האיחוד האירופי באזהרה לסין: קיימו את הבטחותיכם או שיחסינו ייפגעו

בכירים באיחוד הזהירו את ראש הממשלה ונשיא סין כי אם ימשיכו לחסום את הכלכלה מפני חברות אירופאיות, היחסים צפויים להידרדר • שי ג'ינפינג: "סין היא הזדמנות, לא יריבה"

שי ג'ינפינג / צילום: AP - Li Xueren
שי ג'ינפינג / צילום: AP - Li Xueren

האיחוד האירופי יצאו היום בסימן ברור להקשחת העמדות כלפי בייג'ינג. בכירים באיחוד הזהירו את מנהיגי סין כי הקשרים המסחריים בין שני הצדדים ייפגעו אם הם לא ימשיכו בפתיחת הכלכלה במעצמה בפני חברות אירופאיות ויתייחסו בהגינות לחברות זרות.

בעקבות שיחות ועידה שנערכו בווידאו עם ראש ממשלת סין לי קקיאנג והנשיא שי ג'ינפינג; נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין‏, ונשיא מועצת השרים האירופית, שארל מישל, קראו האחרונים לבייג'ינג‏ למלא במהירות את הבטחותיה מהעבר, ולהשלים שנים של שיחות על עסקת השקעות שאירופה מקווה שתאזן את קשרי המסחר.

נציגי האיחוד האירופי חזרו ואמרו בחודשים האחרונים שהם אינם רוצים להיגרר למה שהם רואים כעימות עולמי גובר בין ארה"ב וסין. בניגוד לכך, דבריהם של פון דר ליין‏ ומישל אתמול שיקפו חשש גובר מפני האסרטיביות הגוברת של סין, ונכונות רבה יותר להתנגד לה.

"סין היא הזדמנות, לא יריבה", אמר הנשיא שי בהודעה שפרסם אחרי השיחה, בתגובה לתיאור העדכני של בייג'ינג כ"יריבה מערכתית" של אירופה. הוא אמר שסין תמשיך לפתוח את הכלכלה שלה וקרא לאירופה לפתור את חילוקי הדעות בדו-שיח.

אירופה צריכה לראות "התחייבויות מהותיות" של סין בחודשים הקרובים

היחסים בין אירופה וסין היו מתוחים במיוחד בחודשים האחרונים. האיחוד האירופי האשים את סין בהפצת מידע כוזב על הטיפול שלה במגפת הקורונה, והזהיר את בייג'ינג מפני הידוק השליטה שלה בהונג קונג. אבל מנהיגי האיחוד הפעילו את עיקר הלחץ שלהם בנושאי סחר וכלכלה. הם ציינו שהסחר הנרחב בין אירופה וסין - בהיקף של 1.5 מיליארד אירו ביום - "ממשיך להיות לא מאוזן, כמו גם יחסי ההשקעות", כפי שאמרה פון דר ליין‏.

"לא רשמנו את ההתקדמות שהתכוונו להשיג בטיפול בחסמים של גישה לשוק", היא אמרה. "אנחנו צריכים להמשיך לקיים את ההתחייבויות הללו בדחיפות. אנחנו זקוקים גם ליותר שאפתנות בצד הסיני כדי להשלים את הדיונים על הסכם ההשקעות".

פון דר ליין‏ אמרה שאירופה צריכה לראות "התחייבויות מהותיות" של סין בחודשים הקרובים על אופן הפעילות של עסקים סינים בבעלות המדינה, יותר פתיחות בנושא הסובסידיות שבייג'ינג‏ מחלקת, ויותר פעולה נגד העברות טכנולוגיה כפויות. היא טענה שסין צריכה להקדיש יותר תשומת לב בדרג הבכיר להסכם ההשקעות בחודשים הבאים, כדי להשלים את העסקה עד סוף השנה. ראוי לציין ששני הצדדים לא פרסמו הודעה משותפת ולא קיימו מפגש וידאו משותף עם כתבים.

הפסגה אתמול, שהיתה אמורה להתקיים כבר באפריל, תוכננה להיות ההתחלה של מה שפקידים אירופאים קיוו שתהיה שנה מכוננת ביחסי האיחוד האירופי וסין.

התקדמות איטית בדיונים על הסחר

פסגה של כל מנהיגי האיחוד האירופי והנשיא שי היתה אמורה להיערך בלייפציג, גרמניה בחודש ספטמבר הקרוב, כדי לחתום על אמנת ההשקעות ולהעמיק את הקשרים בין הצדדים, אך בתחילת החודש הפסגה נדחתה בשל משבר הקורונה. עם התקדמות איטית בדיונים על הסחר וחילוקי הדעות הכלכליים, לא נקבע בינתיים מועד חדש. פקידים סינים מסרו בשבוע שעבר שאפשר עדיין להשיג הסכם עד סוף השנה, אך מקורות באיחוד האירופי אומרים שחילוקי הדעות עדיין עמוקים.

ממשל טראמפ לוחץ על מנהיגי אירופה, בהצלחה מוגבלת, להגביל את החשיפה הכלכלית לסין, כולל הרחקת חברות סיניות מרשתות הדור החמישי של הסלולר. הוא גם לחץ על בריסל להתעמת עם בייג'ינג‏ בעניין הטיפול המוקדם שלה בהתפרצות הקורונה.