27 קבוצות ישראליות ובין-לאומיות הגישו מועמדותן לתפעול והקמת השדה הסולארי הגדול בישראל

מדובר בשלב מקדים לפני השלב התחרותי על הצעת המחיר ובמספר הגבוה ביותר של הצעות שהוגשו עד כה במכרז להקמת תחנת כוח סולארית

מתקנים סולאריים של משק אנרגיה / צילום: מצגת החברה
מתקנים סולאריים של משק אנרגיה / צילום: מצגת החברה

27 קבוצות ישראליות ובין-לאומיות הגישו את מועמדותן לתפעול והקמת השדה הסולארי הגדול בישראל שיוקם בסמוך לעיר דימונה, כך הודיע היום האוצר. מדובר בשלב מקדים לפני השלב התחרותי על הצעת המחיר ובמספר הגבוה ביותר של הצעות שהוגשו עד כה במכרז להקמת תחנת כוח סולארית.

במסגרת הפרויקט תוקם תחנה לייצור חשמל באמצעות טכנולוגיה פוטו-וולטאית בהספק של כ-300 מגה ואט שתשתרע על שטח של כ-3,000 דונם. בכך תהיה לתחנת הכוח הסולארית הגדולה ביותר בישראל שתסייע בהשגת יעדי הממשלה לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות העומדים כיום על 13% בשנת 2025 ו-17% ב-2030. הקמת התחנה צפויה להתחיל במהלך שנת 2022 ולהסתיים ב-2024.

במסמכי המכרז שיפורסמו בחודשים הקרובים, תיכלל לראשונה דרישה לשילוב טכנולוגיה לאגירת חשמל במתקנים סולאריים גדולים. אגירת החשמל היא תנאי הכרחי על מנת להתקדם לחזון של ייצור 30% מהחשמל במשק בשנת 2030 באמצעות אנרגיות מתחדשות, משום שהיא מאפשרת שימוש בחשמל המיוצר מהשמש גם בשעות הערב, בהן הביקוש לאנרגיה גבוה. כך, בשעות קרינת השמש מערכת האגירה נטענת באנרגיה סולארית עודפת ובשעות הערב "משחררת" אנרגיה זו לרשת החשמל במקום להשלים את האנרגיה החסרה באמצעות ייצור בדלקים מזהמים .

ביוני אשתקד הכריזה ועדת המכרזים לפרויקטי אנרגיה סולארית בראשותו של איציק מרמלשטיין מנהל יחידת תשתיות ופרוייקטי PPP באגף החשב הכללי על זוכה במכרז להקמת תחנת כוח סולארית באשלים לאחר שהצעתו עמדה על מחיר חסר תקדים של 8.68 אגורות לקוט"ש, הזול ביותר לייצור חשמל בישראל, לרבות ייצור בעזרת דלקים מזהמים.

החשב הכללי, רוני חזקיהו אמר כי: "מספר המתחרים מעיד על בשורה של ממש בתחום יצור החשמל מאנרגיות מתחדשות. המכרז שיפורסם יכלול לראשונה אגירת אנרגיה ויסלול את הדרך לכניסת טכנולוגיות חדשות שיקדמו את משק החשמל ואת התשתיות במדינת ישראל. קידום פרויקטים גדולים וההשקעה בתשתיות בעת הזו מסייעים רבות לכלכלת ישראל. מכרז זה מצטרף לשורה של פרויקטים המקודמים באגף החשב הכללי במסגרת "תוכנית 2030", בין היתר בתחומי התחבורה, המים והפסולת".

מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי אמר: "התחרות על הקמת תחנת הכוח הסולארית הגדולה בישראל רק מוכיחה את האמון שנותן הסקטור העסקי בארץ ובעולם במהפכת האנרגיה המתחדשת בישראל. מדובר בצעד משמעותי, שלצד מהלכים נוספים שמקדם המשרד, יסיע להגדיל את יעדי ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות ולעמוד ביעד של 30% עד שנת 2030, בהתאם למדינות השר ובמחיר אטרקטיבי לצרכני החשמל בישראל".

יו"ר רשות החשמל, ד"ר אסף אילת אמר כי: "המכרז הסולארי בדימונה הינו אבן דרך חשובה במשק החשמל ובדרך להשגת יעדי המדינה באנרגיות מתחדשות. אני מברך על ההיענות הרבה לשלב המיון המוקדם למכרז, מבית ומחו"ל, המהווה אמון במשק החשמל הישראלי שעובר תהליכי עומק משמעותיים בשנים האחרונות וצועד בביטחון לעולם של ריבוי אנרגיות מתחדשות. גם החדשנות הטכנולוגית הטמונה בשילוב אגירת אנרגיה במתקן שיוקם, מוסיפה לאטרקטיביות המכרז. אני מאחל המשך הצלחה בהליך המכרזי לקראת הקמת השדה הסולארי הגדול בישראל".