מכירות הבתים בארה"ב ירדו לשפל של 9 וחצי שנים בצל משבר הקורונה

מכירות הבתים ירדו ב-9.7% בחודש מאי לעומת אפריל לקצב של 3.91 מיליון יחידות • מחירי הבתים עלו בשיעור הנמוך מאז שנת 2012 • מעל 8% מהמשכנתאות בארה"ב לא שולמו או בתהליכי כינוס

בית בפרברי ניו יורק / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
בית בפרברי ניו יורק / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מכירות הבתים בארה"ב ירדו מעבר לצפוי בחודש מאי האחרון בצל ההגבלות שהושתו על רקע התפשטות מגיפת הקורונה בארה"ב, והגיעו לשפל של 9 וחצי שנים.

מנתוני איגוד המתווכים האמריקאי שפורסמו הערב, עולה כי מכירות הבתים בארה"ב (כולל הבתים הקיימים) ירדו ב-9.7% במאי לעומת חודש אפריל השנה לקצב של 3.91 מיליון יחידות. מדובר בקצב המכירות הנמוך ביותר שנרשם מאז חודש אוקטובר 2010. הכלכלנים בשוק צפו ירידה של 3% בקצב המכירות ל-4.12 מיליון יחידות במאי.

נתוני חודש מאי משקפים חוזי מכירה שנחתמו בחודשים מרץ-אפריל, בשיא המפולת בשווקים הפיננסים בצל הקורונה ולפני ההתאוששות. מכירות הבתים החדשים, המהווים כ-90% מכלל מכירות הבתים, ירדו ב-26.6% במאי בחישוב שנתי, הירידה העונתית החדה מאז 1982.

נזכיר כי הבקשות למשכנתאות בארה"ב זינקו בחודש מאי החולף לשיא של 11 שנים על רקע שיעורי הריבית הנמוכים. עם זאת, הירידה שנרשמה במאי התפרסה בכל האיזורים בארה"ב.

בתוך כך, שיעור הדירות שבבעלות נפל ב-18.8% במאי לעומת התקופה המקבילה אשתקד. המחיר הממוצע (בתים קיימים) בארה"ב במאי עלה ב-2.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ל-284.6 אלף דולר. מדובר בשיעור העלייה הנמוך מאז שנת 2012.

עוד דווח היום כי מעל 8% מהמשכנתאות בארה"ב לא שולמו או בתהליכי כינוס. מספר המשכנתאות שלא שולמו במועד עלו לרמה של 4.3 מיליון, כך עולה מנתוני חברת Black Knight. מדובר ברמת האיחורים הגבוהה ביותר מאז שנת 2011.