“תפקיד העסקים להפוך את העולם למקום טוב יותר, ולא רק לחשוב על שורת הרווח, גם בתקופה קשה”

בלה אברהמס, סמנכ"לית קשרי ממשל, תקשורת ואחריות תאגידית באינטל ישראל, מסבירה מדוע החברה החליטה דווקא בשיא המשבר להגביר את הפעילות בתחום האחריות התאגידית ולהציב יעדים שאפתניים לשנת 2030

ההתמודדות עם משבר הקורונה הובילה עסקים רבים לצמצום פעילות ולהתמקדות "הישרדותית" בחיי היומיום; היו חברות שהחליטו להקפיא את עיסוקן בקידום אחריות תאגידית, מתוך חשיבה כי מדובר במותרות. אך מנגד, אינטל העולמית דווקא הציבה יעדי אחריות תאגידית לעשור הבא, ואפילו לקחה אותם צעד אחד קדימה. בכנס "עסקים לוקחים אחריות: חשיבותה של אחריות תאגידית ומשמעותה בשעת משבר" שהתקיים ב"גלובס", אמרה בלה אברהמס, סמנכ"לית קשרי ממשל, תקשורת ואחריות תאגידית באינטל ישראל, כי דווקא משבר הקורונה גרם לחברה להבין עוד יותר לעומק את חשיבותה של אחריות תאגידית, בעת שגרה ומשבר כאחת.

"זמן המשבר הראה שכולנו תלויים זה בזה, וזה מה שאחריות תאגידית מדגישה", אמרה אברהמס. "עשיית רווח והוגנות כלפי הסביבה והקהילה זה WIN WIN לחברות בימי שגרה, ובימי משבר על אחת וכמה. לחברות עסקיות יש תפקיד מרכזי במסגרת קואליציות ושותפויות, להפוך את העולם למקום טוב יותר, ולא רק לחשוב על שורת הרווח, גם אם התקופה קשה. לעובדים יש ציפייה מבעלי עניין שחברות יתנהגו בצורה אחראית ויתייחסו לכל בעלי העניין, בהם קהילות, עמותות, ארגונים, שותפים, ממשלות - ולא רק לקוחות. גם בשגרה ובוודאי גם בזמן משבר כמו מגפת הקורונה".

אינטל עוסקת באחריות תאגידית זה 20 שנה, כך שהזירה איננה חדשה לה. אבל דווקא בעת המשבר החליטה החברה להציב יעדים אסטרטגיים בתחום האחריות התאגידית לעשור הקרוב. היעדים החדשים ל-2030 הם שאפתניים מאוד. בין היתר, אינטל תגדיל את סכום הרכש השנתי מעסקים ישראלים מגוונים ל-700 מיליון שקל עד 2030, תפתח תוכנית להכשרת נוער בכישורי בינה מלאכותית, תממן פרויקטים לשיקום מקורות מים, תגדיל את מספר הנשים בתפקידים טכנולוגיים באינטל ישראל ל-40% ואת העובדים עם המוגבלויות ל-10%.

למה דווקא עכשיו?
"דווקא הקורונה חיזקה לנו את התחושה שזה הזמן הנכון להכריז על היעדים. ראשית, ראינו את הכוח של הטכנולוגיה, שבו אינטל חזקה ומומחית, להשפיע על נושאים כמו בריאות. שנית, הבנו את הכוח של שיתופי פעולה. עם שתי התובנות האלה יצאנו להכרזה על יעדי 2030 החדשים. זמן משבר הוא זמן שבו העובדים מסתכלים ובוחנים באיזה ארגון הם נמצאים. אני מאמינה שההכרזה על היעדים דווקא בתקופת משבר מראה לעובדים על חברה שחושבת לטווח ארוך, שהדי-אן-איי הארגוני שלה הוא חיובי וטוב, ושלמרות האתגרים והקשיים הנוכחיים, היא מסתכלת קדימה".

מה אינטל מרוויחה מהשקעה באחריות תאגידית?
"אנחנו לא מונעים מהשאלה מה נרוויח מכך. זה הדי-אן-איי שלנו. להציב אסטרטגיה שבאמצעותה נוכל להשפיע לטובה על החברה שלנו ועל האנושות כולה. אני חושבת שהעובדים, במיוחד העובדים הצעירים, רואים את זה, ומעריכים את זה. הם אפילו בוחרים מעסיק לפי זה. האחריות התאגידית נעשית על ידי העובדים שלנו. הם מיישמים את דברים שהם רוצים לשנות בעולם, זה חשוב להם. ולכן הרווח כאן הוא גם בהיבט הזה".

מה למדתם מהדרך שעשיתם?
"למדנו שכשאנחנו פועלים לבד, אינטל אינה יכולה להשיג את ההשפעה החברתית הרחבה שהיא שואפת להשיג, לאור המורכבות וההיקף של האתגרים שעימם מתמודד העולם. אנחנו צריכים לפעול בקואליציות וליצור שותפויות. בין אם מדובר בשינויי האקלים או בפער הדיגיטלי העמוק בעולם או במגפה הכלל העולמית ששינתה את חיינו לאחרונה, לא נשיג דבר כשאנחנו פועלים לבד, אבל נוכל לפתור את האתגרים באמצעות שיתוף פעולה בין ארגונים, תעשיות ומדינות".