אפקט הקורונה: סעודיה מצמצמת את העלייה השנתית למכה

החאג', העלייה לרגל החשובה ביותר בעולם המוסלמי, נחשבת לאחד מנדבכי האיסלאם והיא נערכת מאז המאה השביעית במכה • במקום המיליונים שמגיעים מדי שנה לרגל החאג' יגיע השנה מספר מצומצם מאד של מתפללים

סלפי של עולה לרגל עם הכעבה במכה טרום הקורונה./  רויטרס ,Zohra Bensemra
סלפי של עולה לרגל עם הכעבה במכה טרום הקורונה./ רויטרס ,Zohra Bensemra

השלטונות בסעודיה דיווחו כי על רקע החששות מהתפשטות הקורונה, היא מצמצמת השנה את החאג', העלייה השנתית לרגל לכעבה במכה, למספר קטן של בני אדם שכבר נמצאים בממלכה. זאת במקום המיליונים שנוהרים כרגיל לאתרים הקדושים לאיסלאם.

החאג', העלייה לרגל החשובה ביותר בעולם המוסלמי, נחשבת לאחד מנדבכי האיסלאם והיא נערכת מאז המאה השביעית במכה. כל המוסלמים שמסוגלים לכך נדרשים לעלות לרגל למכה לפחות פעם בחייהם.

האירוע, שנמשך חמישה ימים ושמתחיל השנה בסוף יולי, הוא מקור ליוקרה פוליטית ודתית גדולה לסעודיה, שגם מניב הכנסה משוערת של 8 מיליארד דולר לממלכה בכל שנה.

העלייה לרגל הקטנה יותר אומרה שמתקיימת במכה כל השנה, והטיסות לסעודיה וממנה, עדיין מושעות.

סעודיה מתמודדת עם אחת ההתפרצויות המאומתות הגדולות של מגפת הקורונה במזרח התיכון, עם יותר מ-161 אלף מקרים ומעל 1,300 מקרי מוות מהנגיף. עד לאחרונה, במכה היה השיעור הגבוה ביותר של הידבקויות ותמותה מהנגיף בממלכה עם מעל 22 אלף מקרים ו-381 מתים.

סעודיה הטילה סגר בחודש מרץ כדי לבלום את התפרצות נגיף, כולל איסור על כל התכנסות דתית מהסוג שהאיץ את ההידבקויות במדינות כמו איראן, דרום קוריאה והודו. למרות העלייה במספר המקרים, שלשום ביטלה סעודיה את מרבית ההגבלות על הפעילות הכלכלית והתנועה, כולל את העוצר בשעות הלילה.

אבל בואם של מיליוני מאמינים מרחבי העולם לחאג' נחשב למסוכן מדי. "ההחלטה הזו נובע מהעדיפות העליונה של הממשל לשמירה על ביטחונם של עולי הרגל במדינה עד שהם שבים לארצותיהם", מסר המשרד לחאג' ולאומרה (העלייה לרגל כל השנה) בממשלת סעודיה.