האם הליכוד הבטיח למפלגות חרדיות ביטחון תקציבי שלא היה קודם?

עודד פורר מישראל ביתנו אמר כי "בהסכמים הקואליציוניים קבעו שכל תקציב הישיבות - שעד היום ניתן מעת לעת - ייכנס לבסיס התקציב" • פורר מגזים • "המשרוקית של גלובס"

עודד פורר, ישראל ביתנו / צילום: יוסי כהן
עודד פורר, ישראל ביתנו / צילום: יוסי כהן

בדיקת ההאשמות של ח"כ עודד פורר בעניין התקציבים לחרדים היא כבר פינה קבועה במדור הזה. הפעם, בראיון לגלי צה"ל, הוא ניסה להסביר למה יו"ר הוועדה משה גפני לא בולם את הטבות המס לבנימין נתניהו. פורר טען שכל מה שמעניין את גפני הוא שהתקציב לישיבות ולבוחריו יגיע ליעדו. "הובטח במו"מ הקואליציוני", הוא המשיך, "שכל תקציב הישיבות - שהיה תמיד תקציב שניתן בצורה מבוקרת מעת לעת - ייכנס לבסיס התקציב".

האם הליכוד העניק למפלגות החרדיות ביטחון תקציבי מסוג חדש? לפני שניכנס לעבי הקורה, מילה על שפת הסתרים האופיינית לדיוני התקציב: "בסיס התקציב" הוא הסכום הרשום בספר התקציב המקורי שמאושר במליאה. "תקציבים תוספתיים" הם הגידול מהשנה הקודמת, פלוס העברות שוועדת הכספים מאשרת במשך השנה. הבסיס, ללא התוספות, הוא נקודת המוצא של האוצר בהכנת התקציב הבא.

"תקציב הישיבות" הוא הכינוי העממי של סעיף התמיכה במוסדות תורניים, שנכלל בתקציב משרד החינוך מאז 2008. בשנתו הראשונה אושרו לסעיף הזה כ-146 מיליון שקל (ב"בסיס התקציב"), ואחר כך נוספו עוד 2.6 מיליונים בהעברות תקציביות ("תקציבים תוספתיים"). כעבור שנה הוקמה ממשלת נתניהו והמפלגות החרדיות, והסכום קפץ לכמעט מיליארד שקל - 700 מיליונים בבסיס והשאר בהעברות. את השינויים הבאים תמצאו בגרף.

אם רוב תקציב הישיבות נמצא מזמן בבסיס התקציב, מה פורר חושב שהשתנה? דוברו הפנה אותנו לסעיף 6 בהסכם בין יהדות התורה והליכוד: "תקציב האגף למוסדות תורניים ייכנס לבסיס התקציב". המשמעות, לדבריו, היא שכך התקציב המלא יתעדכן אוטומטית, וגם ייכלל בחישוב תקציבי 1/12 בתקופות כמו זו הנוכחית, כשאין תקציב מאושר.

אלא שסעיף 6 לא מחדש הרבה גם מבחינה פורמלית. כבר בשנת 2009 התחייב הליכוד בהסכמים הקואליציוניים כי רוב תקציב הישיבות יהיה חלק מספר התקציב הרגיל: "תקציב המוסדות התורניים בשנים 2009 ו-2010 יעמוד על 975 מיליוני ש"ח לשנה, מתוכם 720 מיליוני ש"ח בבסיס התקציב". סעיף דומה היה בהסכם מ-2015.

■ בשורה התחתונה: דברי פורר לא נכונים ברובם. רוב המימון למוסדות תורניים נכלל בתקציב המדינה הרגיל כבר יותר מעשור, והדבר עוגן בהסכמים קואליציוניים. מיעוטו ניתן במשך השנה, וחלק זה אולי ייכנס עכשיו לבסיס התקציב.

תחקיר: ארן רונדל