חילי טרופר צפוי להטיל וטו על היוזמה להרחבת שוק הימורי הספורט

ל"גלובס" נודע כי טרופר אינו מתכוון ליישר קו עם התוכנית שנרקמת בין אגף התקציבים באוצר לבין ענף הכדורגל וחלק מראשי מינהלות הספורט בישראל

חילי טרופר / צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת
חילי טרופר / צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת

שר התרבות והספורט חילי טרופר צפוי לחסום את היוזמה להרחבת שוק הימורי הספורט, ובכלל זה הימורי ה"אין פליי" (הימורים תוך כדי משחק).

ל"גלובס" נודע כי טרופר אינו מתכוון ליישר קו עם התוכנית שנרקמת בין אגף התקציבים באוצר לבין ענף הכדורגל וחלק מראשי מינהלות הספורט בישראל.

התוכנית שנועדה לאפשר לאוצר בין היתר למזער את הנזקים כלכליים של הקורונה, על ידי הרחבת שוק ההימורים שתגדיל את הכנסות המדינה מתחום זה, פורסמה לראשונה ב"גלובס".

בחודשים האחרונים מתנהלים דיונים בין גופי הספורט, בהובלה של הכדורגל ובשיתוף של אנשי הטוטו, מול אגף התקציבים באוצר שמתרכזים בדרישה לאישור של הימורים חדשים, שאותם יפעיל הטוטו כבר במסגרת חוק ההסדרים הקרוב.

העיתוי שנבחר לא מקרי. ראשית, משה כחלון כבר לא שר אוצר. כחלון הפך במהלך הקדנציה שלו באוצר את ההימורים לסדין אדום, כינה אותם "כסף מזוהם" ו"מס לעניים" והוביל רפורמה שבמסגרתה הוטלו מגבלות מחמירות על הטוטו והפיס, ונאסרו הימורים על מרוצי סוסים ושימוש במכונות מזל, שגלגלו מאות מיליוני שקלים בשנה.

הסיבה השנייה היא כמובן הצורך הדחוף בכסף: הרחבת שוק ההימורים תייצר לאוצר מקור הכנסה נוסף, ולאור הבור התקציבי שיצר משבר הנגיף אין שום כוונה לגורמי המקצוע באוצר לוותר על ההזדמנות.

במוקד הלחץ שמופעל על האוצר מדובר על דרישה של אנשי הספורט להכניס את משחק ה"אין-פליי" ( In Play ) לטוטו - שיטת הימור אטרקטיבית, שמאפשרת להמשיך ולהמר אחרי שהמשחק כבר החל, בניגוד למצב הקיים, שבו נסגר ההימור עד דקות לפני תחילת המשחק.

השיחות בין אנשי הכדורגל והטוטו לאנשי אוצר מתמקדות בהצגת הצדדים החיוביים של פתיחת שוק ההימורים. הטיעון המרכזי הוא כי המדינה מאפשרת הפעלת מערכי הימורים מיושנים מאוד, עם מגוון מצומצם של משחקים עבור מהמרים. אנשי הכדורגל טוענים בשיחות עם אנשי אגף התקציבים באוצר כי דווקא החנק שהוטל על שוק ההימורים יצר מצב אבסורדי - הטוטו לא אטרקטיבי מבחינת היצע ההימורים שלו, ומהמרים שמחפשים ריגושים מוצאים את הדרך לעשות זאת בשוק ההימורים הלא חוקיים. כך מפסידה המדינה פעמיים - בריחה של מהמרים וכסף מהשוק החוקי, ואפס מיסוי על שוק ההימורים השחור.

אלא שהתוכנית כולה כפופה להחלטתם של שניים - שר האוצר ישראל כ"ץ ושר התרבות והספורט חילי טרופר. לגורמים הפוליטיים יש יותר מדי מה להפסיד מבחינה ציבורית מקבלת החלטה מאוד לא-פופולרית של הרחבת שוק ההימורים. וטרופר, כאמור, אינו מתכוון לשים את החותמת שלו על אישור התוכנית.