קריסת המנוף בבת ים: כתב אישום הוגש לבית המשפט נגד החברה הקבלנית

הפרקליטות: "כתב האישום הוגש לאחר שטענות הנאשמים בשימוע נבחנו ונדחו. החקירה בוצעה על ידי מפלג הונאה של מחוז תל אביב במשטרה" • עוה"ד של החברה הקבלנית: "כתב האישום הנו חסר שחר ואין לנו ספק שכך גם יקבע בתום ההליך המשפטי"

קריסת עגורן בבת ים מלפני שלוש שנים. היום הוגש כתב אישום / צילום : מד״א
קריסת עגורן בבת ים מלפני שלוש שנים. היום הוגש כתב אישום / צילום : מד״א

עדכון: ביום 19.7.23 בוטל כתב האישום בהסכמה על ידי בית המשפט המחוזי בתל אביב. זאת לאחר שהתביעה ערכה בחינה מחודשת של המצב הראייתי בתיק ובעקבות הערות בית המשפט.

הפרקליטות הגישה כתב אישום נגד חברה קבלנית ושני בעליה בעקבות אירוע קריסת עגורן באתר בנייה שבאחריותה בבת ים לפני כשלוש שנים. מדובר בחברת "מבנים ונתיבים בע"מ", ובבעליה גיא ועומר עטיה. כתב האישום מייחס להם עבירה של מעשה פזיזות ורשלנות בדרך של שימוש לא זהיר במכונות.

במקביל, כתב האישום מגיע יום אחרי תאונה קטלנית נוספת באתר בנייה בישראל, תאונה שגבתה את ההרוג ה-14 מתחילת השנה בענף הבנייה. מדובר בתאונה במסגרתה פועל בניין מסחנין נפל מפיגום בגובה 10 מטר באתר בנייה בעיר. בתאונה זו גם נפצע קשה פועל נוסף.

על פי כתב האישום שהוגש על ידי עו"ד מיטל מור: "חברת מבנים ונתיבים שימשה כמבצעת הבנייה של פרויקט מגורים באתר בנייה בבת ים". בכתב האישום מתואר כי מהנדס קבע כיצד יש לעגן את העגורן אולם על פי כתב האישום אותו מהנדס לא נתן דעתו לכך שחלק מהדרישות שקבע אינן ברות ביצוע בשטח וכך: "חישוביו השגויים של המהנדס הובילו לכמות זיון המהווה כשליש בלבד מכמות הזיון הנדרשת לביסוס העגורן. בהמשך העביר המהנדס את תכנית ביסוס העגורן, לנאשמת או למי מטעמה, תוך שעל גבי התכנית נכתב בבירור כדלקמן: "הקבלן אחראי למידות. במקרה של טעות או אי התאמה, יש להודיע למתכנן".

עוד בכתב האישום: "משלא עלה בידי הנאשמים לבצע את תוכנית ביסוס העגורן כלשונה וחרף האמור בתוכנית... ביצעו הנאשמים את ביסוס העגורן, באופן שגוי ולקוי, מבלי שפנו אל המהנדס והציפו בפניו את הקושי ביישום התוכנית". כתב האישום מפרט את ההתנהלות הטכנית במסגרתה נעשו עבודות ביסוס העגורן ובסוף הפירוט נכתב כי: "כפועל יוצא מהמתואר לעיל, בוצע ביסוס העגורן, על ידי הנאשמים באופן החורג מהותית מתוכנית ביסוס העגורן, ובאופן המסכן את יציבותו ובטיחותו של העגורן".

בהמשך, ב-13 לפברואר 2017, בעת שמפעיל העגורן עבד עליו, קרס העגורן על הכביש הסמוך לאתר וזרוע העגורן חדרה את תקרת החניון התת-קרקעי בבניין הסמוך לאתר. כתוצאה מקריסת העגורן, נגרמו למפעיל העגורן שברים רבים בגופו, הוא אושפז לתקופה ממושכת בבית החולים, נזקק לסדרה של ניתוחים ובהמשך עבר ניתוח לקטיעת רגלו. בנוסף נפצעו בתאונה עוברי אורח ששהו ברכבם בסמוך למקום.

עוד נמסר מהפרקליטות כי: "כתב האישום מוגש לאחר שטענות הנאשמים בשימוע נבחנו ונדחו. החקירה בוצעה על ידי מפלג הונאה של מחוז תל אביב במשטרה".

