אפל | ניתוח

תחום השבבים עובר זעזוע נוסף, הפעם בחסות אפל

אפל נפרדת מאינטל ומצטרפת לענקיות הטכנולוגיה אחרות שמחזיקות בפעילות בתחום השבבים • מכשירי קצה שהופכים להיות יותר ויותר חכמים והתפוצה הגדלה של יישומי בינה מלאכותית מחייבים יעילות, ששבבים "תוצרת בית" יכולים לספק אותה

טים קוק בכנס."העולם סומך על המוצרים שאנו יוצרים כדי לעזור לו להתקדם הלאה" / צילום: רויטרס
טים קוק בכנס."העולם סומך על המוצרים שאנו יוצרים כדי לעזור לו להתקדם הלאה" / צילום: רויטרס

1. שליטה מקצה לקצה בכל המכשירים

בסיום כנס המפתחים השנתי שלה, מנכ"ל אפל, טים קוק הכריז שהחברה תפסיק להשתמש במעבדי אינטל במחשבי המק שלה, שבהם השתמשה ב-15 השנים האחרונות והיא תעבור כבר השנה להשתמש במעבדים בארכיטקטורת ARM עם שבבי סיליקון, בעיצוב שלה. לפי קוק, מדובר ב"יום היסטורי".

אחת מחוזקותיה של אפל היא העובדה שהיא מחזיקה בבעלות על מכשיריה מקצה לקצה, ומייצרת גם את החומרה וגם את התוכנה. השליטה שלה על המכשירים בזכות התכונה הזו היא גם מה שהקים עליה את שונאיה, אבל היא שמאפשרת למחשבים, לטלפונים החכמים ולטאבלטים שלה להיות יעילים יותר משל המתחרות. כלומר, לצרוך פחות בטריה ופחות זיכרון מעבד כדי להגיע לביצועים דומים.

במסגרת הקו הזה, אפל החלה בשנים האחרונות להשתמש בשבבים בעיצובה למכשירי האייפון והאייפד שלה. אפל מעצבת את השבבים, האחרון שבהם הוא ה-A13Bionic, כך שיתאימו בדיוק למכשירים שלה ויספקו להם את הביצועים הטובים ביותר, ומשתמש בשירותיה של היצרנית TSMC לייצור המעבדים המבוססים עליהם. כעת החברה צפויה לעבור לשבבים במודל זה גם למחשבי מק, במקום מוצר המדף של אינטל שמעצבת ומייצרת שבבים ומעבדים בעצמה.

2 . הקשר בין בינה מלאכותית לשבבים

המעבר לשבבים מותאמים אישית, במקום שימוש בשבבי מדף בהם מתמחה אינטל, קשור לצורך של אפל להגיע לביצועים מספקים בכל הקשור לשימוש בבינה מלאכותית על מכשירי קצה לצרכנים. היכולת לתרגם או לתמלל באופן מיידי, לעבד תמונות באיכות גבוהה, ושימושים נוספים, שהפכו לחלק בלתי נפרד מהמכשירים, גוזלים משאבים רבים.

אלא שמחשב נייד, טאבלט או סמארטפון זקוקים לחיי סוללה ארוכים ולזמן תגובה סביר - יותר משהם זקוקים לדיוק בתוצאות. ההתאמה של שבבים לכל מערכת הפעלה ומכשיר מאפשרת להשיג זאת היכן שמוצרי מדף עוד לא.

ולא מדובר רק באפל. מיקרוסופט מתכננת שבבים משלה כבר שנים, ולאחרונה עבדה על מעבד מותאם למחשבים הניידים מסדרת Surface Pro X, ועברה לעבוד עם ARM, המייצרת מעבדים בעיצוב פתוח, על מעבדים למערכת ההפעלה ווינדוס 10. באופן דומה, גוגל מעצבת בעצמה את השבבים לטלפון החכם שלה, פיקסל, ואמזון מפתחת כאן בישראל בשבבי בינה מלאכותית משלה.

לא מן הנמנע שהצורך של הענקיות בשבבים מותאמים אישית הוא תסמין של תחום צעיר ולא בשל. מעבדי בינה מלאכותית הם דבר חדש יחסית, ויכול לקחת עוד זמן עד שיהיה אפשר לייצר מעבדים סטנדרטיים כאלה כמוצר מדף איכותי. יצרניות השבבים מתעסקות בעיקר בחומרה שמאופיינת באיטיות, וחידושי התוכנה האחרונים של יכולות הבינה המלאכותית עוד לא הצליחו לחלחל לתעשייה הזו באופן עמוק.

