כלל ביטוח | בלעדי

חברת הנדל"ן הפרטית דונה רכשה את המניות בכלל ביטוח

על פי הודעת אי.די.בי מהיום, שהייתה בעל השליטה האחרונה בכלל ביטוח המניות נמכרו בתמורה לסך של כ-101 מיליון שקל (30 שקל למניה)

אדוארדו אלשטיין, בעלי אי.די.בי  / צילום: שלומי יוסף, גלובס
אדוארדו אלשטיין, בעלי אי.די.בי / צילום: שלומי יוסף, גלובס

הערכות בשוק הפיננסים: חברת הנדל"ן הפרטית דונה היא הגורם שרכש את חבילת המניות בכלל ביטוח. על פי הערכות בשוק אפשר ודונה רכשה לבדה כמעט 5% ממניות כלל ביטוח, שנמכרו לצורך סגירת עסקאות החלף שנעשו בעבר מול בנק מזרחי טפחות ובנק אגוד, ובאמצעות שירותי הברוקראז' של בית ההשקעות אי.בי.אי. בדונה סירבו היום להתייחס.

על פי הודעת אי.די.בי מהיום, שהייתה בעל השליטה האחרונה בכלל ביטוח - ושמכרה בהדרגה בשנים האחרונות את רוב החזקתה בה בשל הוראת הרגולטור האחראי - המניות נמכרו בתמורה לסך של כ-101 מיליון שקל (30 שקל למניה).

לא ברור אם דונה רכשה את כל המניות כאמור או רק את חלקן. אם וככל שדונה רכשה את כל המניות כאמור, שמהוות את המקסימום מניות שניתן לרכוש ללא היתר החזקה מהפיקוח על הביטוח, הרי שהיא הופכת לבעלת המניות השנייה בגודלה בחברת כלל ביטוח.

כלל ביטוח הפכה בשלהי 2019 לחברה הביטוח הראשונה והיחידה שפועלת ללא גרעין שליטה. בעלת המניות גדולה בכלל ביטוח היא קבוצת ההחזקות הפרטית של מורי ארקין, שאותה מנהל בנו ניר ארקין, שמחזיקה בכ-6.8% ממניות כלל ביטוח (ורשאית לעלות להחזקה של עד 8% ממניות החברה).

בחברה עוד בעלי מניות מוכרים, שאינם גופים מוסדיים שמנהלים כספי ציבור: חברת הנדל"ן אלרוב, שבשליטת ובראשות אלפרד אקירוב, שמחזיקה בכ-4.9% (ושגם מחזיקה בהיתר החזקה שלפיו מותר לה להגדיל את החזקתה בכלל ביטוח עד ל-10%); ואייל לפידות, לשעבר מנכ"ל קבוצת הביטוח הפניקס ובימים אלה מנכ"ל שיכון ובינוי שנקלע לעימות מול בעל השליטה בחברה זו והיו"ר שלה, שמובילים מהלך להזזתו.

העסקה שקרתה היום נעשתה לאחר סיומה של עסקת החלף שנעשתה בעבר והחובה הרגולטורית לבצע עסקת מכר אמיתית וחלוטה במניות אלה.

עוד הודיעה היום אי.די.בי, שבשליטת אדוארדו אלשטיין, כי "לאחר סיום חלק מעסקת ההחלף אי.די.בי פתוח תחזיק בכ-8.5% מהונה המונפק של כלל ביטוח (מהן כ-3.5% באמצעות הנאמן למניות אי.די.בי פתוח בכלל ביטוח, משה טרי) וכן בהשקעה באמצעות עסקאות החלף ביחס למניות כלל ביטוח בשיעור של כ-2.1%".

המהלך הזה קורה בצל העימות החריף בין יו"ר כלל ביטוח  דני נוה לבין מנכ"ל החברה יורם נוה, שיצר סערה שסחפה לתוכה גם את חברת הנדל"ן אלרוב של אקירוב, את אייל לפידות ואת ארקין, ושהוביל לבדיקה חיצונית חריגה בכלל ביטוח שהלכותיה הסופיות עדיין לא ידועות.