תושבי הפריפריה עלולים להיפגע מהורדת המס למשקיעים בעריהם

הממשלה הקודמת הבריחה את משקיעי הנדל"ן, וכעת הם מחוזרים בניסיון לתמרץ את השוק • מדוע רק בפריפריה?

שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן / צילום: אמיל סלמן
שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן / צילום: אמיל סלמן

שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן, ממליץ על הפחתת שיעור מס הרכישה לרוכשי דירה להשקעה בפריפריה. כך עולה ממכתב ששלח ליצמן לשר האוצר ישראל כ"ץ. בכך מבקש שר השיכון החדש לסיים את הוראת השעה משנת 2015 (שתוקפה מסתיים ממילא בסוף 2020) שהעלתה את מס הרכישה מחמישה לשמונה אחוזים. מטרת הוראת השעה הייתה להפחית את משקלם של משקיעי הנדל"ן בשוק, בניסיון להיטיב עם הזוגות הצעירים. המדיניות הצליחה וכיום הנתח של המשקיעים בשוק נמוך משמעותית מבעבר (כ-13%). עם זאת ההמלצה של ליצמן מתייחסת רק לפריפריה. מה עומד מאחורי ההמלצה?

א. המשקיעים הם בכלל לא הסיפור

שלא יהיו טעויות. השר ליצמן לא מבקש לסייע למשקיעי נדל"ן - לא בפריפריה ולא באזורים אחרים בארץ. "נראה כי באזורי הפריפריה - לאור ההיצע הגדול של יחידות הדיור ששווקו בשנים האחרונות - לא יהיה זה נכון להמשיך ולרסן את הביקוש להשקעה בדירות וכי יש מקום להפחית את שיעור מס הרכישה באזורים אלו", הוא כתב לשר האוצר והוסיף כי, "עמדתי זו הינה גם נוכח משבר הקורונה אשר הביא לפגיעה בשוק הבנייה בכלל וביכולת של זוגות צעירים ומשפרי דיור לרכוש דירות אלו בפרט". במילים אחרות: בכירי משרד השיכון הבהירו לליצמן שיותר מדי אזורים בפריפריה תקועים כיום, וכי דרך אפשרית
"לשחרר" את הפקק תהיה להגדיל את היצע הקונים. ומי אלה יכולים להיות? בדיוק אותם אנשים ששר האוצר כחלון ביקש להרחיק מהשוק - המשקיעים.

ב. תושבי הפריפריה עלולים להיות בצד המפסיד

ראשונים להרוויח מהפחתת מס הרכישה למשקיעים בפריפריה הם קבלנים שתקועים עם מלאי דירות לא מכורות. בשנה האחרונה "הכרנו" רבים מהם, לא מעט בזכות תוכנית מחיר למשתכן, שיצרה מסה של דירות לא מכורות בכמה ערים בקריות ובבאר שבע. הפחתת המס תביא להתעניינות מחודשת בדירות שלהם. גם ראשי הרשויות בפריפריה ייהנו מהתזוזה. ומי יפסידו? ראשונים הם כל מי שרכשו דירות להשקעה עם המס המלא. אבל יש אוכלוסייה חשובה יותר, ואלה הם תושבי הפריפריה עצמם שיכולים למצוא את עצמם בצד המפסיד. הדרת המשקיעים מהשוק חיזקה את כוחם להתמודד על דירות באזורי המגורים שלהם. כעת במידה ומס הרכישה בפריפריה עבור המשקיעים יירד, נשוב לראות אותם בערים כמו קרית שמונה, נתיבות, שדרות ועוד, ולאלה במקרים רבים יש כיסים עמוקים משל תושבים בפריפריה.

ג. ההשפעה המיידית על השוק

כשכחלון התחיל לדבר על העלאת מס רכישה למשקיעים באמצע 2015, המשקיעים קיבלו חום, והסתערו על משרדי המכירות. וכך יוני 2015 היה החודש בו נרשם שיא של עסקאות, עם דגש של הימים שלפני ההעלאה הרשמית של המס. זו הייתה גם הסיבה שבאוצר הקדימו את אישור הוראת השעה כי הבינו איזו השפעה יש לנושא על הרוכשים, ובמקום בסוף יוני, העלאת המס בסופו של דבר הוקדמה לאמצע החודש. עכשיו, כשליצמן מאותת על ביטול מס הרכישה המוגדל, גם אם רק בפריפריה, סביר להניח שהחל מהיום השוק כבר נכנס לרגרסיה. אף אחד לא יהיה מוכן לשלם 8% או 10% ברכישת דירה להשקעה אם בעוד כמה חודשים אולי המס הזה ייעלם. אין ספק שכבר היום עסקאות נדחו או בוטלו וסעיפי התנייה כאלו ואחרים התווספו לחוזי המכר. במשרד האוצר צריכים להבין שהגלגל החל להסתובב וכדאי לטפל בתפוח האדמה הלוהט הזה ועכשיו.