3. אינטל כבר לא תלויה באפל

לפני שנתיים, כשאפל הודיעה לראשונה על כוונתה לעבור לשבבים בעיצובה, מניית אינטל צנחה ב-6%. אפל היא לקוח משמעותי, שלפי ההערכות אחראי על כ-5% מהכנסותיה של אינטל ומדובר היה במכה כואבת לחברה. הפעם אינטל לא חוותה זעזוע משמעותי כל כך מהחדשות הללו, מכיוון שהיא מתחזקת בתחומים אחרים כמו מעבדים לענן, רשתות 5G ועוד.

בנוסף, אפשר לראות כבר ניסיונות ראשונים מצד אינטל לייצור שבבי מדף מזן חדש. זה התחיל עם שיתוף פעולה בין אינטל לפייסבוק, שהוכרז בשנה שעברה, במסגרתו שתי החברות עבדו על שבב בינה מלאכותית משלהן. לפי דיווחים, אינטל זנחה את הפרויקט הזה לטובת התמקדות בפיתוח שבבי בינה מלאכותית באופן עצמאי, על בסיס רכישתה את חברת השבבים הישראלית הבאנה לאבס. אם הפרויקט הזה יצליח, יכול להיות שנראה קאמבק של אינטל ושל שבבי מדף.

מאינטל נמסר בתגובה: "אפל היא לקוחה של אינטל בכמה תחומים עסקיים ואנו ממשיכים לתמוך בה ובצרכיה. אינטל ממשיכה להתמקד באספקת חווית השימוש המתקדמת ביותר במחשב האישי ובמגוון רחב של בחירות טכנולוגיות המגדירות מחדש את מהות המחשוב. אנו מאמינים שמחשבים אישיים המונעים במעבדי אינטל, כגון אלה העומדים לצאת לשוק בפלטפורמת טייגר לייק למחשוב נייד, מספקים ללקוחותינו בעולם את החוויה הטובה ביותר בתחומים החשובים להם ביותר, וכן את הפלטפורמה הפתוחה ביותר למפתחים, כבר היום וגם בעתיד".

4. משתמשי מק כנראה לא יסבלו

השילוב של שבבים מבית אפל במחשבי מק החדשים אמור לאפשר להם להיות יעילים יותר בצריכת סוללה וזיכרון, להגיע לביצועים גראפיים טובים יותר ולספק אבטחת מידע חזקה יותר. הם גם יגבירו את ההתאמה בין המכשירים השונים של אפל וייצרו אחידות גבוהה יותר בין מחשבים, טאבלטים ואייפונים - כולם יעשו שימוש בטכנולוגיית השבבים של אפל עצמה, בחומרה שלה ובמערכת ההפעלה שלה - ויוכלו להריץ את האפליקציות שלה באופן דומה. עבור משתמשים, המעבר הזה יהיה חלק.

5. אפל מנסה להקל על המפתחים

המעבר לשבבים החדשים מגיע עם עדכון במערכת ההפעלה MacOS, לגרסה חדשה בשם Big Sur. בעקבו תהעדכון, מפתחי אפליקציות למחשבי מק יצטרכו לעדכן לעדכן אותן כך שיתאימו לתוכנה החדשה. אפל מעריכה שהעבודה על העדכון תארך ימים ספורים של התאמה בלבד. אפל אף משיקה ערכת מפתחים חדשה שתסייע להם בתהליך הזה.

ככל הנראה, מרבית האפליקציות יוכלו לעבוד גם בלי עדכון, אך התאמתן לשבבים החדשים יכול לספק להן ביצועים טובים יותר ויכולות נוספות. בנוסף, אפל מבטיחה שאפליקציות שלהם יוכלו לפעול באופן חלק גם על מחשבים חדשים עם השבבים שלה עצמה, וגם על המחשבים מהשנים הקודמות שפועלים עם מעבדי אינטל. 

הישראלים שכיכבו במצגת של אפל: ג'וני סרוג'י דיבר על שבבים ויעל גרטן על סירי

בין המציגים באירוע של אפל בלטו שני ישראלים. אחד היה ג'וני סרוג'י, סגן נשיא בכיר לטכנולוגיות חומרה, שהוביל את פיתוח השבב החדש, והשנייה היא יעל גרטן, מנהלת מדעי הנתונים וההנדסה של סירי.

