ברק קפיטל הופכת לחבר מסוג נוסטרו בבורסה, ומדד SME60 משתנה

דירקטוריון הבורסה אישר את הצטרפות חבר הבורסה החדש, לצד יישום התוכנית להפחתת התנודתיות שפגעה באפקטיביות ובתוצאות של מדד המניות הקטנות והבינוניות

הבורסה בת"א / צילום: שלומי יוסף, גלובס
הבורסה בת"א / צילום: שלומי יוסף, גלובס

נמשכים השינויים בבורסה בתל אביב: מצד אחד דירקטוריון הבורסה אישר את ברק קפיטל של אייל בקשי כ"חבר בורסה ישראלי ראשון מסוג נוסטרו". במקביל, הבורסה גם משלימה את המהלך שהחלה לפני כחצי שנה, לשינוי מתכונתו של מדד SME60, לאור האכזבה מהמתכונת שלו כפי שנקבעה לפני כשלוש שנים.

בעיצומה של תקופת מתיחות עם ועד עובדי הבורסה, הודיעה הבורסה כי הדירקטוריון שלה, שבראשותו של היו"ר אמנון נויבך, אישר את "הצטרפותו של ברק קפיטל השקעות 2006 כחבר בורסה ראשון מסוג נוסטרו" אשר יפעל "לחשבונו העצמי בלבד", ולא יספק שירותי ברוקראז' ומסחר לציבור הרחב. בבורסה הסבירו כי "אישור הצטרפותו של ברק קפיטל כחבר מסוג נוסטרו לבורסה, מתאפשר לראשונה, לאחר שהבורסה הסירה את החסמים להצטרפותם של חברי בורסה חדשים, לרבות חברים מסוג נוסטרו, וזאת כחלק מהתוכנית האסטרטגית של הבורסה".

כפי הנראה ישנם עובד גופים שמתעניינים ואף נמצאים כבר במהלכים מול הבורסה לקראת הפיכתם האפשרית לחברי בורסה, רגילים, מרחוק או נוסטרו. אחד מהגופים הללו הוא כנראה הבנק הדיגיטלי שבשליטת פרופ' אמנון שעשוע, שכבר הודיע על כוונתו להפוך גם ל"ריטייל ברוקר", לציבור הרחב. הבנק הדיגיטלי צפוי להתחיל ולפעול במחצית השנייה של 2021.

במקביל, כחצי שנה לאחר שהבורסה הבהירה כי לתפיסתה מדד ת"א-SME60, שיצא לדרך במתכונתו הנוכחית באמצע 2017 רחוק מלספק את התוצאות שהיו מצופות ממנו, היא מפרסמת היום כי הדירקטוריון של הבורסה אישר "שינויים במתודולוגיה של המדד", שאמורים להפחית את התנודתיות שפגעה בתוצאות ובאפקטיביות של המדד.

המדד האמור נועד לספק למשקיעים גישה למניות של חברות קטנות ובינוניות במונחים מקומיים, כשהוא כולל את 60 המניות בעלות שווי החזקות הציבור הגבוה ביותר בבורסה מבין המניות שאינן נכללות במדד ת"א 125 ושעומדות בתנאי הסף של המדד. המדד הושק במקור ב-2007 כמדד יתר-30, ולאחר מכן הפך למדד יתר-50, עד שבאמצע 2017 הפך למדד SME60.

על פי הודעת הבורסה מהיום, "השינויים במדד ייכנסו לתוקף כבר בעדכון החצי שנתי שיחול באוגוסט הקרוב, זאת בכפוף לאישור רשות ניירות ערך", כאשר במהות הצעדים "הבורסה מבקשת ליישם את כללי מדד ת"א-90 גם לגבי מדד ת"א-SME60 שהפגין חולשה, בין היתר בשל תחלופה רבה יחסית בין המניות הכלולות בו".

במסגרת זה מציינת הבורסה שבניהולו של המנכ"ל איתי בן זאב, כי "כדי "לייצב" את מדד ת"א-SME60", ייקבעו למדד כללים שלפיהם "המדד יורכב ממניות הכלולות במאגר רימון בלבד, הכולל מניות שעומדות בתנאי סף מחמירים יותר מתנאי הסף הקיימים לגבי מניות הנכללות כיום במדד ת"א-SME60, כלומר - שיעור גבוה יותר של מינימום שווי החזקות ציבור (100 מיליון שקל לעומת 40 מיליון שקל) והוספת קריטריון סחירות שלא קיים כיום לגבי מדד ת"א-SME60 (מחזור יומי של לפחות 50 אלף שקל או מחזור חציוני של לפחות 10 אלף שקל)".

כמו כן, מפרטת הבורסה, "הרכב המדד ייקבע לפי שווי השוק של המניה שהוא פחות תנודתי משווי החזקות הציבור" כאשר "תנאי דירוג שווי השוק הממוצע לצורך כניסה למדד במועד העדכון החצי-שנתי יוחמר, מדירוג 45 (כיום) לדירוג 40, דהיינו - מניה תיווסף למדד אם דורגה לפחות במקום ה-40. בנוסף, קריטריון הדירוג לצורך גריעה מהמדד יעלה מדירוג 75 (כיום) לדירוג 80". בנוסף, ממשיכה הבורסה ומפרטת, "דירוג שווי השוק הממוצע לכניסה למדד במסלול המהיר יוחמר אף הוא, מדירוג 55 (כיום) לדירוג 50, זאת בהתאמה לשינוי המוצע בעדכון החצי-שנתי"

בשורה התחתונה מציינת הבורסה כי " הרכב המדד תחת הכללים המוצעים צפוי לכלול כ-50 מהמניות הכלולות בו כיום".

הבורסה עצמה נסחרת בימים אלה לפי שווי חברה של 1.54 מיליארד שקל, יותר מכפול מהשווי שלפיו הונפקה אשתקד.