קלובר-GSK נכנסות לניסויים בבני אדם בחיסון לקורונה

מדובר בשיתוף פעולה של חברה הסינית Clover וחברת התרופות הבינלאומית GSK • הניסוי ייערך בקרב 150 מתנדבים באוסטרליה ותוצאות ראשונות מן הניסוי צפויות באוגוסט

חיסון לקורונה / אילוסטרציה: Dado Ruvic, רויטרס
חיסון לקורונה / אילוסטרציה: Dado Ruvic, רויטרס

מתחרה נוספת במרוץ לחיסון לקורונה נכנסה לשלב הניסויים בבני אדם. חברת Clover הסינית פיתחה את החיסון בשיתוף פעולה עם חברת התרופות הבינלאומית GSK. החברות יערכו את הניסוי בקרב 150 מתנדבים באוסטרליה, חלקם מבוגרים וחלקם קשישים.

החיסון מורכב מרכיב המזהה את הוירוס, שפיתחה קלובר, יחד עם חומר המחזק את פעילות מערכת החיסון בזמן מתח החיסון וכך הופך את החיסון ליעיל יותר - זהו הרכיב שפיתחה GSK.

למרות חילופי ההאשמות בין ארה"ב לסין לגבי האחריות להתפשטות המגיפה בעולם וספציפית בארה"ב, נראה כי מדענים וחברות משתי המדינות עדיין מצליחים לשתף פעולה בניסיון להילחם במגפה. כך, בנוסף יבחן בניסוי גם שילוב בין הרכיב המזהה של קלובר הסינית עם רכיב מחזק של חברה אמריקאית בשם Dyvanax. 

שימוש ב"מחזק" (Adjuvant) לחיסון הוא חשוב לא רק בשל ההשפעה על האפקטיביות, אלא כי ניתן יהיה להגיע לאפקטיביות תוך שימוש בפחות מן החומר החלבוני הייחודי המזהה את הוירוס, וכך לחסן כמות גדולה יותר של אנשים תוך זמן קצר יותר.

שוקלות לעשות ניסוי של חשיפה מכוונת

הניסוי נערך באוסטרליה משום שקצב ההדבקה בסין נחשב (או לפחות היה נחשב עד לאחרונה) נמוך מכדי לערוך ניסוי מהיר. החשש הוא שגם קבוצת הביקורת וגם קבוצת הטיפול, לא יחשפו לחולי קורונה ולכן לא יסתמן הבדל בין הקבוצות. החברות שוקלות לערוך ניסוי של חשיפה מכוונת לווירוס - סיכון מסוים עבור המתנדבים הבריאים, אך דרך הרבה יותר קצרה לאסוף מידע. אולם, בינתיים הן לא עושות זאת.

התוצאות הראשונות מן הניסוי הנוכחי צפויות באוגוסט. תוצאות אלה יבחנו בעיקר את בטיחות הניסוי ואת רמות הנוגדנים נגד קורונה בדם של המתנדבים. אם רמות הנוגדנים מסוג "נוגדנים מנטרלים" הן גבוהות, ישנה הערכה כי הן יגנו מפני הידבקות, אבל אי אפשר לדעת זאת בוודאות.

במידה והניסוי יצליח, יערכו החברות יחד ניסוי רב מרכזי, כאשר הכוונה היא להתחיל בניסוי עד סוף השנה.

החיסונים הנמצאים היום בניסויים קליניים מלבד החיסון הנוכחי, הם החיסון של מודרנה האמריקאית, של החברות SinoVax, CanSino ו-Sinopharm הסיניות, חיסון מאוניברסיטת אוקספורד המיועד לפיתוח ויצור מסחרי על ידי חברת אסטרהזנקה. עשרות חברות נוספות נמצאות בשלב הניסויים בבעלי חיים.