בדרך לסיפוח עוצרים בבית הלבן: מאבק הכוחות על תוכנית המאה

בבית הלבן דנים השבוע בקדחתנות בנושא הסיפוח • בעוד בישראל מדברים על סיפוח בלבד, בסביבת טראמפ רוצים במימוש 'דיל המאה', כולל מדינה פלסטינית עתידית • בינתיים, הסוגייה כבר הפכה למחלוקת מפלגתית בארה"ב • מי הם האינטרסים והכוחות המושכים בחוטי תוכנית הסיפוח • האזינו

טראמפ ונתניהו בטקס הצגת "תוכנית המאה"/ צילום: רויטרס Gripas-Yuri-ABACA
טראמפ ונתניהו בטקס הצגת "תוכנית המאה"/ צילום: רויטרס Gripas-Yuri-ABACA

בוושינגטון התקיימה השבוע פגישה מכרעת של צמרת הבית הלבן בנוגע ליישום תכנית המאה, תכנית השלום של הנשיא טראמפ. בעוד שבירושלים שואף ראש הממשלה נתניהו לֹהכריז, החל מה-1 ביולי על סיפוח בלבד, יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ, ג׳ארד קושנר, היה רוצה הכרה בתכנית המלאה, לרבות התכנית העתידית להקמת מדינה פלסטינית על 70% מן השטח. אם לא כך, לפחות היה רוצה קושנר שראש הממשלה נתניהו ינקוט בצעד מוגבל, קטן.

דיוויד מקובסקי, עמית מחקר בכיר במכון וושינגטון למדיניות המזרח התיכון ומי ששירת במשרד מזכיר המדינה כיועץ בכיר למו"מ בין ישראל לפלסטינים בשנים 2013-2014, מנתח בראיון מרתק לפודקאסט ׳המדריך לטראמפיסט׳ את האינטרסים והכוחות השונים המושכים מאחורי הקלעים בתוכניות הסיפוח.

מקובסבקי, המכיר את תהליכי קבלת ההחלטות בממשלים שונים מספר בראיון כי הוא מוטרד מהקשב והזמן שיש לקושנר לעסוק בנושא. "לקושנר יש כל כך הרבה תיקים, והנשיא מפיל עליו המון נושאים, ואנחנו מודאגים שאין בכלל כח אדם לעסוק בזה. השגריר פרידמן מסתכל על הכל מהכיוון האידיאולוגי, מזכיר המדינה מייק פומפיאו מסתכל על זה מהכיוון של האינטרסים האיזוריים, וקושנר מסתכל על הכל מן הפריזמה של קמפיין הבחירות של הנשיא" אומר מקובסקי.

לדבריו, קיים בוושינגטון פיצול בין פרידמן לקושנר ביחס לנושא הסיפוח. "אני כמעט נפלתי מן הכסא כאשר שמעתי את הדברים שפרידמן אמר בראיון ל'ישראל היום', בנוגע לכך שיש להמתין עד ליום בו הפלסטינים יהיו קנדיים. קשה להבין ממנו משהו אחר מלבד כך שתכנית טרמאפ היא תכנית סיפוח. הוא השקיע בזה שלוש שנים ושיווק את זה" הוא אומר.

מקובסקי מתייחס גם למכתב ההתנגדות ששיגרו סנטורים דמוקרטים בכירים, לרבות מנהיג המיעוט בסנאט צ׳אק שומר, שנחשב לתומך מובהק של ישראל. "הדמוקרטים המבוגרים רוצים לחזור לימים של פעם, The Good Old Days, הם רוצים ל"חדש ימינו כקדם׳. אבל הדור הצעיר במפלגה הדמוקרטית לא איתם. הפחד שלי הוא שבעוד 10 שנים, לא יהיו כבר ליברלים דמוקרטים שיתמכו בישראל".

עוד בפרק: כשלון עצרת הקמפיין של טראמפ בעיר טולסה, אוקלהומה, והצעירים מה'טיק-טוק' שהצליחו להפיל בפח את המפלגה הרפובליקנית. וגם: התמודדויות פריימריז מסקרנות בניו יורק, וירג׳יניה וקנטקי השבוע.

עקבו אחר הפודקאסט בספוטיפיי, באפל פודקאסטס, בגוגל פודקאסטס או באפליקציית הפודקאסטים האהובה עליכם