אימת הקנאביס: האם חצי מההולנדים "מסטולים באופן תמידי"?

יצחק אילן, לשעבר סגן ראש השב"כ, אמר כי "הייתי בהולנד וראיתי שחצי מדינה מסטולה באופן תמידי" • האם הלגליזציה באמת הפכה את הולנד למדינה מוכת סמים? בדקנו • "המשרוקית של גלובס"

יצחק אילן, לשעבר סגן ראש השב”כ / צילום: דב פנדה
יצחק אילן, לשעבר סגן ראש השב”כ / צילום: דב פנדה

סגן ראש השב"כ לשעבר יצחק אילן מזועזע. לא רק שוועדת השרים לחקיקה אישרה ביום ראשון שתי יוזמות שיאפשרו לצרוך קנאביס לשם בילוי, אלא שבין התומכים היו שרי כחול לבן - המפלגה שהוא כמעט רץ לכנסת מטעמה. "כשהייתי בכח״ל, לקראת גיבוש מצע המפלגה, שלחתי מסרון לבני גנץ ולחילי טרופר", אילן זעם בציוץ בטוויטר. "התנגדתי בתוקף לתמוך בלגליזציה של קנאביס. מדובר בסם מסוכן וממכר והתרת שימוש בו תביא לאסון לאומי!"

כשמגיבות ומגיבים קטני אמונה תהו אילו אסונות קרו במדינות שנקטו מדיניות דומה, אילן חלק מניסיונו: "הייתי בהולנד וראיתי שחצי מדינה מסטולה באופן תמידי. באורגון טרם הייתי. למדינה אסור לקחת סיכונים! זה לא דומה לצריכת אלכוהול ולעישון סיגריה. אצל רובם הסם פוגע אנושות בקוגניציה של המוח".

אילן לא נידב פרטים על ביקורו בהולנד, אבל הרשמים שלו לא מתיישבים עם מחקרים רציניים. כיוון שהשפעת הקנאביס על המוח היא נושא מורכב מדי לטור קצר, נבדוק דבר פשוט: האם בהולנד המתירנית חצי מהתושבים "מסטולים באופן תמידי"?

המקור המצוטט ביותר על תפוצת השימוש בסמים בהולנד ובמדינות אירופיות אחרות הוא הדוחות השנתיים של המרכז האירופי לניטור סמים והתמכרויות (EMCDDA). המידע בדוחות מבוסס על סקרים שעורכים הארגונים המוסמכים בכל מדינה, בהתאם לכללים אחידים ככל האפשר. המידע מהולנד מגיע מגוף פיקוח שהוקם לפני כעשרים שנה על ידי משרד הבריאות, הרווחה והספורט במדינה, ומדווח באופן קבוע גם לממשלה וגם לבית התחתון בפרלמנט ההולנדי.

שבע מכל שמונה צעירות לא נגעו השנה בגראס

הדוח האחרון של EMCDDA מבוסס על נתונים משנת 2017. הוא מספר לנו שקנאביס הוא הסם הנפוץ ביותר באוכלוסיה הבוגרת בהולנד - בנות ובני 15 עד 64. השימוש בו רווח בקרב גברים כפליים מאשר בקרב נשים, ולמרות זאת, בכל קבוצות הגיל ובשני המגדרים, הרוב המכריע של הנשאלים דיווחו שלא השתמשו כלל בקנאביס באותה שנה. שיעור המשתמשים הגבוה ביותר נרשם אצל גברים בגיל 34-15: 22.3%. שיעור המשתמשות-הנשים בגילים האלה היה 12.6% בלבד.

ככל שעולה הגיל, יורד חלקם של הנשאלים שדיווחו על שימוש אחד לפחות במהלך השנה. 21.2% מכלל הנשאלים עד גיל 24 צרכו קנאביס ב-2017, אך רק 13.8% בגילים 34-25; 6.3% בגילים 44-35; 4.1% בגילים 54-45; ו-2.4% בלבד בגיל 55 ומעלה.

הנתונים האלה כוללים אנשים שמשתמשים בקנאביס לעתים רחוקות בלבד, ולכן אי-אפשר ללמוד מהם עד כמה ההולנדים "מסטולים באופן תמידי". לפי דוח קודם של EMCDDA, שהוקדש לשימוש יומיומי בקנאביס, בשנים 2000 ו-2005, רק 0.8% מההולנדים השתמשו בקנאביס מדי יום. רק 3.7% מההולנדים השתמשו בקנאביס בחודש החולף (בשנת 2000; ב-2005 השיעור ירד ל-3.2%).

מידע מפורט יותר נמצא בסקר אחר מ-2017 שתוצאותיו מופיעות באתר סטטיסטה. מקור המידע לא מצוין בגלוי, אבל המסקנות מתיישבות היטב עם אלה שבדוח EMCDDA. הן כוללות פילוח של המשתמשים בחודש החולף לפי גיל: כ-11.5% מקרב בני 24-18 השתמשו בקנאביס בחודש שקדם לסקר; כ-8% מקרב בני 39-25; ופחות מ-4% בגילים מבוגרים יותר.

למעשה, אף סקר שמצאנו לא מצביע על קבוצת אוכלוסייה כלשהי בהולנד שרוב חבריה התנסו בחייהם בשימוש בקנאביס.

אף על פי כן, חוקרי EMCDDA מציינים כי השימוש בקנאביס בקרב תלמידים בהולנד גבוה מהממוצע ב-35 מדינות אירופה (השותפות בארגון ESPAD), בעוד שמידת השימוש בסמים אחרים דומה לממוצע. השימוש נמצא במגמת ירידה: הם מדווחים כי סקר שנעשה בקרב תלמידי בית ספר (גיל 16-12) מצא שב-2003 היה ל-16.5% מהתלמידים ניסיון בשימוש בקנאביס, וב-2017 רק 9.2% מהתלמידים דיווחו על ניסיון כזה.

הקנביס החוקי לא מושך את ההולנדים
 הקנביס החוקי לא מושך את ההולנדים

הסקר מבוסס על מדגם מייצג של לקוחות הקופי שופ

איך ייתכן שחוקר השב"כ המנוסה יצחק אילן מצא בהולנד "חצי מדינה מסטולה"? אין לדעת, אבל אולי הוא הסתובב עם אנשים שאצלם עישון קנאביס נפוץ במיוחד. חשיפה לאוכלוסייה ספציפית עם מאפיינים ייחודיים יכולה ליצור רושם מוטעה. לדוגמה, במחקר מ-1997 נמצא כי באמסטרדם שיעור התושבים שהתנסו בעישון קנאביס כפול מאשר בהולנד כולה, וגבוה פי 3.5 מאשר באזורים כפריים.

דוגמה קיצונית להטיה כזאת אפשר למצוא בסקר אינטרנטי שערך בישראל השבועון טיים-אאוט בתל אביב בינואר 2019. בסקר השתתפו 1,716 קוראות וקוראים של העיתון. 91.7% מהם אמרו שעישנו קנאביס, ו-53.6% מהם אמרו שהם עושים זאת "כמעט מדי יום". אבל ברור שהמדגם רחוק מלייצג את תושבי ישראל כולה. לשם המחשה, לא פחות מ-57.7% מהמשיבות והמשיבים לסקר דיווחו גם על התנסות בקוקאין.

בשורה התחתונה: דברי אילן לא נכונים. מחקרים מלמדים ששיעור זעיר מההולנדים משתמשים בקנאביס מדי יום. רק אחד משישה צעירות וצעירים מעשן קנאביס לפחות פעם בשנה, ובקרב מבוגרים השיעור נמוך יותר.