כך עיריית ת"א נלחמת ברכב הפרטי: הפחתה דרמטית של תקן החניה לדירות חדשות

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב-יפו תדון בישיבתה ביום רביעי בתקן חניה חדשה לעיר • הבשורה הפעם היא דרמטית במיוחד לתושבי העיר וגם ליזמים: 0.5 מקום חניה ליחידת דיור ברובעי מרכז העיר ו-0.8 מקום חניה לרובעים בפריפריה

בנייה במרכז תל אביב / צילום: גיא ליברמן, גלובס
בנייה במרכז תל אביב / צילום: גיא ליברמן, גלובס

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של העיר תל אביב-יפו תדון בישיבתה שתתקיים ביום רביעי בתקן חניה חדשה לעיר תל אביב. הבשורה הפעם היא דרמטית במיוחד לתושבי העיר וגם ליזמים: 0.5 מקום חניה ליחידת דיור ברובעי מרכז העיר (3,4,5,6) ו-0.8 מקום חניה לרובעים בפריפריה (1,2,7,8,9). מאחר שמדובר בתקן מקסימום, הרי שניתן יהיה לקבוע בתוכנית תקן שיהיה אפילו נמוך יותר, כלומר, פרויקט בנייה בלי מקומות חניה.

תקן החניה התקף בעיר ת"א פורסם בחודש יולי 2018 כחלק מהנחיות מרחביות. ההנחיות הקטינו את סמכויות הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב, שהייתה רשאית להפעיל שיקול-דעת בהקצאת מקומות חניה.

פחות ממקום חניה אחד בכל ת"א
 פחות ממקום חניה אחד בכל ת"א

לפי ההנחיות, דירה שגודלה עד 120 מ"ר מקבלת תקן של 1.33 מקומות חניה בבנייה חדשה למגורים רק ברובעים 1-2 (עבר הירקון והצפון החדש), ואילו בכל יתר חלקי העיר הוקצה תקן למקום חניה אחד בלבד; לדירה מעל 120 מ"ר בבית שיש בו יותר מדירה אחת, הוקצו ברובעים 1-2 שני מקומות חניה, וביתר רובעי העיר 1.33 מקומות חניה; עבור וילות וקוטג'ים שבהם מתגוררת משפחה אחת הוקצו שני מקומות חניה. הקצאת מקומות החניה צומצמה ב-2018 גם בשטחי תעסוקה ומסחר, מוסדות חינוך, תרבות ופנאי. כך למשל, הוקצה מקום חניה אחד לכל 240 מ"ר לשטחי משרדים ברדיוס של עד 300 מטר הליכה מתחנה או קו רכבת קלה, לעומת מקום חניה אחד על לכל 60 מ"ר לשטחי משרדים שנמצאים במרחק של יותר מ-600 מטר.

כאמור, ההנחיות החדשות, שבהן תדון הוועדה המקומית ביום ד', קובעות 0.5 מקום חניה ליחידת דיור ברובעי מרכז העיר (3,4,5,6) ו-0.8 מקום חניה לרובעים בפריפריה (1,2,7,8,9). חשוב להבין שמדובר רק בתוכניות חדשות וכי המדיניות לא תפגע או תפחית מקומות חניה שאושרו במסגרת היתר קיים. כמו כן, הוועדה תהיה רשאית לדרוש אי הצמדה של חניות ליחידות הדיור, כך שלא תהיה חובה לקניית חניה בעת יחידת הדיור. בנוסף, הוועדה תהיה רשאית לדרוש חפיפה בין דרישות החניות למגורים ולתעסוקה בתוכניות הכוללות עירוב שימושים.

יוסי סעידוב ממייסדי 15 דקות: "צמצום תשתיות החניה לרכבים פרטיים הוא צעד הכרחי לצמצום הפקקים ונזקיהם. החניה תופסת שטחי נדלן יקרים, עלותה זולה מדי, היא פוגעת בהולכי הרגל והציבור משלם את המחיר היקר: פקקים, עלויות דיור גבוהות וזיהום אוויר. צמצום תקני החניה הוא צעד מתבקש לכל עיר בישראל המעוניינת להתקדם למאה ה-21, וראוי להעלות את מחירי החניה בהתאם לביקוש".