סגן נשיא לטכנולוגיות חומרה, ג'וני סרוג'י  / צילום: apple
 סגן נשיא לטכנולוגיות חומרה, ג'וני סרוג'י / צילום: apple

סרוג'י הוא מדען מחשב ומומחה בתחום השבבים, בוגר הטכניון, שנולד וגדל למשפחה ערבית-נוצרית בעיר חיפה. הוא מוביל את פעילות השבבים של אפל זה 12 שנה. בשנתו הראשונה בחברה הוא הוביל את פיתוח Apple A4, המערכת הראשונה של אפל לשבב. לאחר מכן הוביל את פרויקט קלמטה - עיצוב השבבים למחשבי מק, שעל סיומו הוכרז כעת. סרוג'י עבד לאורך השנים באינטל וב-IBM, היה אחראי על עיצוב ופיתוח של שבבים ומיקרו-מעבדים. לפי דיווחים, הוא נשקל כאחד המועמדים לתפקיד מנכ"ל אינטל הבא, אך לבסוף סמנכ"ל הכספים של אינטל, בוב סוון, קיבל את התפקיד בשנה שעברה.

בכירה בניהול ופיתוח סירי, יעל גרטן  / צילום: apple
 בכירה בניהול ופיתוח סירי, יעל גרטן / צילום: apple

גרטן היא מדענית נתונים ומנהלת הנדסה בוגרת מכון ויצמן ובר אילן. היא מובילה את תחום מדעי הנתונים וההנדסה של סירי זה כמעט שלוש שנים. לפני כן הקימה משרד ייעוץ לסטארטאפים, ובמקביל ניהלה את תחום מדעי הנתונים בלינקדאין. במסגרת התפקיד היא עבדה על הגברת המעורבות של משתמשים בפלטפורמה, ובעיקר בעמוד הבית (הפיד). כעת, היא מובילה את השימוש בנתונים העומדים בבסיס יכולות הבינה המלאכותית והבנת השפה של העוזרת הקולית של אפל.

כל החידושים מכנס המפתחים השנתי של אפל

iOS 14 (מערכת ההפעלה למכשירי אייפון):

ווידג'יטים (ישומונים) - ניתן יהיה למקם יישומונים בגדלים שונים של אפליקציות אפל ואפליקציות צד ג' על מסכי הבית. הם יציגו מידע מתעדכן, כמו מזג אוויר, הודעות מייל, תזכורות ואירועים בלוח השנה.

ספריית אפליקציות - היכולת לארגן אפליקציות בספריות באופן אוטומטי, לפי סדר ה-א'-ב', לפי תחומים, או לפי המלצות מותאמות אישית. ניתן לראות את כל עמודי מסך הבית במקום אחד ולמחוק עמודי אפליקציות שלמים מהתצוגה.

פחות הפרעות על המסך - מערכת ההפעלה החדשה תכלול את האפשרות לנגן וידיאו בתוך מסגרת ולהמשיך לגלוש באתרים אחרים במקביל. התראות על שיחות טלפון יוכלו להופיע בבאנר שלא מסתיר את המסך כולו.

פרטיות - ניתן יהיה לשתף מקום מקורב ולא מקום מדוייק עם אפליקציות. תתווסף התראה חדשה שמודיעה למשתמשים אם אפליקצייה עושה שימוש במיקרופון או במצלמה, בדומה להתראות על שימוש במיקום.

וידיאו בתוך מסגרת - פיצ'ר שיאפשר לנגן סרטוני וידיאו בתוך מסגרת קטנה המופיעה על חלק מהמסך, ומאפשרת לעבור בין אפליקציות שונות מבלי לקטוע את הוידיאו.

אפליקציות:

סירי - חידוש מראה האפליקציה של העוזרת הקולית, והגדלת מאגר הידע של פי 20.

אפליקציית ההודעות - חידושים ליכולות של השיחות הקבוצתיות, כך שניתן יהיה לתייג משתמשים בשיחה ולקבוע נושא ותמונת רקע. ניתן יהיה גם להצמיד שיחות לראש רשימת השיחות באפליקציה.

מימוג'יז - מגוון גדול יותר באווטרים המונפשים של החברה: תוספת של סגנונות שיער ואקססוריז שונים, מגוון גילאים ומחוות חדשות כמו חיבוקים. המימוג'יז החדשים יכללו גם אפשרויות למסכות וכיסויי פנים.

אפליקציית תרגום - שיפורים ביכולות הבינה המלאכותית של סירי יאפשרו תרגום בזמן אמת בין 11 שפות, תוך זיהוי אוטומטי של השפה הרלוונטית, ויכולות תמלול על גבי המכשיר - מבלי לשלוח את המידע לענן.

