מסתמן: פטור ממס למשפרי דיור יוארך באופן חלקי לנפגעי קורונה

מדובר בעמדה שמובילה רשות המיסים להאריך את משך הזמן בו פטור משפרי דיור ממס משנה וחצי לשנתיים • עם זאת חשוב להדגיש כי מדובר בטיפול נקודתי בנפגעי קורונה וכי החלטה סופית טרם התקבלה. ועדת הכספים צפויה להתכנס שוב בקרוב כדי להכריע

דירות למכירה ולהשכרה / צילום: פאול אורלייב
דירות למכירה ולהשכרה / צילום: פאול אורלייב

ברשות המסים מקדמים הארכה של תקופת הפטור ממס למשפרי דיור שכבר רכשו דירה חדשה אך טרם מכרו את הישנה. על פי עמדת רשות המסים שהוצגה בדיון בוועדת הכספים - הרשות הביעה נכונות לכך שמשפר דיור שהתקופה של 18 חודשים למכירת הדירה הראשונה, לצורך מס רכישה או מס שבח, מסתיימת בין ה-1/3 ועד 1/9, יקבל ארכה של 180 ימים למכירת הדירה ממועד היום האחרון במניין 18 החודשים. כלומר, מדובר בהקלה נקודתית לימי הקורונה בלבד, וכזו שתאריך את התקופה הקיימת של הפטור משנה וחצי לכשנתיים. עם זאת, חשוב להדגיש שמדובר בעמדת רשות המסים בדיון הוועדת הכספים וטרם התקבלה החלטה רשמית בנושא. וועדת הכספים צפויה להתכנס בקרוב לדיון נוסף בנושא.

נזכיר כי על פי דוחות נתוני הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שיעור משפרי הדיור שרכשו דירה ומתקשים למכור את דירתם הישנה הולך ומאמיר. והקלה זו המתגבשת נכון להיום בוועדת הכספים חשובה כדי שאותם בעלי דירות לא ימצאו עצמם עומדים בפני תשלום מס גבוה.

עוד נזכיר כי לפני מספר שנים קוצרה התקופה בה משפרי דיור יכולים להחזיק בדירה הישנה שלהם במקביל לרכישה דירה נוספת. אם פעם תקופת הזמן הזו עמדה על שנתיים, בימי שר האוצר, משה כחלון, תקופה זו קוצרה לשנה וחצי בלבד בהוראת שעה שצפויה לפוג בשנה הבאה. הרציונל של קיצור התקופה הייתה דיווחים על כך שבעלי דירות היו רוכשים דירה חדשה למגורים וממתינים כמה שאפשר עם מכירת הדירה הישנה כדי ליהנות מעליית שווי הדירה באותו הזמן. במשרד האוצר טענו כי מהלך זה תורם לעליית המחירים, ולכן קיצרו את התקופה.

הצעדים שנקטו במשרד האוצר בשנים האחרונות שינו את מצב השוק ומיתנו את עליות המחירים כך שהצעד האמור שנועד לקצר את התקופה בה יוכל משפר הדיור ליהנות מעליית הערך של הדירה הישנה שלו הפכה לחרב פיפיות, מציאות שנהפכה קשוחה הרבה יותר בחודשים האחרונים לאור הקורונה ומיעוט היסטורי של עסקאות בענף כולו.