חוסר האמון הפוליטי: משבר בין כחול לבן לליכוד סביב סוגיית התקציב

בכחול לבן מסרבים לבקשת הליכוד להעביר תקציב ל-2020 בלבד: "אנו רוצים תקציב לחמישה רבעונים. לא חושבים שנכון למדינה להיגרר לחצי שנה רצופה של דיוני תקציב" • בכחול לבן עולה חשש שינוהל ויכוח על גובה התקציב לכל משרד, ובינואר–פברואר 2021 שוב ינוהל ויכוח דומה

בנימין נתניהו ובני גנץ. משבר ראשון סביב סוגיית התקציב / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו ובני גנץ. משבר ראשון סביב סוגיית התקציב / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ההסכם הקואליציוני שמסגרתו דרשו בנימין נתניהו והליכוד תקציב דו-שנתי, לשנים 2020 ו-2021, נחתם לתוך עומקו של משבר הקורונה כאשר כל הצדדים להסכם מודעים לגירעון התקציבי העמוק.

למרות זאת, בשבועיים האחרונים מתנהל קמפיין פוליטי של הליכוד הדורש לבצע שינוי בהסכם, ולאשר העברת תקציב לשנת 2020 בלבד. במפלגת כחול לבן מסרבים ואומרים ל"גלובס": "אנו רוצים תקציב לחמישה רבעונים. אנחנו לא חושבים שנכון למדינה להיגרר לחצי שנה רצופה של דיוני תקציב". אולם בלשכת נתניהו, מנסים לשכנע בלהט בימים האחרונים, שקיימת חובה בעת הזו לפצל את תקציב המדינה לארבעה חודשים באופן מיידי, ובפברואר 2021 להעביר תקציב מדינה לשארית 2021.

הבעיה העיקרית בין נתניהו והליכוד לבין גנץ וכחול לבן היא חוסר האמון הפוליטי בין הצדדים. גנץ חושש שמדובר בתרגיל פוליטי של נתניהו, שימנע מגנץ להפוך להיות ראש ממשלה.

בכחול לבן טוענים, כי בשל ריבוי משרדי הממשלה, עולה חשש שינוהל ויכוח על גובה התקציב לכל יחידה, ובינואר-פברואר 2021 שוב ינוהל ויכוח דומה. "תארו לעצמכם שמשרד המים או משרד הסייבר ידרוש תקציב מסוים כעת, ואז בחודש פברואר אותם המשרדים יפתחו את הוויכוחים מחדש", אומר גורם המעורה בפרטים.

בסוף השבוע כתב גנץ בעמוד הפייסבוק שלו כי הוויכוח על נושא התקציב הנו "סוגיה מקצועית וזו הדרך היחידה להסתכל עליה". לדבריו, "לא אאפשר לסוגיה שמשפיעה על כל אחת ואחד במדינה להפוך לכלי פוליטי או עניין פרסונלי". את הדברים כתב גנץ אחרי שיחה עם נתניהו, שבה השתתף גם שר האוצר ישראל כ"ץ. באותה הפגישה לא הגיעו הצדדים לפתרון כלשהו, וגם בתחילת השבוע (א’) הבהירו הצדדים כי טרם חלה התקדמות בנושא.