"המהלך של השר ליצמן עשוי להעלות את הביקושים ואיתם את מחירי הדירות"

נכון להיום מדובר רק בעמדת שר הבינוי והשיכון לשאלה האם להאריך את הוראת השעה שנקבעה ב-2015, אך התגובות בענף הנדל"ן למהלך מגוונות

שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן / צילום: כדיה לוי
שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן / צילום: כדיה לוי

שר הבינוי והשיכון מנסה להחזיר את המשקיעים לפריפריה על ידי תמיכה בביטול שיעור מס הרכישה הגבוה מחוץ לאזורי הביקוש במרכז. בענף הנדל"ן התגובות למהלך האפשרי מגוונות. נזכיר כי נכון להיום מדובר רק בעמדת שר הבינוי והשיכון לשאלה האם להאריך את הוראת השעה שנקבעה ב-2015, הוראת שעה שקבעה כי רוכשי דירות להשקעה ישלמו מס של 8% עד 10%. המהלך חתך מאז יוני 2015 את שיעור המשקיעים מכלל הרוכשים בשוק בכמחצית, אולם כעת לא ברור האם הוראת השעה תוארך ומי שצפוי להכריע בנושא הוא שר האוצר.

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, סבור שמדובר בצעד אחד שחייב להיות רק חלק מתוכנית מלאה: "על רקע ההשפעה הקשה של משבר הקורונה על הענף, ולאחר שנים של דחיית הטפול בכשלים המרכזיים בו, על הממשלה לפעול לקידום בנייה מיד בשורה של פעולות. בין השאר, בוחר נכון שר השיכון להוביל הפחתת מיסוי. במסגרת שיחות עם השר וצוותו, הצגנו להם תוכנית שבין עוגניה, ביטול מלא של מס הרכישה עבור דירות מגורים לתקופה קצובה של כחצי שנה כדי לסייע למשקיעים, משפרי דיור וגם לתושבי חוץ שרואים בישראל בסיס ומתככנים לעלות בהמשך. אנחנו קוראים לממשלה לבטל לתקופה של שנתיים לפחות גם את מס הרכישה על קרקע כדי להבטיח עלייה בהיקף הבנייה העתידית".

חיים מסילתי יו"ר לשכת שמאי המקרקעין התייחס גם הוא לנושא ואמר כי הו חושש כי מדובר במהלך שיוביל לעליית מחירים: "אני לא בטוח, שזה הצעד הנכון ביותר לשוק הדיור כעת. לדעתי, מדובר בתיקון מדומה המייצר עיוות לרעת הפריפריה. ההצעה של שר השיכון ליצמן לבטל את מס הרכישה הגבוה רק בפריפריה תחזיר אמנם את המשקיעים לשוק והם ישובו לרכוש דירות, אלא שהמהלך הזה גם יעלה את הביקושים וכידוע כשהביקוש עולה גם המחירים דוהרים קדימה".

רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים, לא מסתפק במהלך המתוכנן וסבור כי יש לפעול בצורה דרסטית יותר: "זוהי אמנם החלטה מבורכת וצעד בכיוון הנכון, אולם איננה מספיקה. על ליצמן להוריד בהוראת שעה לשנה תמימה את כל מס הרכישה לאפס ולכל מדינת ישראל, כולל מרכז הארץ, הן למשקיעים והן לישראלים מן היישוב. מדובר בצעד טקטי שמטרתו להתניע את שוק הדיור התקוע. אם המהלך הזה יעלה יפה ויגדיל ביקושים, אפשר יהיה אחרי שנה לשקול אותו מחדש".

יו"ר ארגון קבלני תל אביב: "הורדת מס הרכישה תדרבן גם את תושבי החוץ ותושבים חוזרים לחזור ולהשקיע"

יהודה כתב , יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ סבור: "ביטול מס הרכישה בפריפריה לבדה, לא יעשה את העבודה. על מנת להחזיר את המשקיעים לשוק צריכים לאפשר רכישה של דירה שניה במס נמוך. נכון יותר לבטל לחלוטין את מס הרכישה על כולם בהוראת שעה לתקופת זמן קצובה על מנת לייצר ביקושים גבוהים יותר בשוק. הקורונה פגעה בהיקפי הרכישה ובלי השבת המשקיעים לשוק באופן גורף לא נראה בתקופה הקרובה עלייה משמעותית בהיקפי הרכישה. הורדת מס הרכישה, תדרבן גם את תושבי החוץ ותושבים חוזרים לחזור ולהשקיע בישראל מאחר וכיום הם מבינים את החשיבות לקרבה אל המשפחה הגרעינית ומזהים את ישראל כמקום בטוח הרבה יותר במיוחד בעתות חירום. אנו רואים התעניינות זו גם במשרדי המכירות, וכשיחליטו להשקיע ולהשתקע כאן יזדקקו לפתרונות דיור".

