עובדי חדשות 13 החליטו: שביתה מיום חמישי אם לא יושגו הסכמות

המהלך, שהוא חסר תקדים בטלוויזיה המסחרית, מגיע על רקע תום תקופת החסינות שנקבעה בהסכם הקיבוצי, כאשר כעת תוכל רשת לבצע פיטורים המוניים • הנהלת רשת בתגובה לשביתה המתוכננת: "מעשה בריוני וחסר אחריות"

הפרשן הכלכלי מתן חודורוב, חבר ועד עובדי חדשות 13 / צילום: יוסי כהן
הפרשן הכלכלי מתן חודורוב, חבר ועד עובדי חדשות 13 / צילום: יוסי כהן

עובדי חברת חדשות 13 קיבלו היום (א') החלטה דרמטית, לפיה אם עד יום חמישי הקרוב לא יושגו הבנות מול הנהלת חברת החדשות והנהלת רשת 13 בנוגע לקיצוץ המתוכנן, ישביתו העובדים את כל פעילות החברה, לרבות מהדורת החדשות - לראשונה בתולדותיה. 

ההחלטה התקבלה באסיפה מיוחדת שהתקיימה בו-זמנית בבניין רשת ובנווה אילן, ונכחו בה כ-200 מעובדי חדשות 13 אשר הצביעו פה-אחד בעד המתווה שגיבש הוועד.

העובדים עודכנו על המשא-ומתן שנערך בשבוע האחרון, והתבשרו כי על-פי התוכנית של רשת, עלה בימים האחרונים מספר במפוטרים מ-100 ל-105 עובדים, המהווים כשליש מעובדי החברה. הפיטורים אמורים להתרחש בכל מחלקות החברה ובכל רמות השכר והוותק. תוכנית ההנהלה כוללת את הורדת כל רצועות האקטואליה שמפיקה חדשות 13, למעט המהדורה המרכזית ומבזקים המשולבים בתוכנית הבוקר.

כידוע, בעוד שבועיים תסתיים תקופת החסינות שנקבעה בהסכם הקיבוצי עם עובדי חדשות 13. נזכיר כי במסגרת ההסכם לא יכלה הנהלת רשת לבצע פיטורים המוניים. החל מ-5 ביולי תוכל הנהלת חברת החדשות, בהוראת רשת, לשלוח מכתבי זימון לשימועים לפני פיטורים.

מועד עובדי חדשות 13 נמסר כי "נוכח תקתוק השעון מחד, והעובדה ששורת צעדים מתונים שנקטו עד כה העובדים לא הובילה לשינוי משמעותי מאידך, הוחלט היום כאמור על החרפת המאבק".

כמו כן, עובדי חדשות 13 עודכנו כי ההצעה שגיבש הוועד, להחזיר לחברת החדשות את רצועות האקטואליה, נתקלה בהתנגדות של רשת. הוועד ציין כי התנגדותה של רשת מגיעה "על אף שהחברה היא המפיקה היעילה, המנוסה והמקצועית ביותר של שידורים בענייני היום, ולמרות התרומה המובהקת שתהיה לצעד כזה לצמצום בשיעור הקיצוץ".

לטענת הוועד, הסיבה להתנגדות של רשת לא הוסברה לעובדים, והצעתם לא קיבלה התייחסות רשמית. היום הגיש הוועד מחדש גרסה מפורטת של התוכנית, כשהיא מגובה בתחשיבים כלכליים תומכים.

"לא יהיה מנוס מלהוריד את המהדורה המרכזית"

הפרשן הכלכלי מתן חודורוב, חבר ועד עובדי חדשות 13, אמר בכינוס: "מבחינה משפטית יכולנו לשבות כבר היום, ונוכח גרירת הרגליים במשא-ומתן יש לכך גם הצדקה, ובכל זאת אנחנו רוצים להציע - כפי שנהגנו תמיד - חלון הזדמנויות אחרון להידברות: על צמצום משמעותי בהיקף הפיטורים, על חזרה של רצועות האקטואליה שהוסטו לחברות הפקה מתחרות, על תקופת חסינות ארוכה שתיתן שקט לעשייה העיתונאית החשובה של כולנו ביום שאחרי הקיצוצים. אף אחד מאיתנו לא רוצה להוריד משידור את מהדורת החדשות המרכזית, אך אם הנהלת רשת תמשיך לפרש בגרות כחולשה - לא יהיה מכך מנוס".

יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ׳יצקי, הוסיף בישיבה ואמר: "בסופו של דבר השביתה היא לא מטרה אלא אמצעי, ואנחנו מקווים שעד יום חמישי נגיע להסכמות שייתרו את השביתה". 

רשת: "מעשה בריוני וחסר אחריות" 

מהנהלת רשת נמסר בתגובה: "החלטת ועד העובדים בראשות מתן חודרוב על שביתה כללית החל מיום חמישי, במקרה שעד אז לא יושג הסכם עם ההנהלה, היא מעשה בריוני וחסר אחריות כלפי חדשות 13 וציבור הצופים.

"ועד העובדים גורר את החברה לתהום ומסכן במהלכיו את המשך קיום הערוץ ואת המשך קיומה של חברת החדשות. הנהלת החברה לא תיכנע לסחטנות זו. הוועד יישא באחריות ישירה לקריסת הערוץ, אם חלילה תתרחש, ולגדיעת מקור פרנסתם של מאות עובדים".