שיפורים באפליקציית המפות - האפליקציה תכלול מדריכים של משתמשים, מידע על מסעדות ומקומות בילוי, ותאפשר לתכנן נסיעה המשלבת מסלולי אופניים, ונקודות טעינה לרכבים חשמליים.

מפתחות רכב - התוספת הגדולה לאפליקציית CarPlay, שמאפשרת לפתוח את נעילת הרכב מהאייפון. ניתן יהיה לשתף את המפתחות באפליקצית ההודעות של אפל.

AppClips - סוג חדש של שימוש באפליקציות שיאפשר להשתמש רק בפונקציות מסויימות שלהן מבלי להוריד את האפליקציה למכשיר. ניתן יהיה לפתוח אותם דרך האינטרנט, הודעות טקסט או סריקת ברקוד מתאים, להרשם אליהן דרך ההרשמה של אפל ולשלם בהן באפל פיי.

דיווח על שימוש בדאטה בחנות האפליקציות - מפתחי אפליקציות ידרשו לדווח על פרקטיקות איסוף הדאטה שלהן והשימוש בו, ואפל תפרסם את המידע הזה בחנות האפליקציות.

מחשבי Mac:

מעבר ממעבדי אינטל למעבדים עם שבבים בעיצובה של אפל - החברה תמשיך עם הקו שביצעה במכשירי אייפון ואייפד, ותשלב מעבדים בארכיטקטורת ARM במחשביה, כדי לשפר את ביצועיהם, להפוך אותם ליעילים יותר, ולהביא יכולות בינה מלאכותית למחשבים.

מערכת הפעלה חדשה - Big Sur היא מערכת ההפעלה הבאה למחשבי החבה, שתתמוך במעבר משבבי אינטל לשבבי אפל. המערכת כוללת גם עיצוב חדש, צלילי מערכת חדשים, ועיצוב מחדש של האפליקציות לצורך יצירת אחידות בין המחשבים, האייפדים והאייפונים.

חנות תוספים לדפדפן ספארי - חנות האפליקציות במחשבי מק תכלול את האפשרות לחפש תוספים ולהתקין אותם, וכן לאפשר להם גישה רק לאתרים ספציפיים או רק בזמנים מסויימים.

שיפורי פרטיות בדפדפן ספארי - הדפדפן ינטר ויתריע על אתרים שעושים שימוש בטכנולגויות מעקב, וכן אם חלה דליפת מידע של מיילים וסיסמאות ששימשו להרשמה לאתרי אינטרנט שונים.

IPadOS:

סרגלי כלים באפליקציות - אפל הוסיפה סרגלי כלים וסרגלי צד למרבית אפליקציות האייפד שיאפשרו להגיע לכל הפונקיות וההגדרות במקום אחד.

חיפוש אוניברסלי - פונקציית חיפוש חדשה באייפדים שאפשר לחפש באמצעותה אפליקציות במכשיר, אנשי קשר, או מידע באינטרנט.

שיפורים בעפרון של האייפד - בזכות השיפורים ביכולות הבינה המלאכותית ניתן יהיה לכתוב בכתב יד בכל שדה טקסט באייפד, ואלגוריתמים יפרשו את הטקסט בזמן אמת על גבי המכשיר - מבלי לשלוח את המידע לענן כדי לבצע את החישוב.

מכשירים לבישים:

מעבר חלק באיירפודס בין אייפון למק - איירפודס, האוזניות האל-חוטיות של אפל, יזהו באופן אוטומטי מתי המשתמש עובר בין המכשירים ויעברו לנגן את הצלילים מהמכשיר המתאים באופן מידי.

סאונד היקפי באיירפודס פרו - אפל הכריזה על חווית סאונד היקפי וירטואלי, כך שצלילים יופקו מהאוזניות באופן שיחקה חוויה של בית קולנוע, כאילו הם מגיעים מכל הכיוונים, ולא רק משתי האוזניות.

מעקב אחרי שריפת קלוריות בשעון החכם - השעון ישתמש בחיישנים חדשים שיכולים לחשב שריפת קלוריות בפעילות ספורט מגוונות כמו למשל בריקוד.

מעקב שינה בשעון - אפליקצית שינה תנטר את איכות השינה, כולל התנועות שנוצרות בחזה בזמן הנשימה כדי לייצר דוחות על איכות השינה ולדווח על בעיות. היא גם תפעיל שעון מעורר עדין לחווית התעוררות חיובית.

מעקב היגינה ברוח הקורונה - השעון החכם ידע לזהות צלילי זרם מים כדי לנטר את שטיפת הידיים של משתמשים ולהתריע אם הם שוטפים ידיים ברשלנות.