יגאל קרני יו"ר ומייסד קבוצת מגידו סבור שמדובר בהחלטה נכונה: "חייבים לחזק את הפריפריה על חשבון המרכז וזאת באמצעות פיזור האוכלוסייה. הדבר יתקיים באם יקרו שלושה דברים- פתרונות דיור, מקומות תעסוקה ונגישות תחבורתית. המשקיעים כבר גילו את הפריפריה ורוכשים בה דירות והדבר נכון גם לגבי התקופה הנוכחית מאז התפרצות מגיפת הקורונה. אולם אם תמומש ההמלצה, היא תסית יותר רוכשים משקיעים מחוץ למרכז, ובעקבות רכישות אלה תעתיק את מגוריה מהמרכז לפריפריה אוכלוסייה צעירה וחזקה".

גם יורם אביסרור סמנכ"ל שיווק ומכירות בחברת אביסרור משה ובניו סבור שמדובר במהלך נכון: " מדובר בצעד נבון, שתהיה לו להערכתי השפעה משמעותית מאד על הנדל"ן בפריפריה. כידוע העלאת מס הרכישה, הרחיקה את רוב משקיעי הנדל"ן מהשוק, אם בעבר המשקיעים התרכזו בעיקר בפריפריה לאור מחירי הדירות האטרקטיביים, כשהעלו את המס, ההשקעה הפכה לא כדאית בעבורם. אין לי ספק , שאם יבוטל המס, תהיה חזרה של משקיעים לפריפריה, המהלך הזה גם ייצר יזום ובנייה של פרויקטים נוספים בפריפריה".

"מחיר כלכלי כבד"

שמאי המקרקעין ארז כהן מזהיר כי למהלך עשוי להיות מחיר כבד בכל הקשור דווקא לאובדן הכנסות לקופת המדינה: "למהלך החיובי הזה לכשעצמו, קיים מחיר כלכלי כבד מאוד למשק הישראלי, של אובדן הכנסות משמעותי ביותר ולכן אני מציע לא לבצע את המהלך הזה באופן גורף, אלא ספציפית לתעדף אזורים ויישובים מסוימים בפריפריה. כמו כן אינני סבור שהמהלך הזה יחזיר את המשקיעים בהמוניהם, אלא רק במידת מה ועל כן ספק רב אם קיימת כאן עלות תועלת, מה גם שרוב המשקיעים מתעניינים בנכס באיזור המרכז".

ישראל אברמוב, מנכ"ל קבוצת אלד פסגות התחדשות עירונית: "בתור חברה שבונה הרבה גם בפריפריה, אני רואה בהחלטה זו אליה וקוץ בה. מחד גיסא, אין ספק שהיא תגרום לפחות לחלק מהמשקיעים שנטשו את הפריפריה, לשוב ולהתעניין בהשקעה. מאידך גיסא, היא משדרת מסר בעייתי לכאורה דווקא לקהל העממי בפריפריה שמתקשה מאוד לגייס את התקציב לרכישת דירה ועל כן טוב היה אם לצד ההטבה הזו ל שמשקיעים, שכבודה במקומה מונח, ישקול ליצמן גם על סל הטבות לרוכשי דירה ראשונה בפריפריה".

שמאית המקרקעין והמשפטנית נחמה בוגין סבורה כי יש להוריד את מס הרכישה אבל לא להסתפק רק בפריפריה: "צריך להחזיר את המשקיעים לשוק ובגדול אבל לא להבדיל בין הפריפריה למרכז. הורדת המס בפריפריה בלבד לא תשנה לשוק, כי אם אין ביקוש ביטול המס לא ישנה זאת וזה יהיה חסר טעם. צריך להוריד את המס על הדירות בכל הארץ על מנת להחזיר את המשקיעים לשוק ולהחיות אותו לאחר שנות הייבוש האחרונות, שהבריחו לא מעט כסף ישראלי לחו"ל וחבל".

דרור תורן, מנכ"ל אמריקה ישראל מגורים, התייחס גם הוא למהלך ומסר: "בעקבות היוזמה החדשה יוזרם דם חדש של משקיעי נדל"ן לפריפריה. אותם משקיעים צפויים לחזור שוב אל השוק המקומי ולקנות דירות להשקעה, ובדרך הזאת, בבוא היום, תהיה ליותר אנשים אפשרות לשכור דירות בפריפריה ונוכל לראות עלייה בביקושים. אך למרות שמדובר בצעד נכון, זה לא המהלך שיציל את הפריפריה מהבעיה שהיא נמצאת בה היום. הפתרון לבעיית הביקוש הנמוך לדירות בפריפריה יגיע בהכרח מרוכשי דירות יד ראשונה, ואפילו עוד יותר מזה ממשפרי דיור שמעוניינים לשדרג את הדירה בה הם גרים כיום, שממילא מהלך זה לא מעניק להם הטבה כלשהי ולא משפר את מצבם. לכן, מומלץ לשקול מהלך מקיף יותר של מתן תמריצים נוספים, כמו הגדלת מענקי המקום שיש בישובים מסוימים, מתן הלוואות מסובסדות או מענקים נוספים שאפשר לתת כדי לקדם את הפריפריה על חשבון אזורי ביקוש".