עו"ד ינון סרטל וניר לזר ממשרד סרטל, סהראי, לזר המייצגים את החברה מבנים ונתיבים ועובדיה מסרו בתגובה: "לצורך הקמת העגורן שכרה חברת מבנים ונתיבים מהנדס מוסמך לתכנונו והקמתו ולא החלה בהפעלתו בטרם נבחן על ידי מהנדס מכונות מוסמך מטעם משרד העבודה אשר העניק לעגורן רשיון (טסט) להפעלתו ותקינותו. כנטען בכתב האישום ונקבע בחוות דעת של מכון התקנים, המהנדס המתכנן שגה לחלוטין באופן תכנון העגורן אך משום מה פוטרת הפרקליטות את המהנדס מאחריות לאירוע. גם מקומו של מהנדס המכונות מטעם משרד העבודה שאישר את הפעלת העגורן ותקינותו נפקד מכתב האישום. הניסיון לייחס לחברה ולעובדיה אחריות לאירוע לאחר שפעלו כדין, בהתאם להנחיות גורמי המקצוע וניתנו להם מלוא האישורים, הנו ניסיון מופרך אשר לא רק שאיננו מונע תאונות בעתיד אלא מכין את הקרקע לתאונות הבאות. כתב האישום הנו חסר שחר ואין לנו ספק שכך גם יקבע בתום ההליך המשפטי".

עו"ד ישראל אסל, המייצג את המנופאי שנפצע בקריסת העגורן בבת ים, אמר היום: "כתב האישום שהוגש היום הוא מסר חד וברור לקבלנים, שהמשטרה יחד עם צוותי החקירה וממומחים מטעמם בונים יכולת חקירה טובה ורצינית שבאמצעותה הם מצליחים לייצר חומרי חקירה טובים המאפשרים לפרקליטות להגיש כתבי אישום. בסופו של דבר המשטרה הצליחה להגיע לכל אותם גורמים שהיו אחראים לחיתוך ברזלי הזיון בבסיס העגורן וביצוע ביסוס שגוי ולקוי".

מהקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה נמסר היום בעקבות פרסום כתב האישום כי: "אנו מצרים על כך שכתב האישום הוגש רק כחלוף 3.5 שנים מעת התאונה, עיכוב הפוגע קשות באפשרות לנהל את התיק באופן אפקטיבי ובהרתעה שההליך הפלילי נדרש לייצר מפני הפקרות בטיחותית. אנו רואים בחיוב את העלייה המסוימת במספר כתבי אישום שהוגשו בשנת 2019 בגין תאונות קטלניות וקשות שהתרחשו באתרי בנייה - כעשרה - בהשוואה לשנים שקדמו, אולם מצרה מאד על כך שעדיין מדובר על שיעור זעום מכלל התאונות הקשות באתרי הבנייה אשר נגרמו ברשלנות. מטרידה במיוחד העובדה שכמעט כל כתבי אישום המוגשים נוגעים לאזור תל אביב והמרכז, וכמעט שלא מוגשים כתבי אישום בגין תאונות בשאר אזורי הארץ".

מארגון "קו לעובד" נמסר בהמשך לפרסום כתב האישום כי: "אנו מצרים על העובדה כי לקח לפרקליטות זמן כה רב להגיש את כתב האישום בגין הרשלנות החמורה שסיכנה חיי עובדים ועוברי אורח ורק בדרך נס לא גבתה חיי אדם. אחד מהכלים המרכזיים להרתעת קבלנים בכדי שישמרו על כללי הבטיחות היא מיצוי הדין וענישה אשר תגבה מהם את המחיר על הפקרת בטיחות כולנו. לצד זאת אנו תקווה כי מהלך זה יסמן עלייה בכתבי האישום המוגשים בתחום. לפתחה של הממשלה הנוכחית עומדת חקיקה שעניינה הרחבת מעגל אחריות. קידום חקיקה כזו ויישומו בשטח, עשוי להיות כלי הרתעה משמעותי בסל כלי ההרתעה הריק לצערנו. בכל הנוגע לתאונות בהן מעורבים עגורנים, נוכחנו רק לאחרונה במספר מקרים, שעקב אי הסדרת האחריות הסטטוטורית בתחום, לא הוגשו כתבי אישום, תוך זלזול מוחלט בחיי אדם. על הממשלה הנבחרת לקדם את התחום בהקדם האפשרי".

****חזקת החפות: חברת מבנים ונתיבים, גיא עטיה ועומר עטיה הם בגדר חשודים בלבד במעשים האמורים הם מכחישים את החשדות נגדם, ועומדת להם חזקת החפות.