בתי החולים יפתחו מחדש את מחלקות הקורונה: "המשמעת הידרדרה אפילו בקרב הרופאים"

ד"ר גיל פייר מבית החולים איכילוב: "בסבב הזה נטפל בחולי הקורונה בלי לוותר על הטיפול בכל החולים האחרים, אך לשם כך צריך להקפיד על המשמעת המיגונית במחלקות הרגילות • המשמעת התדרדרה אפילו בקרוב הרופאים – בכל זאת אנחנו בישראל ובת"א"

ד"ר גיל פייר, משנה רפואי למנכ"ל בית החולים איכילוב / צילום: כפיר זיו
ד"ר גיל פייר, משנה רפואי למנכ"ל בית החולים איכילוב / צילום: כפיר זיו

על רקע עליה נוספת במספר החולים החדשים היומיים בקורונה, משרד הבריאות החל להיערך לגל נוסף של המגפה, והורה לכל בתי החולים לפתוח לפחות מחלקת קורונה אחת. אומנם בינתיים קצב החולים הקשים עולה לאט ביחס למספר המאומתים לעומת הגל הקודם, כלומר התחלואה הממוצעת בקרב כלל נשאי המחלה קלה יותר, אולם מהמשרד נמסר כי העלייה במספר המאושפזים ובמספר החולים הקשים הכולל, כבר מצדיקה את המהלך. משרד הבריאות יתכנן יחד עם כל בית חולים באופן פרטני את היקף מחלקת הקורונה שתיפתח בו, על פי מספר החולים המאומתים באזור.

לדברי ד"ר גיל פייר, משנה רפואי למנכ"ל בית החולים איכילוב, נלמדו כמה לקחים וחלו כמה התפתחויות מאז שיאו של גל התחלואה הקודם: "לאורך כל התקופה הייתה לנו מחלקת קורונה פעילה, ואנחנו נערכים לפתוח מחלקות נוספות בהתאם לצורך, כולל מחלקות טיפול נמרץ והנשמה. הגישה הזו מציבה אתגר, כי במחלקות שלנו מופיעים יותר מקרי תחלואה שלא תואמים את התסמינים המקוריים של הקורונה, והתחלואה מופיעה היום בכל מקום בארץ ולא רק בשכונות מסויימות".

"לכן אנחנו צריכים להניח כאילו כל חולה שלנו הוא פוטנציאלית חולה בקורונה, ולטפל בחולים הללו בהתאם. צריך לחזק את ההגנה על החולים ועל אנשי הצוות.

"כך אני חושב שצריך להתנהל גם במרחב הציבורי. אנחנו נוכל לסמוך פחות או סגירה או בידוד של יחידים או של שכונות, ויותר על התנהלות של ריחוק במרחב המשותף. המסכות, ההיגיינה והריחוק באמת עוזרים למנוע הדבקות, אבל כמובן שצריך להשתמש בהם כמו שצריך. כמה התקשקשו איתנו אם המסכה צריכה להיות כירורגית רגילה או N95. זה פחות משנה מאשר לחבוש אותה גם על האף ולא רק על הפה, בוודאי לא על הסנטר.

"לצערי המשמעת התרופפה לא רק בקרב הציבור אלא גם בקרב הרופאים, שבכל זאת הם חלק מהציבור הישראלי ואת ההתנהגות של הציבור הישראלי, של הציבור התל אביבי, אנחנו רואים. לכן חידשנו את ההסברה לצוות וגם גייסנו סדרנים שעוברים ומעירים".

האם תאפשרו בסבב הזה פרידה מחולים על ערש דווי?

"כן, אנחנו היינו מהחלוצים מתחום הזה, ולא ידוע לנו על אף הדבקה בקרב קרובים שהגיעו ממוגנים היטב לפרידה מבן משפחה".

בסבב הזה נראה שיעור נמוך יותר של חולים מונשמים?

"כן, זו מחלה חדשה והידע הוא דינאמי. כרגע ישנה עלייה בטיפול בסטרואידים בשלבים מאוחרים, על חשבון הנשמה. אנחנו נקטנו בגישה הזו בשלב מוקדם יחסית, עוד לפני שהייתה לה הוכחה מניסוי מסודר, כי מנגנון הפעולה של התרופה נראה היה לנו הגיוני בהתחשב במה שאנחנו מכירים ממחלות אחרות שיש בהן תגובה חיסונית חריגה.

חשוב לזכור שהיו גם הצלחות להנשמה, כלומר חולים שללא הנשמה היו מתים אבל הנשמנו אותם והם יצאו בריאים. זה תלוי בגיל ובמחלות הרקע. יש להפעיל שיקול דעת כמו בכל מחלה".

העובדה שנראה שצריך פחות מכונות הנשמה מכפי שחשבנו תחילה, תוביל לכך שיוכרז מצד חירום בשלב יותר מתקדם של הגל (אם יהיה כזה)?

"אנחנו לא מחכים למצב של מחסור. אנחנו מנהלים מלאי של מכונות הנשמה וכל הציוד הנלווה בצורה מאוד קפדנית. כל מה שבסבב הראשון התגלה כצוואר בקבוק - אנחנו לא לוקחים כמובן מאליו שיהיה לנו אותו, אלא יוצאים מנקודת הנחה ששוב יהיה מחסור, ונערכים בהתאם".