לאחר שנתיים: ועדת איתור למינוי מדענית ראשית למשרד להגנת הסביבה יוצאת לדרך

לאחר שבמשך תקופה ארוכה לא אוישה אחת המשרות הבכירות במשרד, השרה החדשה, גילה גמליאל, הודיעה על ועדת איתור למינוי מדענית ראשית • עבודת המדען או המדענית הראשית מהווים בסיס לקבלת החלטות עבור הדרג הפוליטי והמקצועי במשרד

השרה גילה גמליאל / צילום: רפי קוץ, לע"מ
השרה גילה גמליאל / צילום: רפי קוץ, לע"מ

לאחר שנתיים שבהם לא אויש תפקיד המדענית הראשית במשרד להגנת הסביבה, הודיעה השרה הנכנסת גילה גמליאל כי המשרד יצא להליך איתור למדענית ראשית חדשה. זהו תפקיד מפתח במשרד להגנת הסביבה, כאשר עבודת המדען או המדענית הראשית מהווים בסיס לקבלת החלטות עבור הדרג הפוליטי והמקצועי במשרד. זוהי פוזיציה בעלת אופי מדעי, טכנולוגי ואסטרטגי, הקיימת בכל משרד או יחידה העוסקת בהגנת הסביבה בעולם.

בשנתיים האחרונות, מאז סיימה המדענית הקודמת, ד"ר סיניה נתניהו את תפקידה, לא הוקמה ועדת איתור למינוי מדענ/ית חדש/ה. זוהי משרה משמעותית הקיימת בכל משרדי הממשלה, ובמשרד העוסק במשבר הסביבתי, היא קריטית אף יותר. לכן, נמתחה בשנתיים האחרונות ביקורת כלפי המשרד להגנת הסביבה שנמנע מלהוציא לדרך את ועדת האיתור כדי למלא את החלל שנוצר עם עזיבתה של נתניהו.

הצורך האימננטי במדענים שעבודתם תהווה נדבך יסוד בהליך קבלת ההחלטות, התחדד לציבור בשנתיים האחרונות בזכות מחאת משבר האקלים. תנועות המחאה שקמו ברחבי העולם וצעדו בהפגנות ענק, קראו לפוליטיקאים "הקשיבו למדענים", לאחר עשורים שבהם מקבלי ההחלטות והתקשורת התעלמו מאזהרות המדענים בנוגע להתחממות הגלובלית, וקיבלו לא אחת החלטות הנוגדות את האינטרס הציבורי ואת טובת הדורות הבאים בשל כך. הצורך בקבלת החלטות מבוססות ידע מדעי תוך התייעצות עם אנשי מקצוע, התחדד ביתר שאת בתקופת הקורונה, בה נדרשו מנהיגים ברחבי העולם לגבש החלטות בנוגע להתמודדות עם מגפה הנחקרת ברחבי העולם, ולבסס את החלטותיהם על המידע החדש בתחום.

מגמליאל נמסר כי "החשיבות של תפקיד המדען הראשי היא משמעותית בהובלת תהליכי המחקר והפיתוח במשרד. המדען מהווה את התשתית המקצועית לקביעת מדיניות ולקבלת החלטות, ונותן את הבסיס לביצוע מהלכים אסטרטגיים. עומדים בפנינו אתגרים רבים, ודמות מדעית מובילה תסייע לנו לקבל החלטות חשובות, מבוססות ונכונות".