סומכים על מקום עבודה אחד? משבר הקורונה הציף את הסכנות בכך

בתקופת הקורונה אמנם חלה ירידה בהעסקת עובדים במיקור חוץ, אבל המגמה של העסקת עובדים במודלים אלטרנטיביים צוברת תאוצה בקרב מעסיקים ועובדים כאחד

ראיון עבודה / צילום: Shutterstock
ראיון עבודה / צילום: Shutterstock

עם פרוץ משבר הקורונה, המדינה אפשרה למעסיקים להוציא עובדים לחל"ת בהיקפים נרחבים, וכך לנטרל את הוצאה הכבדה ביותר של עסק בימים של מיעוט או אפס הכנסות. עכשיו, כשהעבודה מתחדשת בהדרגה, רבים מהם שוקלים לאמץ מודלים אלטרנטיביים של העסקת עובדים - גמישים יותר וללא התחייבות לטווח ארוך. ומה העובדים עצמם רוצים? 

"אין ספק שהמשבר יגביר את העיסוק בנושא של כוח עבודה אלטרנטיבי", אומר עידו נמיר, שותף וראש תחום ניהול ידע והון אנושי ב-Deloitte, "הדבר הזה הוא בליבת העיסוק של הנהלות, שאנשיהן חושבים איך זה ישפיע עליהן ומה זה אומר לגבי המדיניות ההעסקה שלהן. אבל הוא גם בליבת העיסוק של העובדים. בסקרים שעשינו אחרי פרוץ המגפה, אמנם רואים ירידה נקודתית משמעותית בשימוש בעובדים חיצוניים בתקופת המשבר, וזה לא מפתיע, אבל גם רואים שמעסיקים ופרילאנסרים אומרים שהם יגבירו את השימוש במודל ההעסקה הזה. אחד הסקרים הראה ש-62% מהפרילאנסרים אמנם מוטרדים מהעתיד הכלכלי שלהם, אבל 59% אומרים שהמחזור שלהם יחזור לעצמו והם אינם מתכוונים לחזור בהם מההעדפה לעבוד כך".

היה נדמה שכולם רוצים להיות שכירים עכשיו, בגלל רשת הביטחון הסוציאלית.
"קחי לדוגמה מקרה אמיתי, פרילאנסר שהוא איש סושיאל מדיה. הוא עבד באופן שוטף עם חברת תיירות מסוימת ובמקביל עם חברת פארמה. כשמתחיל המשבר, חברת התיירות קורסת, וביום אחד מפסיקה לקנות ממנו שירותים. מנגד, חברת הפארמה משגשגת, יוצאת בשלושה קמפיינים לאלכוג'ל, מסכות ותרופה נוספת. אז אמנם הוא נפל מהתיירות אבל הגביר את הפארמה והוא מצא את עצמו במקום טוב לעומת החבר שלו, שעבד כאיש סושיאל בכיר במשרה מלאה בחברת תיירות.

"העובדה שאתה מפוזר על כמה לקוחות מגבירה את הביטחון שלך. גם במה שהיה פעם תעשיות מסורתיות בטוחות, בנקים וחברות ביטוח, הוציאו המונים לחל"ת ופיטרו. אחרי המשבר, נראה שהפרילאנסר שרד אותו טוב יותר כי הוא היה מפוזר על כמה חברות".

אבל לא קיבל דמי אבטלה במקרה הצורך.
"אין לפרילאנסרים רשת ביטחון ודמי אבטלה וזה עיוות נורא של מדינת ישראל לעומת מקומות אחרים בעולם. אבל בואי נניח שיפתרו את העיוות, אז בסוף הפרילאנסרים דווקא הוכיחו את טענתם שיש יתרון בגיוון מקורות ההעסקה".

