למרות ההבטחות: נתניהו וגנץ הצביעו נגד הצעת החוק להענקת דמי אבטלה לעצמאים

בראשית מאי הבטיח ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לראשי ארגוני העצמאים כי יקדם "חוק דמי אבטלה לעצמאים" • היום נתניהו וגנץ יצאו במיוחד מישיבת ממשלה להצבעה על מנת להבטיח שלאופוזיציה לא יהיה רוב עבור הצעת החוק להענקת דמי אבטלה לעצמאים

בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ושוב ההיסטוריה חוזרת: בראשית מאי הבטיח ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לראשי ארגוני העצמאים כי יקדם "חוק דמי אבטלה לעצמאים". היום נתניהו, וראש הממשלה החליפי, בני גנץ, הצביעו במליאת הכנסת נגד הצעות החוק של יאיר לפיד ועודד פורר להענקת דמי אבטלה לעצמאים. הם אפילו יצאו במיוחד מישיבת ממשלה להצבעה על מנת להבטיח שלאופוזיציה לא יהיה רוב. שתי ההצעות לא עברו.

ב-3 במאי נפגש ראש הממשלה נתניהו עם ראשי ארגוני העצמאים והכריז בפניהם, כי "משבר זו הזדמנות לשינוי". העצמאים קיבלו מראש הממשלה שורה של הבטחות באותה פגישה, אך ההבטחה המשמעותית ביותר שקיבלו העצמאים - ללא כל מתחרות - היא ההבטחה לקדם את בקשתם לזכאות לדמי אבטלה, ורשת ביטחון סוציאלית שדומה במהותה לרשת הביטחון שמקבלים השכירים. מדובר בימי מחלה, אובדן כושר עבודה ועוד. "בוא נתחיל לעבוד על זה כדי להכניס את החקיקה הזאת לחוק ההסדרים הקרוב", אמר נתניהו למשתתפים.

ארגוני העצמאים חגגו את הבשורה, והאמינו כי נתניהו באמת מתכוון לתקן את העוול ההסיטורי שנגרם למגזר העסקים הקטנים והבינוניים ואשר עלה את קדמת הבמה בתקופת משבר הקורונה, בה העצמאים מצאו עצמם ללא רשת ביטחון כלכלית. אפילו ההיסטוריה המאוד ברורה של דחיית הצעות החוק המרובות לדמי אבטלה לעצמאים לא הצליחה לייאש אותם.

הדרישה לכונן דמי אבטלה לעצמאים צברה וותק במסדרונות הכנסת, אך פעם אחר פעם נחסמה בסף הדלת ונותרה מחוץ לספרי החוקים של המדינה. משנת 1996 ועד היום הוגשו 29 הצעות חוק להחיל רשת ביטחון סוציאלית לעצמאים, בעיקר דמי אבטלה, אך כולן נפלו. רוב הצעות החוק נפלו בתקופה שבה נתניהו כיהן כראש ממשלה. בינואר 2018 הגיש חבר הכנסת מאיר כהן (יש עתיד) את הצעת החוק האחרונה שעסקה בדמי אבטלה לעצמאים, ומי שהפיל אותה היו נציגי הליכוד.

היום זה קרה שוב. האופוזיציה הציגה חקיקה בנושא - ונתניהו דאג שהיא תיפול.

עו"ד רועי כהן, נשיא להב, שנכח בפגישה בה הבטיח נתניהו לעצמאים כי יקדם חקיקה בנושא, נדהם מהמהלך: "ראש הממשלה ישב איתנו, הסתכל לנו בעיניים והבטיח דמי אבטלה לעצמאים. עכשיו, כשניתנה לו ההזדמנות (בפעם מי יודע כמה), ראש הממשלה בנימין נתניהו ובתמיכה של ראש הממשלה בני גנץ, הפילו את חוק דמי אבטלה לעצמאים", אומר כהן.

"חוק, שבזמן הקורונה ראינו כמה הוא חיוני לעצמאים, שיכל להזרים חמצן לעסקים ולמנוע מפולת במגזר העסקי בישראל. עכשיו, כשאנחנו כבר בתחילתו של הגל השני, כנראה שני ראשי הממשלה שלנו מעדיפים להתעסק בהטבות מס וסיפוח- רק לא במה שימנע את קריסת המשק. רבותיי, ראשי הממשלה של ישראל- המכהן והחליפי, אנחנו רגע לפני דומינו אימים - המגזר העסקי לא ישרוד עוד סגר קורונה, ועסק אחר עסק יפלו כאן אל תוך תהום עמוקה. הייתה לכם הזדמנות להעניק לנו חבל הצלה ופישלתם ואנחנו לא נרפה עד שתהיה כאן רשת ביטחון סוציאלית לעצמאים , לא באנו לבקש צדקה אלא צדק לחצי מיליון עצמאים במדינת ישראל ויהיה כאן דמי אבטלה לעצמאים ולא יעצרו אותנו במהלך הכה מתבקש למדינת ישראל".

בעקבות הפלת הצעות החוק צייץ ראש האופוזיציה יאיר לפיד בטוויטר, כי "ראש הממשלה והצל החליפי שלו הגיעו בכבודם ובעצמם להצביע עכשיו נגד הצעת החוק שלנו ושל ארגוני העצמאים למתן דמי אבטלה לעצמאים. אתמול הם חילקו בלי שום בעיה מאות אלפי שקלים לכיס של ביבי. היום הם מצביעים נגד העצמאים והעסקים הקטנים שלא מצליחים לנשום. הבושה מתה. מנותקים נמאסתם".