הוצאות אירוח, תחזוקה והחזרי מס: רשימת הדרישות המלאה של נתניהו מהמדינה

מ"מ מנכ"ל משרד רה"מ הגיש לוועדת הכספים בקשה לאשר את תנאי המחיה של רה"מ החליפי לימים בהם נתניהו יסיים את 18 החודשים בהם הוא מכהן בתפקיד • במקביל הודיע גנץ כי הוא מוותר על המעון החלופי ועל כל הוצאות הכלכלה עבור בת זוגו ובני משפחתו • הליכוד: "נתניהו לא דורש שום תנאים מיוחדים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Abir Sultan, רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Abir Sultan, רויטרס

ממלא-מקום מנכ"ל משרד ראש הממשלה, רונן פרץ, פנה היום (א') לוועדת הכספים של הכנסת בבקשה לאשר את תנאי המחיה של ראש הממשלה החליפי, לרבות סידורי המעון, שמירה ותנאים. בנוסף, בשמו של נתניהו ביקש פרץ שוועדת הכספים תאשר החזרי מס לנתניהו מ-1 בינואר 2009 ועד 31 בדצמבר 2017. מדובר בסכומים בשווי מאות אלפי שקלים.

בניסוח החזרי המס מבקש נתניהו לפטור אותו רטרואקטיבית מ"כל מס הכנסה הנובע מתשלומים, שירותים וטובות הנאה, למעט משכורת וקצבה". כלומר, גם שירותים שהוא קיבל לשיפוץ ביתו הפרטי או שירותים שניתנו בביתו הפרטי מבעלי מקצוע או עובדים וגם טובות הנאה שהוא קיבל (כגון מתנות, סיגרים, משקאות, ועוד). כל אלה לבקשת נתניהו אמורים להיות פטורים ממס הכנסה על גילומם בהכנסתו בשנים שבין 2009-2017.

התיקון המבוקש עשוי בתיאוריה אף לחול על נושאים הנמצאים תחת כתב האישום של נתניהו (תיק 1000) בימים אלה בבית המשפט המחוזי בירושלים.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני הבהיר בנוגע לדיון הוועדה שיתקיים מחרתיים בנושא תנאי ראש הממשלה וראש הממשלה החלופי כי "אישרנו בעבר הצעת חוק שמשווה את תנאי ראש הממשלה לנשיא המדינה, ושדיני המיסוי חלים עליו כמו על הנשיא, כאשר רשות המסים לא גבתה מיסוי על ראשי הממשלה לדורותיהם.

"לפתע התברר שברשות המסים דורשים מראש הממשלה הנוכחי תשלום מס רטרואקטיבי, ולכן הבקשה כעת היא לא לעשות חוק רטרואקטיבי, אלא גילום מס, שבלאו הכי לדברי רשות המסים לא נגבה בעבר מראשי הממשלה לדורותיהם".

במקביל, הודיע היום ראש הממשלה החליפי בני גנץ לוועדת הכספים כי הוא מוותר על המעון החליפי מטעם המדינה, וכי הוא ישתמש במעונו הפרטי בראש העין. "אין כל צורך שהמדינה תעמיד לרשותי מעון חליפי", כתב גנץ לגפני.

בנוסף הודיע גנץ כי הוא מוותר על כל ההוצאות המפורטות בפני ועדת הכספים, לרבות צוות עובדים; תחזוקת נכס; הוצאות אירוח; הוצאו הובלה ואחסון תכולת מעונו. גנץ אף מוותר על הוצאות הכלכלה עבור בת זוגו ובני משפחתו המתגוררים עמו.

בבקשת פרץ המפורטת במסמך "החלטת שכר שרים וסגני שרים (הוראת שעה)", מניח נתניהו בפני ועדת הכספים מסמך ארוך ומפורט של תנאי ראש הממשלה החליפי, כאשר הנייר הזה צופה פני עתיד, לימים בהם נתניהו יסיים את 18 החודשים בהם הוא מכהן כראש הממשלה ואמור להתגורר מחוץ לבלפור במעון חליפי.

בסעיפי המסמך מופיעות דרישות כי אוצר המדינה ישא בכלל ההוצאות הנדרשות לתפעול ותחזוק מעון רשמי חליפי, לרבות צוות עובדים, הוצאות כלכלה של ראש הממשלה החליפי ובני המשפחה המתגוררים עמו, והוצאות אירוח ואחזקה.

"שירותי המעון יינתנו על ידי צוות עובדים במשרד רה"מ לרבות עובדי המעון הרשמי", נכתב במסמך.

המסמך ממשיך ומפרט על תחזוקת המעון החליפי שעל המדינה לשאת, כולל כל פעולה של תחזוקה שוטפת, תחזוקה מונעת, תיקון ליקויים מלא ומקיף, ותיקוני שבר ובלאי מכל סוג שהוא. המונח "אירוח" כולל גם אירוח בעל אופי פוליטי.

כזכור, בשנים האחרונות מתקיימות מספר רב של תביעות נזיקין של עובדי ועובדות מעון ראש הממשלה בירושלים נגד המדינה ונגד שרה נתניהו באופן אישי. בנוסף, דוחות מבקר מדינה עסקו בניסיון של משפחת נתניהו להשית על המדינה הוצאות תחזוקה מונעת ושילומי תיקון תריסים והוצאות נוספות בביתו הפרטי של נתניהו בקיסריה. את המסמך שהוגש היום לוועדת הכספים ניתן לקרוא כמסמך שמנסה לעקוף את המגבלות על הוצאות פרטיות שניסו להחיל על משפחת נתניהו בשנים האחרונות.

סעיף נוסף במסמך מאפשר לראש הממשלה החליפי להודיע שמעונו הפרטי - כלומר הבתים בקיסריה ו/או ראש העין - ישמש כמעון חליפי. כלומר, אותו המעון יוכל לזכות בשיפוצים ותיקונים תחת הגדרת "תחזוקה מונעת".

הנוסח מסייג את ההוצאות של "תחזוקה מונעת" בכך שמדובר בהוצאות, "למעט הוצאות המעלות את ערכו של הנכס באופן ניכר דוגמת שיפור הדורש היתר בנייה".

סעיף נוסף מאפשר לראש הממשלה החליפי לאחסן את תכולת מעונו הפרטי על חשבון אוצר המדינה אם הוא בוחר לגור בנכס אחר, וכן מצוין שהובלת התכולה תיעשה על חשבון המדינה.

באשר לסעיף המיסוי, המסמך קובע כי מס הכנסה המוחל על נתניהו או גנץ כתוצאה מגילום הוצאות הרכב (השדרוג), יחושב לפי שווי מס על רכב רגיל של שרים ולא לפי שווי הרכב המשודרג.

כאמור, מדובר גם בהחזרי מס שהוטלו על נתניהו בין 2009 ל-2017, שנגבו ממנו בשל גילום רכבי השרד.

מהליכוד נמסר בתגובה: "ראש הממשלה נתניהו לא דורש שום תנאים מיוחדים. ועדת הכספים תחייב את נתניהו במס בדיוק כמו ראשי ממשלה קודמים. היה כאן ניסיון שערורייתי ופרסנולי לחייב את נתניהו במס שלא חייבו בו אף ראש ממשלה אחר. לא יהיה חוק אחד לנתניהו וחוק אחר לראשי ממשלה קודמים".