עידו נמיר, דלויט / צילום: אלמוג סוגבקר
 עידו נמיר, דלויט / צילום: אלמוג סוגבקר

הזדמנות למעסיקים להשיג טאלנטים

לפי דוח המגמות של דלויט ל-2020, 64% מהארגונים שמעסיקים עובדים במודלים אלטרנטיביים הם בעלי ביצועים גבוהים. רק 10% מהארגונים שמעסיקים עובדים בצורות כאלה מציגים ביצועים נמוכים. לדברי נמיר, המשבר הגביר את הצורך של המעסיקים בהעסקה גמישה כדי לשמור על החוסן הארגוני. "נוצרו המון הזדמנויות למעסיקים להשיג טאלנטים מאוד חזקים שמוכנים לעבוד כפרילאנסרים שיעשירו את כוח העבודה. לפי כל המחקרים, המעסיקים יגדילו את כוח העבודה האלטרנטיבי. אם אני יכול להציע משהו לסמנכ"ל משאבי אנוש שקורא את הכתבה, אז אסור לו להיות ריאקטיבי לעניין הזה אלא לדון פרואקטיבית במדיניות ניהול והעסקה של פרילאנסרים ועובדים אלטרנטיבים. ארגון שלא יידע להציע מודלי העסקה מגוונים יפסיד את הטאלנטים של המילניאלס ודור ה-Z".

לפי סקר המילניאלס של דלויט ל-2019, עד 2026 75% מכוח העבודה בישראל יהיה מילניאלס. 55% לא יהיו מחויבים למקום העבודה, 50% מתכוונים להישאר במקום העבודה שלהם שנה מהיום, 21% החליפו מקום עבודה בשנה האחרונה ו-60% פתוחים להזדמנות חדשה בתחום העבודה. מדוח המגמות של דלויט עולה ש- 84% מבני דור המילניאלס ישקלו בשמחה צורות העסקה אלטרנטיביות לעבודה שכירה.

לדברי נמיר, "זה מחייב ארגונים לפתח מתודולוגיות ניהול והעסקה של אוכלוסיות עובדים כאלה - תגמול, ניהול ביצועים וכדומה. זה גם מחייב לעסוק במגוון שאלות אתיות סביב העסקה כזו - מה מידת המחויבות של ארגון לעובדים במודל כזה, ל-well being שלהם, לפיתוח המקצועי שלהם". 

איך זה מסתדר עם מודל העסקה כזה? הרי אין יחסי עובד-מעסיק. 
"עובדים במודלים אלטרנטיביים יבחרו לעבוד עם מעסיק שדואג לעובדים שלו. גם אם אתה מעסיק אותי כפרילנסר אתה יכול לפני שאתה שולח אימייל ב-11 בלילה, תחת הכותרת 'דחוף', לשאול את עצמך אם אתה מפר את האיזון בין הבית לעבודה, גם אם הוא לא עובד במשכורת. המיליניאלס יעדיפו לעבוד עם ארגונים שהם לא רק מוטי רווח ושהם לא מנצלים. גם עובד אלטרנטיבי מחפש ערך במקום שהוא מספק לו שירותים. ההסתכלות על כוח העבודה חייבת להיות אחרת. במקום את מי אני צריך לגייס, אני צריך לראות עם מי אני צריך לשתף פעולה, אולי עובד זמני כזה או אחר. החשיבה לא צריכה להיות האם לגייס או לא לגייס, אלא באיזה אופן לגייס, כך שזה ישרת את הצרכים שלי".

ומה עם הערך הכלכלי של העובד?
"אם אני משווה פרילאנסר שעובד 50 שעות ב-300 שקל לשעה לעובד שכיר שעלות השכר שלו זהה, סביר להניח שכפרילאנסר אפשר לקחת מישהו שהוא הרבה יותר מנוסה ובגלל שהעבודה נמדדת בתפוקות ובשעות, הוא יהיה גם הרבה יותר יעיל, וגם יקטין את הסיכון שבהעסקה לטווח רחוק. המודלים האלטרנטיביים של העסקה הם יותר אפקטיביים. אין ספק שאנחנו רואים את המגמה מתעצמת סביב הקורונה".

