לפידות עשוי לאבד עשרות מיליוני שקלים אם יעזוב את שיכון ובינוי

תנאי החוזה מבטיחים ללפידות "מצנח זהב" מפנק של לפחות כמה מיליוני שקלים, במקרה של סיום העסקתו, גם מוקדם מהצפוי • שו"ב מציינים בעניין החוזה מול לפידות, כי קיימות נסיבות בהן החברה תוכל לסיים את ההתקשרות מולו ולשלול ממנו "פיצויי פיטורים על-פי דין, במלואם או בחלקם"

אייל לפידות / צילום: תמר מצפי
אייל לפידות / צילום: תמר מצפי

רבות נכתב אשתקד על תנאי ההעסקה המופלגים שקיבל אייל לפידות בתפקידו כמנכ"ל שיכון ובינוי, מהגבוהים שנרשמו בשוק ההון המקומי, אשר הפכו אותו ב-2019 לאחד מחמשת שיאני השכר בבורסה, עם תגמולים בעלות שנתית של 24 מיליון שקל - עיקרם תגמול הוני (מבוסס מניות).

עם הגעתו לחברה אושרה ללפידות אחת מחבילות התגמול הגבוהות אי-פעם למנהל שכיר בישראל. עיקר התגמול מתבסס על חבילת אופציות שהוענקה לו, שבמימושן המלא הייתה מהווה כ-5% מהונה של שו"ב.

החבילה ההונית שהוענקה ללפידות כוללת 20.1 מיליון אופציות, במחיר מימוש של 7.5 שקל לאופציה, הטבה שעל בסיס מחיר המניה הנוכחי (14 שקל) מוערכת בשווי של כ-130 מיליון שקל.

גם רכיב השכר שהוענק ללפידות היה שמן במיוחד, ועומד על כרבע מיליון שקל בחודש, נוסף למענקים של כמה מיליוני שקלים נוספים בשנה, על בסיס תוצאות החברה.

כעת, בעקבות עזיבתו, לפידות עשוי להפסיד הון עתק בשווי תיאורטי נוכחי של עשרות מיליוני שקלים, אם ייאלץ להיפרד מרוב חבילת האופציות שהוקצתה לו, למימוש במשך 5 שנים בכל סיום שנת כהונה (בהתאם למשך החוזה החריג שנחתם מולו).

בדרך לפרידה מהירה ונטולת מחלוקות?

לפידות החל לכהן כמנכ"ל שו"ב בחודש יוני 2019, כך ששווי ההטבה במנה הראשונה של האופציות, כחמישית מהחבילה כולה, שהבשילה באחרונה, מוערך בכ-25 מיליון שקל.

לפי תנאי החוזה, במקרה של סיום העסקה טרם תקופת מימוש של נתח מסוים מהאופציות, תסיים תקופת המימוש שלהן תוך כ-5 חודשים, וכן כי במקרה בו מועד סיום העסקת לפידות יהיה לפני מועד הבשלה של אופציות, הן תפקענה ללא פיצוי.

בכל מקרה, תנאי החוזה מבטיחים ללפידות "מצנח זהב" מפנק של לפחות כמה מיליוני שקלים, במקרה של סיום העסקתו, גם מוקדם מהצפוי - הכוללים תגמולים ודמי הסתגלות בשווי המשכורת החודשית והתנאים הנלווים עד שנה ממועד פרידתו מהחברה, וכן זכאות לתגמול הוני ומענק שנתי.

חוזה ההעסקה של לפידות גם כלל מענק חתימה חד-פעמי של 2 מיליון שקל ששולם לו במועד תחילת כהונתו, שמחציתו הותנתה "בהשלמת תקופת כהונה בפועל של 12 חודשים לפחות", שהושלמה בתחילת החודש.

אמנם בשו"ב מציינים בעניין החוזה מול לפידות, כי קיימות נסיבות בהן החברה תוכל לסיים את ההתקשרות מולו ולשלול ממנו "פיצויי פיטורים על-פי דין, במלואם או בחלקם", וכי טרם קבלת החלטה במקרה שכזה יתקיים דיון בנושא בדירקטוריון החברה.

אולם בשלב הנוכחי לא נראה כי פני הדברים לכיוון זה, והודעתה של שו"ב מהיום רומזת כי היא מעוניינת לנסות להוביל לפרידה מהירה ונטולת מחלוקות.