רשת 13 | בלעדי

רוכש פוטנציאלי מפתיע למחצית מאחזקותיו של בלווטניק ב"רשת 13"

בלווטניק מחזיק היום ב-52% מניות "רשת 13", וכעת הוא מנהל מו"מ עם תאגיד המדיה אתנה גרופ היווני • הצדדים נמצאים בעיצומה של בדיקת נאותות

בעל השליטה ב"רשת 13" בדרך להכניס שותף אסטרטגי: ל"גלובס" נודע כי לן בלווטניק במו"מ מתקדם עם תאגיד המדיה אתנה גרופ על רכישת כמחצית מהמניות שבבעלותו. הצדדים נמצאים בעיצומה של בדיקת נאותות המתנהלת באמצעות פירמת סומך חייקין. בלווטניק מחזיק היום ב-52% מניות "רשת 13". 

את המו"מ מצד "רשת 13" מובילים יו"ר הערוץ נדב טופוסקי והמנכ"ל אבי בן טל, שהתוכניות העסקיות, שהציג לרבות תוכנית הקיצוצים, מהוות את הבסיס לכניסת אתנה מדיה כשותפה. במידה והעסקה תצא לפועל צפוי בן טל להישאר מנכ"ל.

אתנה גרופ היא חברה יוונית, שבבעלותה מספר ערוצי טלוויזיה ביוון. בנוסף יש לה זרוע חזקה בתחום הדיגיטל, והיא מייצרת מוצרים דיגיטליים בתשלום גם לחברות מסחריות. 

ההתמחות של אתנה גרופ בייצור והפצת תוכן, בעיקר תוכן דיגיטלי, ובכך היא משלימה היטב את היכולות של "רשת 13", שנמצאת הרחק מאחור בתחום המוצרים הדיגיטליים. לכן החיבור מבחינת רשת הוא לא רק כלכלי אלא גם אסטרטגי, כזה שיכול לעזור לה למצוא מקורות רווח חדשים בתחום הדיגיטל שהיום אין בכוחה לנצל.

אין זאת הפעם הראשונה שהאפשרות לרכוש את רשת עולה: לבלווטניק יש קשר מסוים עם החברה ולפני כשנה וחצי באו נציגי החברה, ביניהם המנכ"ל ג'ונתן פרוקטר, לבחון השקעות פוטנציאליות. 

הזרמה של חמצן לערוץ שסובל ממצוקה תזרימית קשה

עבור בלווטניק, שותף חדש אמור להוות גורם מסחרי נוסף שיסייע בנשיאת הנטל הכספי הכרוך בהחזקה בערוץ, נטל שנפל מאז המיזוג במלואו על בלווטניק. נזכיר כי השותפים האחרים בערוץ, אודי אנג'ל, מיכאל שטראוס וחברת אנדמול (המחזיקים ביחד 30% מהמניות), הזרימו ביחד עם בלווטניק 120 מיליון שקל בעת המיזוג של "רשת" עם "ערוץ עשר", אולם הבהירו כבר אז כי אין בכוונתם להזרים כסף נוסף, וכל הזרמה עתידית תעשה כנגד דילול המניות שלהם. אך האפשרות לדלל את השותפים אינה אפשרית בפועל. בלווטניק איננו אזרח ישראלי ולכן הוא מוגבל בכמות המניות שבאפשרותו להחזיק בגוף תקשורת. בלווטניק כאמור מחזיק ב-52% מ"רשת 13" והיו"ר טופולסקי, הנחשב לאיש אמונו, מחזיק ב-13% נוספים.

בנוסף, הכנסת משקיע אמורה להזרים חמצן לערוץ שסובל בחודשים האחרונים ממצוקה תזרימית קשה. הערוץ חייב מיליוני שקלים לספקים חיצוניים, ומעל ראשה של ההנהלה מרחף כל העת החשש שאחד הספקים יישבר ויגרור את הערוץ להקפאת הליכים.

בן טל מוביל בשבועות האחרונים תוכנית קיצוצים אגרסיבית שכוללת, בין היתר, כוונה לפטר עשרות עובדים גם ב"רשת 13" עצמה, וגם בחברת החדשות שבבעלותה, "חדשות 13". כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", הנהלת רשת חתמה לפני ימים ספורים על הסכם עם ועד עובדי רשת במסגרתו תפטר כ-47 עובדים.

בחברת החדשות המצב מורכב יותר: הנהלת "רשת 13" דורשת לקצץ 35% מתקציב חברת החדשות, דבר שיביא, בין היתר, לפיטורים של למעלה מ-105 עובדים. בחדשות מתנגדים לקיצוץ בסדר גודל כזה ומאיימים להשבית את פעילות החברה, לרבות מהדורת החדשות במידה ולא יגיעו להסכם עם ההנהלה עד יום חמישי. מיותר לציין כי הסלמה, אם תתרחש, עלולה להביא למספר תסריטים שאחד מהם הוא איבוד אמון של ספקים כתוצאה מהחרפת המשבר ובעקבות כך הגעה להקפאת הליכים.

התוכנית שמוביל בן טל מתיימרת להשתמש בתוכן בידורי כעוגן משמעותי, ולכן הקיצוץ האגרסיבי שהוא מוביל בחדשות. נראה כי בכוונתו לגזור את הוצאות התוכן מצד ההכנסות, ולנסות למקסם את השימוש בתוכן (כמו למשל באופן שבו פורסים בימים אלה את הישרדות על פני כל השבוע באופן שמוזיל באופן משמעותי את העלות לפרק). עובדי החדשות מצידם רואים תמונה שונה לחלוטין, לשיטתם החדשות הוא התוכן הזול ביותר להפקה, הם החברה שיודעת להפיק חדשות ולכן יש לייצר ערוץ מוטה חדשות ואקטואליה שיישען עליהם. בקרב העובדים יש הסבורים כי במידה והערוץ יגיע להקפאת הליכים יהיו גורמים שיהיו מוכנים לקנות אותו, במחיר המתאים. בין היתר, נזכר בהקשר הזה איש העסקים אילן שילוח, שכבר ניסה בעבר לרכוש את "ערוץ עשר".

בן טל סרב להגיב לידיעה. מטעמו של בלווטניק לא נמסרה תגובה.