מסים | ניתוח

עניין של פרופורציות: מומחי מס מצדיקים את בקשת נתניהו לקבל גילום מס עבור המעון הפרטי

שווי הטבות המס מוערך ב-600 אלף עד מיליון שקל • המומחים גורסים כי מבחינה חוקית השאלה היא מי המרוויח העיקרי - המעביד (מדינת ישראל) או העובד (נתניהו): "יש חוק שמגדיר באופן ברור את הדברים. רשות המסים מעולם לא דרשה מס דומה מראשי ממשלה קודמים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Abir Sultan, AP
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Abir Sultan, AP

האם ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש (וקיבל) הטבות מס מופרזות ששום ראש ממשלה לא קיבל לפניו או שהדרישות שלו לגיטימיות? הוויכוח הזה העסיק את הציבור בימים האחרונים, אחרי שנתניהו קיבל מימון מלא ופטור רטרואקטיבי עבור מס ששולם על הוצאות לתפעול ואחזקת מעונו הפרטי בקיסריה, הוצאות אירוח וכלכלה, מימון עלויות מעון חלופי (עלויות הובלה ועוד) וגילום הוצאות הרכב (שדרוג), לפי שווי מס על רכב רגיל של שרים ולא לפי שווי הרכב המשודרג.

התיקון שאושר על ידי ועדת הכספים של הכנסת מעניק לנתניהו פטור רטרואקטיבי ממס, עבור תשע השנים האחרונות. השווי המוערך של ההטבה: 600 אלף עד מיליון שקל.

נתניהו ספג ביקורת על עצם הדרישה וגם על העיתוי - בעיצומו של משבר כלכלי ובריאותי חמור. עם זאת, מומחי מס טוענים שההטבות לגיטימיות.

המומחים קובעים: הדרישות של ראש הממשלה מוצדקות / אינפוגרפיקה: גלובס
 המומחים קובעים: הדרישות של ראש הממשלה מוצדקות / אינפוגרפיקה: גלובס

"חלק מתנאי השכר של ראש הממשלה"

עורך הדין ליאור נוימן, מומחה מס ושותף מנהל תחום המסים ש. הורוביץ ושות’, מסביר כי "התיקון שאושר כולל ארבעה אלמנטים עיקריים: השוואת מימון המדינה לראש הממשלה החלופי; החזר הוראת סעיף גילום המס בגין תוספת המיגון לרכבים של ראש הממשלה, ראש הממשלה החלופי ושרי החוץ והביטחון; הוספת מימון המדינה למעון נוסף לראש הממשלה ולראש הממשלה החלופי וגילום המס רטרואקטיבי לשנים 2009-2017. מדובר בהחזר שנתניהו יקבל עבור דרישת המס שהושתה עליו על ידי פקיד השומה בגין אותן שנים, בקשר למימון המעון הפרטי בקיסריה".

הלגיטימיות של ההטבות מתבססת על שאלה פשוטה - מי הנהנה העיקרי מההטבה. לדברי נוימן, "המבחן הפסיקתי לצורכי מס הינו האם ההוצאה היא בעיקרה טובת עובד (חייב במס) או בעיקר נוחות המעביד (אין חיוב במס), כאשר עובד רשאי לסכם עם מעבידו כי המעביד יגלם את המס ויישא בו".

לכן, אומר נוימן, "בנושא הוספת גילום בגין תוספת מיגון הוצאות הרכב אין שאלה שזה נוחות המעביד, ולא אמור לחול מס. ההוראה בגין הגילום מיותרת ומהווה ‘שלייקס’ להתחכמות אפשרית של פקיד השומה. לעניין עצם מימון הוצאות המעון הפרטי בנוסף למעון הרשמי לראש הממשלה וראש הממשלה החלופי - אם כך היה נהוג כל השנים יש לראות בכך חלק מתנאי השכר של ראש הממשלה".

נוימן מוסיף כי "כדי להיכנס לפרופורציות - גם לאחר הוספת עלות זו, סך התגמול שמקבל ראש הממשלה בגין היותו מנכ"ל העסק הכי גדול כאן - המדינה, נמוך דרמטית משכר מנכ"לים של חברות בינוניות בשוק ההון. לעניין השפעת המס בשל כך אני מעריך שזו הוצאה מעורבת, שחלקה בתפקיד וחלקה פרטית ועל כן ברת מיסוי, ויש לבחון את המשקלות בין השתיים".