מילת המפתח - גמישות

גם מיכל פייגנבוים, מומחית למיתוג מעסיק, סבורה שהעסקה אלטרנטיבית לאחר הקורונה תהפוך לשגרה החדשה. מילת המפתח היא "גמישות". 

"מתחת לפני השטח, הקורונה דחפה מגמות בשוק העבודה, שבזמנים רגילים היו משתנות בעוד שנים. את צורת ההעסקה המסורתית הסטנדרטית - העסקה כשכיר/ה במקום עבודה אחד לאורך תקופה ארוכה של שנים - מחליפות צורות העסקה אלטרנטיביות: פרילאנסרים, חלקיות משרה, משרה בכמה ארגונים ומשרות זמניות".

"עבודה מרחוק, שעד לפני הקורונה נראתה בלתי אפשרית בארגונים מסוימים, היום היא סטנדרנט. היא מאפשרת גמישות בשעות העבודה, באחוזי המשרה ואפילו אסתכן ואומר שנמצאה יעילה יותר לעתים מעבודה במשרד. ארגונים חושבים מחדש על מספר העובדים ואחוזי המשרה הנכונים להם עכשיו, ולכן מראש יגייסו עובדים לחלקיות משרה. ישנם ארגונים שלא ירצו להיכנס ליחסי עובד-מעסיק בתקופה זו ולכן נראה מגמה מתחזקת של העסקה של פרילאנסרים.

"מהצד השני, עובדים שעצרו את מרוץ החיים והתפנו לעשות לביתם הבינו שהם בכלל לא רוצים לחזור למשרה מלאה ויותר נכון להם לעבוד 70% משרה. חלקם החליטו שהם רוצים לעבוד באחוזי משרה מסוימים בארגון א' ובאחוזי משרה מסוימים בארגון ב'. וחלקם יבינו שהם רוצים לשלב את העבודה עם עוד פעילות (לימודים, תחביבים, מחקר וכו') ולכן מראש יחפשו משרה חלקית עם גמישות מרבית.

"גמישות היא שם המשחק משני הצדדים. עולם העבודה מתעצב מחדש בימים אלו, ואני חייבת לומר שאין לו צורה אחידה".

בכל זאת, יש חברות שבהן העסקה ישירה היא עדיין ערך. חברת ההייטק הירושלמית לייטריקס, לדוגמה, מעסיקה את כל 350 עובדיה בהעסקה ישירה וללא עובדי קבלן. בתחילת משבר הקורונה, החליט המנכ"ל זאב פרבמן גם להסב את 10 עובדי הניקיון של החברה לתפקידי "מסמני תמונות" כדי לשמור על מקומם. 

"על פניו נראה מפתה להעסיק בצורה של פרילאנס או באופן זמני, אבל לאורך זמן אתה תקבל יותר בחזרה אם תעסיק עובד במשרה", אומר פרבמן. "מכל הניסיון בעבודה עם פרילאנסרים, היה לנו קשה לקבל את איכות העבודה שאנחנו מקבלים מעובדים שיש להם מחויבות למטרות של החברה. אצלנו כל העובדים גם מחזיקים במניות החברה, כי לדעתנו זו הדרך הכי טובה ליצור מחויבות, כך שהעסקה בפרילאנס אינה רלוונטית. אם נקלענו לסיטואציה בגלל הקורונה והיקום כפה עלינו את הניסוי בהרגלי עבודה חדשים, אני בטוח שיהיו מעסיקים שינסו את זה, אבל ממש לא הייתי הראשון שקופץ על זה. מייסדי החברה ואני האמנו כבר בתחילת הדרך שהעסקה ישירה זו הדרך ההגונה והחברתית ביותר להעסקה בלייטריקס. אנחנו מקווים לראות שחברות נוספות בישראל יצעדו בנתיב זה, עד שזה יהיה הסטנדרט ולא יוצא הדופן".

