הממשלה אישרה את חוק הסמכת השב״כ לאכן מיקום של אזרחי ישראל

החוק מבקש לקבוע את השב"כ כגוף מסייע למשרד הבריאות בהודעה לאזרחים על הימצאותם בסמוך לאדם שאובחן כחולה קורונה • הכנסת תצביע על החוק בשלוש קריאות עוד הלילה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Abir Sultan, AP
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Abir Sultan, AP

בישיבת הממשלה היום אושר פה אחד חוק הסמכת השב"כ לאכן מיקום של אזרחי ישראל. ישיבת הממשלה כונסה בדחיפות בשל העלייה בתחלואת הקורונה. 

החוק מיועד להסמיך את השב"כ לבצע פעולה שהיא במהותה אזרחית בריאותית וזאת למרות שראש השב"כ נדב ארגמן אמר בישיבת הממשלה בראשית השבוע שהוא מבקש שהפעילות בנושא לא תערב את השב"כ אלא תעשה באמצעות אפליקציות אזרחיות.  אולם לנוכח העלייה מדאיגה בשיעור הנדבקים בישראל, החליטו שרי הממשלה לאשר חוק שיסמיך את השב"כ לעסוק בפעילות שאינה קיימת כיום בחוק השב"כ. נוסח החוק שהופץ מבקש לקבוע את השב"כ כגוף מסייע למשרד הבריאות בהודעה לאזרחים על הימצאותם בסמוך לאדם שאובחן כחולה קורונה.

בנוסף, בחוק ניתנת הסמכות לממשלה להכריז על מצב חירום בשל הקורונה, אך לכנסת ישנה הסמכות לבטל את ההכרזה ברוב קולות. ההכרזה על מצב חירום קורונה לפי החוק הינה ל-30 יום, אבל ניתן להאריך לעוד 30 ועוד 30 (ללא מגבלה).

לפי ההצעה, בקשת הסיוע שיגיש משרד הבריאות לשב"כ יכלול את הפרטים הבאים: שם החולה, מספר תעודת הזהות של החולה, מספר הטלפון של החולה, המספר הסידורי של החולה ברשימת החולים שמנהל משרד הבריאות, תאריך אבחונו כחולה, התאריך שחל 14 ימים לפני תאריך אבחונו כחולה. 

ההודעות לאזרחים שנתקבל בנוגע אליהם מידע ששהו בסמוך לחולה קורונה, יבוצעו על ידי משרד הבריאות ולא על ידי השב"כ. עוד נקבע בהצעת החוק שהשב"כ לא יעסוק בפעילות פיקוח ואכיפה על הפרת חובת בידוד לפי צווי הבידוד, ולא יסייע לפעילות כאמור.

"אנחנו מלווים את הבדיקה הזו במתגים של הפעלה ועצירה"

בישיבת הממשלה אמר נתניהו כי הציבור נענה לקריאה לעטות מסכות. "יש בפירוש שיפור, אבל יש עוד כברת דרך משמעותית לעשות. אנחנו רוצים להגיע למצב שכל האזרחים עוטים את המסכות, מתוך תחושה של ערבות הדדית. כולנו היינו בערים שהיו נתונות לזיהום אוויר, וראינו שם אנשים, כולם, חובשים מסכות מתוך ידיעה שכך צריך לחיות. זה מונע את השאיפה במקרה של נגיף הקורונה, לא רק של הרעל שיכול לבוא מן החוץ, אלא מונע גם את השאיפה פנימה של הנגיף וגם לא לפלוט אותו החוצה".

עוד אמר נתניהו כי הוא ביקש להאיץ את פיתוח האפליקציה הדיגיטלית שנועדה להשיג את יעד קטיעת שרשרות ההדבקה. "זה יקח זמן - שבועות ואני מקווה שלא חודשים. עד אז אנחנו מבקשים להשלים את החקיקה בשימוש בכלי הדיגיטלי של השב"כ. אנחנו מלווים את הבדיקה הזו במתגים של הפעלה ועצירה, 'שאלטרים' כדי לעצור ולהפעיל. אני מקווה שלא נצטרך בכלל להפעיל אותו" .

אף על פי כן, בכנסת מתכוונים להצביע על חוק המשנה את פעילות השב"כ עוד הלילה בשלוש קריאות.

גורמים בכחול לבן אמרו היום ל"גלובס" כי בשלב הזה, בו יש ההדבקה חוזרת, אין ברירה אלא להיעזר בשב"כ לביצוע פעולות איכון החולים. אבל הם צופים שהשימוש בכלי לא יעלה על 14 ימים ולאחר מכן הוא יופסק מתוך תקווה להפעיל אפליקציות וולנטריות אזרחיות.

היחידה בעולם המערבי שמשתמשת בשירות ביטחוני במאבק בקורונה

בימים האחרונים הועלתה ביקורת רבה על השימוש בכלי של השב"כ, בעיקר מראש השב"כ נדב ארגמן שאינו מעוניין בכך שגוף ביטחוני ישמש לפתרון בעיות בריאותיות ואזרחיות. בנוסף, רבים מתריעים שהשימוש בכלי השב"כ לאיכון ניידים באמצעות GPS, לא מספק מענה מתאים בשלב הזה, בו המשק הישראלי פתוח, כיוון שהוא עשוי לאתר אנשים רבים, הנמצאים במקומות הומים ו/או להצביע על כל דרי בניין רב קומות כסמוכים לחולה.

בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת נערך אתמול דיון בחלופות אזרחיות לאיכונים ואופנים לקטיעת שרשרת ההדבקה, אך הדיון הסתיים ללא החלטה מסוימת.

מדינת ישראל היא היחידה בעולם המערבי המשתמשת בשירות ביטחוני כדי ליידע את אזרחיה על קירבה פיזית לחולי קורונה.

בג"ץ קבע לפני מספר חודשים כי לא ניתן להמשיך ולהשתמש בשב"כ מבלי שתוקן חוק השב"כ, באופן המקנה לארגון סמכויות לעסוק בנושאים שאינם ביטחוניים. החקיקה בנושא עברה שלבים מקדמיים בלבד במשרד המשפטים ולא הובאה בפני הכנסת, וזאת כיוון שבישראל הניחו שהקורונה חלפה ועקומת החולים בישראל השתטחה.