עסק ביום | פיצ'ר

"אני מרגיש את החבל מתחיל להתהדק סביב הצוואר"

אמיר נוימן אהוביה היה עיתונאי במשך כ-25 שנה וכיום הוא שותף בגלריה לאומנות ישראלית • "ברוב הימים אני פותח את המקום וסוגר באותו מצב בדיוק – עם אפס בקופה" • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

אמיר נוימן אהוביה, הבעלים של גלריה לאמנות ישראלית ביפו     / צילום: תמונה פרטית
אמיר נוימן אהוביה, הבעלים של גלריה לאמנות ישראלית ביפו / צילום: תמונה פרטית

אמיר נוימן אהוביה, בן 68, היה עיתונאי במשך כ-25 שנה. "היום אני שותף בגלריה לאומנות ישראלית", הוא מספר", "הגלריה הזו קיימת כבר עשר שנים. הכול התחיל בנמל יפו בהאנגר גדול, ולפני שנה עברנו ליפו העתיקה בגלל שיפוצים בנמל. אנחנו מציגים אומנים ישראלים ויש לנו חנות ובית קפה קטן אפילו. הגלריה עבדה לא רע בכל השנים בעיקר בזכות התיירים, אולי 90% מקהל הלקוחות שלנו היו תיירים. זה התאים להם וזה התאים לנו.

"בבת אחת הכול השתנה כשהגיעה הקורונה. ברוב הימים אני פותח את המקום וסוגר באותו מצב בדיוק - עם אפס בקופה. אני שוכר את המקום משלוחה של חברת אתרים, שהיא חברה עירונית. מאוד מנסים לעזור לנו ואני מאחל לכל אחד בעל בית כמוהם, בשלב הזה הם נתנו לנו פטור עד יולי. כעת אני מרגיש את החבל מתחיל להתהדק סביב הצוואר שלי, ואני לא יודע כמה זמן אוכל להמשיך להחזיק מעמד באופן הזה. חוסר הוודאות היא בעייתית מאוד.

"היו לנו עובדים שהוצאנו לחל"ת לצערי, ובינתיים אני עובד בעצמי שבעה ימים בשבוע. זה גורם לי לחשוב למה אני צריך את זה. בסופי שבוע יש טיפה תנועה אך זה לא משהו שמאפשר להתפרנס ממנו, אלא רק הרגל לפתוח כל יום".

מה לגבי שינוי המודל?
"יש כל מיני הצעות כמו פלטפורמות אינטרנטיות, אבל זה דורש השקעה של הרבה כסף. זה לא על השולחן כרגע".

קיבלת מענקים והלוואות?
"בפעימות הראשונות של המענקים לא קיבלנו, ובשלישית קיבלנו מקדמה. זה לא משהו שבאמת יכול לעזור אלא מיד נבלע. על פי התחשיב של רשות המסים הגיע לנו הרבה הרבה יותר, אך גם זה לא היה מביא אותנו לחוף מבטחים".

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il