נכסים ובניין: אלשטיין נערך עם אלטרנטיבה לעסקת בעלי העניין בווגאס

החברה דיווחה על הפסד של 144 מיליון שקל ברבעון הראשון, שכלל ירידות ערך בשווי ההוגן של הנדל"ן של נכסים ובניין ושל חברות מוחזקות בסך כ-120 מיליון שקל נטו, וכן ירידה של 50 מיליון שקל בשווי תיק ניירות הערך של החברה

אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה בחברת נכסים ובניין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה בחברת נכסים ובניין / צילום: רוני שיצר

התפשטות מגפת הקורונה בעולם, והסגרים שהגיעו בעקבותיה, הובילו את חברת הנדל"ן נכסים ובניין לרשום הפסד המיוחס לבעלים של 144 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2020. לשם השוואה, ברבעון המקביל אשתקד הציגה החברה רווח נקי של 53 מיליון שקל, ואילו את 2019 כולה היא סיימה ברווח של 1.05 מיליארד שקל.

אתמול (א') פרסמה נכסים ובניין  דוחות חלקיים לרבעון הראשון, לקראת אסיפת בעליה המניות שלה שתתכנס מחר לאישור רכישת החזקתה של חברת אי.די.בי בחברת IDBG. לדברי נכסים ובניין, ההפסד ברבעון הראשון כלל ירידות ערך בשווי ההוגן של הנדל"ן שלה ושל חברות מוחזקות בסך כ-120 מיליון שקל נטו, וכן ירידה של 50 מיליון שקל בשווי תיק ניירות הערך שלה.

ירידה בשווי מגדל HSBC בניו יורק

נכסים ובניין היא זרוע ההשקעות בנדל"ן של קבוצת אי.די.בי-דסק"ש (דיסקונט השקעות), שנמצאת בשליטת אדוארדו אלשטיין. מוקדם יותר החודש הזהירה נכסים ובניין מפני ההפסד הצפוי, וזאת לאחר שהחליטה להקדים לרבעון הראשון את הערכות השווי השנתיות של נכסיה, לאור השינוי בסביבה הכלכלית שיצר משבר הקורונה.

באותו מועד ציינה החברה כי הירידה בשווי הנדל"ן שבבעלותה נבעה ברובה מירידה בשווי ההוגן של מגדל המשרדים HSBC בניו יורק. מגדל HSBC הוערך אשתקד לפי שווי של 935 מיליון דולר (3.27 מיליארד שקל), כך שכעת הופחת כנראה שוויו בכ-20 מיליון דולר.

נוסף על כך, העריכו אז נכסים ובניין ואי.די.בי כי משבר הקורונה יוביל להפחתה של 13.5-27 מיליון שקל (4-8 מיליון דולר) בשווי פרויקט המסחר והמשרדים טיבולי שנמצא בעיר לאס וגאס שבארה"ב. שווי הפרויקט עמד בסוף 2019 על 203 מיליון דולר (710 מיליון שקל).

תיק ניירות הערך של נכסים ובניין, שהסתכם בסוף דצמבר 2019 ב-602 מיליון שקל על פי דוח הסולו, וב-705 מיליון שקל על פי הדוחות המאוחדים, ספג מכה ברבעון הראשון, אבל ייתכן כי התאושש באופן חלקי מאז.

בעלי המניות יתכנסו מחר להצבעה

פרויקט טיבולי הוא הנכס העיקרי של חברת IDBG, ש-25.8% ממניותיה מוחזקות בידי אי.די.בי והיתרה בידיה של נכסים ובניין. מחר יצביעו בעלי המניות של נכסים ובניין על עסקת בעלי עניין לרכישת חלקה של אי.די.בי תמורת 27.8 מיליון דולר (96 מיליון שקל). אישור העסקה מותנה בתמיכה של רוב מקרב מחזיקי מניות המיעוט בנכסים ובניין, ובראשם הגופים המוסדיים.

עם זאת, כמה מהגופים המוסדיים צפויים להתנגד לעסקה, ולכן הסיכוי לאישורה אינו גבוה. מנכ"ל אי.די.בי, אהרון קאופמן, אף ציין בשבוע שעבר כי הסיכוי שהעסקה תאושר אינו ודאי.

יש לציין כי בזימון לאסיפה הפנתה נכסים ובניין את תשומת לב בעלי מניותיה לכך "שבבדיקה המבוצעת על ידם ביחס לקיומו של ענין אישי באישור העסקה, ראוי לשקול גם זיקה עודפת, ככל שקיימת להם, לצד השני לעסקה - אי.די.בי. זאת, לרבות מכוח החזקה באיגרות חוב של אי.די.בי או מכוח קשר עסקי או אחר לאי.די.בי, והכל כפי שמתחייב מן הדין". עניין זה עשוי לגרום אולי לכמה מהגופים המוסדיים להכריז על עניין אישי, באופן שינטרל את קולותיהם מתוך סך קולות המיעוט הלא נגועים בעניין אישי.

בינתיים, חוסר ודאות באישור העסקה כבר הוביל אתמול את בעל השליטה אלשטיין לכלול אלטרנטיבה להשלמתה. בהצעתו המעודכנת להסדר חוב באי.די.בי שפורסמה אתמול, ציין אלשטיין כי במקרה שהעסקה עם נכסים ובניין לא תאושר, תועבר מחצית מההחזקה של אי.די.בי ב-IDBG (כלומר 12.9% ממניות IDBG) לידיהם של מחזיקי אג"ח ט' של אי.די.בי.

לנכסים ובניין הון עצמי של 2.1 מיליארד שקל נכון לסוף מרץ, אבל שווי החברה בשוק עמד היום על 1.3 מיליארד שקל בלבד. לחברה מזומנים בשווי של 2.2 מיליארד שקל, אבל גם חוב פיננסי של 4.73 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה.

אלשטיין עצמו מכהן כיום כמנכ"ל החברה, כאשר לתפקיד היו"ר מונה באחרונה סאול זאנג, השותף לשליטה בקבוצה.