גלגל הצלה: "חנות ספרים על גלגלים" הוא הרמת ראש חתרנית של המילה המודפסת

"חנות ספרים על גלגלים" מושלם לחג הספר, ולימי הקורונה

עטיפת הספר “חנות ספרים על גלגלים” / צילום: טלי בוגדנובסקי , גלובס
עטיפת הספר “חנות ספרים על גלגלים” / צילום: טלי בוגדנובסקי , גלובס

הנה ספר מתאים לימי אבטלה וחל"ת אלה, שאין כמוהו לעודד את רוחם של חברינו הנתונים בין המצרים. "חנות ספרים על גלגלים" של ג’ני קולגן (הוצאת הכורסא) הוא לא יצירה ספרותית גדולה, אבל הוא כתוב היטב, קריא וכיפי ועושה טוב על הנשמה, ואלה לא דברים שיש לזלזל בהם, בימים אלה ובכלל.

"חנות ספרים על גלגלים" / צילום כריכת הספר
 "חנות ספרים על גלגלים" / צילום כריכת הספר

הגיבורה, נינה רדמונד, היא ספרנית בספרייה ציבורית בברמינגהם, שיום אחד נסגרת הספרייה שהיא עובדת בה עקב קיצוצים, והיא ועמיתיה צריכים להמציא את עצמם מחדש בשוק עבודה משתנה. "ספרניות מפוטרות עכשיו מעבודתן בכל מקום. על כל משרה פנויה שלושים ספרניות יגישו מועמדות", היא חושבת בייאוש, "להיות ספרנית היה עכשיו כמו להיות מתקן מכונות כתיבה, או יצרן מכשירי פקס".

נינה היא גיבורה שקל להזדהות איתה. היא לא טיפוס של יזם אסרטיבי או מנהיג כריזמטי מהסוג שמופיע על שערים של עיתונים כלכליים. רוב האנשים אינם כאלה. "לפעמים היה נדמה לה שהעולם לא נועד לאנשים כמוה. אנשים פתוחים עם ביטחון עצמי לא הבינו את זה. אם את לא מוחצנת, אם את לא מקדמת את עצמך כל הזמן, מפרסמת תמונות סלפי בכל מקום, תובעת תשומת לב, מדברת בלי הפסקה, אנשים פשוט לא רואים אותך".

המצב נראה עגום. נינה היא רווקה בת 29, בלי תמיכה כלכלית ובלי אופק תעסוקתי. כל הספרנים המפוטרים מתחרים על מעט המשרות שמציע עולם העבודה החדש: מרכז מדיה-טק עדכני עם מעט ספרים והרבה מילים כמו מולטימדיה, קִדמה ו"תוכן".

נינה תמיד חלמה שתהיה לה חנות ספרים קטנה, שבה תעסוק במה שהיא הכי אוהבת ומצטיינת בו: להתאים בין האנשים הנכונים לספרים הנכונים, והולכת עם הלב. אומנם אין לה משאבים לפתוח חנות, בטח לא בעיר הגדולה והיקרה, אבל מודעה שהיא רואה על מכונית מסחרית ישנה שעומדת למכירה מביאה אותה לדרך עצמאית, והיא מייסדת חנות ספרים על גלגלים, שנוסעת בין כפרים ועיירות בסקוטלנד ומשדכת בין אנשים לבין הספר שהכי מתאים להם בתקופה זו בחייהם. כל זה קורה בין נופים מהממים, ימי שוק, טיפוסים צבעוניים וקהילות מקומיות, וזה מקסים.

נינה הולכת עם הלב ביותר ממובן אחד. אבל לתוך המבנה של רומן רומנטי על רקע ההיילנד הסקוטיים (ובמובן זה, הספר מזכיר קצת את "נוכרייה", בגוון עכשווי), יוצקת קולגן בחוכמה גם ביקורת חברתית על חברה שסוגרת את הספריות הציבוריות שלה - שאפשר לקרוא גם כמטאפורה לשירותי בריאות ציבורית ושירותים קהילתיים בכלל, יחסי פריפריה-מרכז ועוד.

מעבר למסר המעודד שיש יותר מדרך אחת לשחק את המשחק ולהצליח, ובלי ליפול לקלישאות של לימונים ולימונדה, הספר הוא גם שיר אהבה לסקוטלנד (שם חיה המחברת), לספרים ולקריאה בכלל. לא כתחליף חיים, אלא כתבלין מעורר ומחזק לחיים של משמעות, אומץ ואהבה.

זוהי הרמת ראש חתרנית של המילה המודפסת, המתרפסת ומתבטלת לא פעם אל מול ההייפ של העולם החדש, שבו אנשים כביכול כבר לא קוראים ספרים אלא רק גולשים בסלולר. אז זהו, שהם בהחלט עשויים לחזור אל הספרים, אם רק ימצאו את הספר הנכון להם. הם יכולים להתחיל למשל בספר הזה. 

דירוג: 4