אחד הסעיפים שעוררו את הביקורת העזה ביותר היה סעיף הפטור הרטרואקטיבי שביקש נתניהו מ"כל מס הכנסה הנובע מתשלומים, שירותים וטובות הנאה, למעט משכורת וקצבה". מדובר למעשה בשירותים שנתניהו קיבל לשיפוץ ביתו הפרטי או שירותים שניתנו בביתו הפרטי מבעלי מקצוע או עובדים וגם טובות הנאה שקיבל, לרבות מתנות, סיגרים, משקאות. כל אלה יהיו פטורים ממס הכנסה על גילומם בהכנסתו בשנים שבין 2009-2017.

לדברי נוימן, גם הרטרואקטיביות אינה מהווה דרישה מוגזמת. "אם רשות המסים מעולם לא מיסתה הטבה בגין מימון הוצאות המעון הפרטי של ראש הממשלה, אז מדובר בעליהום מוגזם. החלטה של המדינה, כמעביד, לממן את הדרישה החדשנית של פקיד השומה למיסוי ראש הממשלה נועדה למנוע את הנזק מאותה דרישה והעברה מכיס לכיס בין אגפי המדינה, ולא כדי לתת הטבה חדשה לנתניהו".

ראשי ממשלות קודמים לא שיפצו את הבתים

האם ראשי ממשלה אחרים לא מוסו, ונתניהו הראשון ש"זכה" לשומה חדשנית ומיוחדת בעבורו? התשובה לכך טמונה בהתנהלותם של ראשי ממשלה קודמים, ובעובדה שאף אחד מהם לא דרש מימון הוצאות שיפוץ בבתיהם הפרטיים, בין היתר כיוון שלא שיפצו אותם. אין לדעת מה היה קורה אם היו מבקשים.

במציאות הזאת, אומרת רו"ח אלינה פרנקל רונן, ממלאת מקום ומשנה לנשיאת לשכת רואי חשבון ויו"ר פורום מנכ"לים, מנהלי כספים וחשבים, כי "כאשר באים לבחון סוגיית מס, יש לבחון לפי החוק הקיים, שוויוניות בין נושאי תפקידים זהים ולא באופן פרסונלי. כלומר, מה החוק מחייב. אם אין חוק, אז מה מקובל במקרים אחרים. כעת, יש חוק שמגדיר באופן ברור את הדברים והיועמ"שית של ועדת הכספים וגורמי מקצוע נוספים טענו פה אחד שרשות המסים מעולם לא דרשה מס דומה מראשי ממשלה קודמים".

פרנקל מוסיפה, כי אם משווים את נתניהו לעובדי מדינה אחרים, חלקם מקבלים החזרי מס על אותן הוצאות שנתניהו ביקש פטור ממס עליהן. מדובר בין השאר בעובדי מדינה שעובדים בחו"ל.

לדברי פרנקל, גם אם העיתוי של הדרישה בעייתי, זה לא הופך אותה ללא ראויה, וייתכן כי דרישה בעיתוי מאוחר יותר הייתה מאוחרת מדי עבור נתניהו. פרנקל: "כרגע בתקופת משבר הקורונה והשלכותיו הכלכליות על המשק, קיימת דרישה מוצדקת של המגזר העסקי לתמיכה מהאוצר והיינו מצפים שראש הממשלה ידחה את דרישותיו האישיות, אך יש לזכור שהחזרי מס ניתן לדרוש עד שש שנים לאחור, כספים אשר לא הוגשה בקשה להחזר בגינם, נגרעים ועוברים ישירות לקופת המדינה. כלומר, כספים שנתניהו לא ידרוש במועד, הוא לא יהיה זכאי להחזר לאחר מכן".

לגישת פרנקל, העיסוק בנושא הטבות המס בגין מימון הוצאות המעון הפרטי מוגזם ולא במקומו כאשר מדובר בראש ממשלה. "ראש הממשלה פועל 24/7 למען המדינה, ועל מנת לפנות את כל זמנו לטובת מטרה זו יש לשלם לו שכר הוגן ללא התעסקות בצד הכלכלי וניהול משק ביתו. אנו לא דנים כאן בגובה שכרו, שאין חולק שהוא נמוך משכר מנכ"ל או יו"ר בהרבה חברות גדולות ומורכבות במדינה, למרות המורכבות והאחריות הכבדה שעל כתפיו".