זאב פרבמן, מנכ"ל לייטריקס / צילום: אייל מרילוס
 זאב פרבמן, מנכ"ל לייטריקס / צילום: אייל מרילוס

מילה מעורך דין: איך מעבירים עובד ממשרת שכיר לפרילאנס

נוכח המשבר הכלכלי, ייתכן שמעסיקים יבחנו את האפשרות להעביר חלק מעובדיהם להעסקה בפרילאנס. האם זה אפשרי וחוקי? עו״ד אוהד גלעדי, שותף בנ. פינברג ושות׳, עונה על שאלות.

האם מעסיק יכול להוציא למיקור חוץ שירותים שבוצעו עד כה על ידי שכיר?
"מעסיק יכול להוציא פעילות לביצוע על ידי נותני שירותים חיצוניים, גם אם בוצעה עד אותה עת על ידי עובדים שכירים. קוראים לזה 'מיקור חוץ של פונקציות'. כל עוד מדובר בפעילות שאינה בליבת העיסוק של בית העסק והיא מוצאת בשלמותה לביצוע על ידי נותני שירותים, על פני הדברים מדובר בפעולה תקינה ולגיטימית. אבל אם הדבר נעשה כדי להתחמק מקיומם של יחסי עבודה ותשלום הזכויות המתחייבות ביחסי עבודה - זה מנוגד לדין והמעסיק מסתכן בכך שהיחסים יוכרו כיחסי עבודה בדיעבד. המשמעות - חיוב בית העסק בתשלומים שונים בדיעבד, לרבות פיצוי לעובד. הסיכון גבוה עוד יותר כאשר הפעילות נעשית 'כתף אל כתף', כלומר, הן על ידי שכירים והן על ידי פרילנסרים". 

כיצד מעסיק יכול להגן על עצמו מדרישה בתום ההתקשרות להכיר בפרילנסר כעובד?
"יש לוודא שהדבר נעשה בהסכמה מלאה. כמו כן, כדאי להסדיר את זכות נותן השירותים לתת שירותים לאחרים ואף להעסיק עובדים מטעמו. יש לוודא שעלות יחידת העסקה שלו איננה נופלת מהעלות של העסקת עובד מקביל כשכיר. כך, עלות המחושבת לפי פרויקט, תוצאות או שעות, צריכה לכסות גם את עלות המעסיק, לרבות זכויות סוציאליות שבהן היה נושא בית העסק לו היו הצדדים ממשיכים בהתקשרות במסגרת יחסי עבודה. כדאי גם לוודא שההתקשרות היא למתן שירותים בהיקפים על פי הצורך ולא כמו עובד במשרה מלאה".

האם העברת עובד שכיר למעמד של פרילנאס דורש הליך פיטורים ושימוע?
"עובד שרוצה לצאת לדרך חדשה ולהפוך לעצמאי, ומבקש לסיים את העסקתו - הוא עובד מתפטר ועליו לתת הודעה מוקדמת למעסיקו. מנגד, עובד שמעסיקו מבקש לסיים את העסקתו מאחר שהוא מתעתד לקבל שירותים במיקור חוץ - המעסיק חייב בהליך פיטורים, שימוע, תשלום פיצויים ומתן הודעה מוקדמת".

לעובד שהופך לפרילאנסר, מה חשוב שיופיע בהסכם למתן שירותים?
"כדאי לו להקפיד, בין היתר, על עיגון זכותו לתת שירותיו לגורמים נוספים; זכותו להעסיק עובדים מטעמו (ככל שהדבר אפשרי מבחינת סוג השירות וטיבו); חופש רב יותר בניהול זמנו וענייניו מאשר במעמדו כעובד שכיר; מי מספק את כלי העבודה הדרושים; ותמורה כדאית מבחיה כלכלית".