם הסדרה החדשה, ועניינים אלה צפויים לקבל ביטוי בהצעה המעודכנת.

"אנחנו רוצים להגיע להסכמה מלאה עם כל הנושים ועם אי.די.בי, אבל אנחנו מתקדמים עם סדרות י"ד ו-ט"ו ויודעים שלא בטוח שנעשה עסקה עם סדרה ט'", אמר פילוסוף. "החברה תתנגד, אבל לדעתי, עדיף להתקדם עם הנושים המובטחים, ואולי בהמשך זה ימשוך גם את אג"ח ט'. אני לא רואה את אלשטיין מוכן להיסחט בידי אג"ח ט' במאות רבות של מיליוני שקלים".

פילוסוף הדגיש כי ההצעה הבאה תהיה מפורטת יותר, ויהיה בה פירוט על הביטחונות ועל התנאים המסחריים. למחזיקי סדרה ט' הלא-מובטחת חייבת אי.די.בי כ-900 מיליון שקל; למחזיקי סדרה י"ד שמובטחת בשעבוד על כ-60% ממניות חברת דיסקונט השקעות (דסק"ש), חייבת אי.די.בי כ-890 מיליון שקל; ואילו לסדרה ט"ו שמובטחת בשעבוד על 8.5% ממניות כלל ביטוח, חייבת אי.די.בי כ-240 מיליון שקל.

מנכ"ל אי.די.בי, אהרון קאופמן, אמר באסיפה כי לחברה כרגע סכום מזערי בקופה, שאינו מספיק לתשלומי הריבית בסך 36 מיליון שקל, שנדרשת החברה להעביר למחזיקי שלוש הסדרות ב-30 ביוני. את הכסף אמורה אי.די.בי לשלם מתוך סכום של 27.8 מיליון דולר (96 מיליון שקל), שהיא אמורה לקבל מחברת נכסים ובניין בתמורה למכירת 25.8% ממניות חברת IDBG.

אלא שהעסקה המדוברת מחייבת את תמיכת מחזיקי מניות המיעוט של נכסים ובניין, באסיפת בעלי המניות שתתקיים בשבוע הבא (23 ביוני). באסיפה ציין קאופמן כי הסיכוי שהעסקה תאושר אינו ודאי, אבל הוא הדגיש כי אי.די.בי אינה נמצאת במשא ומתן עם נכסים ובניין על שינוי תנאי העסקה לצורך הבטחת אישורה.

למקרה שהעסקה לא תאושר, ציין עוד קאופמן כי הנהלת אי.די.בי נמצאת בדיאלוג עם בעל השליטה אלשטיין בנוגע לאפשרות להקדמת תשלום של 70 מיליון שקל, שאותו הוא התחייב אשתקד להזרים לה בתחילת ספטמבר. עם זאת, הזרמה אפשרית זו תהיה תלויה בראש ובראשונה בהחלט מחזיקי אג"ח י"ד אם להעמיד את החוב כלפיהם לפירעון מיידי במסגרת אסיפת הצבעה שתתכנס בשבוע הבא (23 ביוני גם כן).

בשבוע שעבר הצביעו מחזיקי סדרות ט' ו-י"ט בעד הצעת החלטה שקראה לנאמני האג"ח שלא להעמיד את חובות החברה לפירעון מיידי. עם זאת, בסדרה י"ד לא זכתה הצעה זו לרוב הדרוש, ולכן מחויב כעת נאמן הסדרה להעלות להצבעה הצעת החלטה על העמדת החוב לפירעון מיידי. אם תזכה הצעה זו לרוב הדרוש, יעצור אלשטיין את תמיכתו באי.די.בי ויעבור להילחם על נכסיה, ובראשם על דסק"ש, בין כותלי בית המשפט.

אלשטיין בן ה-60 פעיל כבר כ-40 שנה בתחומי הנדל"ן. בשנת 1991 הוא השתלט בעזרת המיליארדר ג'ורג' סורוס על חברת אירסה (IRSA), והפך אותה לחברת הנדל"ן הגדולה ביותר בארגנטינה. בהמשך הרחיבה אירסה את פעילותה גם בתחום הנדל"ן בארה"ב, וב-2014 רכש אלשטיין דרכה את השליטה בקבוצת אי.די.בי-דסק"ש הישראלית.

בסך הכל הזרימה אירסה סכום עתק של קרוב ל-3 מיליארד שקל לאי.די.בי, אבל קופת החברה עדיין ריקה ממזומנים. בסוף מרץ הציגה אי.די.בי ערך נכסי נקי שלילי (NAV) של 1.2 מיליארד שקל ורמת מינוף (LTV) של 287%, ולדוחות הכספיים שלה לסיכום 2019 הוצמדה הערת "עסק חי" מטעם רואי החשבון.