מיום ראשון: פועלי הבניין הפלסטינים בענף הבניה ייאלצו להישאר ללון בישראל

מדובר בפעם השלישית בחודשים האחרונים, וזאת בשל העלייה בתחלואת הקורונה • גם הפעם ייאלצו הפועלים לשהות בישראל 21 יום • ההערכה היא שמדובר בכ-40 אלף פועלים שהקבלנים יידרשו למצוא להם מקומות לינה נאותים ב-48 השעות הקרובות

פועלים פלסטינים באתר בניה בישראל, אזור ירושלים / צילום: Ammar Awad, רויטרס
פועלים פלסטינים באתר בניה בישראל, אזור ירושלים / צילום: Ammar Awad, רויטרס

בפעם השלישית השנה: הקורונה מובילה לסגר על השטחים ועשרות אלפי פועלי הבניין שעובדים בבבנייה בתחומי ישראל, שייכנסו לעבודה ביום ראשון הקרוב, לא יוכלו לשוב לביתם למשך 21 יום. המשמעות היא שלא תתאפשר כניסה יומית של פועלים עם היתרי עבודה וכי ב-48 השעות הקרובות יצטרכו הקבלנים למצוא שוב לכל הפועלים מקומות לינה נאותים. במשרד הבינוי והשיכון מוסרים כי ההתרעה הקצרה נובעת מהחלטה שהתקבלה על הסגר, אולם הפעם המערכות המקוונות לקליטת העובדים כבר מוכנות ופעילות, כך שלעומת הפעמים הקודמות יישום המהלך אמור להיות פשוט יותר. לקראת תום התקופה יוחלט על המשך המדיניות בנושא.

בכל הקשור ללינת הפועלים בשטח ישראל, בעוד במהלך הסגר הראשון היו לא מעט בעיות, ולא מעט פועלים שבסופו של דבר ישנו באתרי בבנייה או במקומות אחרים ולא מוסדרים בימים הראשונים או אף מעבר לכך, גורמים הבקיאים בנושא הסבירו כי בפעם השנייה נמצאו פתרונות בצורה נרחבת יותר. בין היתר, מדובר בדירות להשכרה בבעלות קבלנים בשכונות חדשות או גם דירות להשכרה ביישובים הערביים במשולש. יש לקוות שמקרים כמו שאירעו בפעמים הקודמות בהם פועלים לא זכו ללינה ראויה או תנאים סבירים לא יחזרו על עצמם. גורמים הקשורים לנושא מביעים תקווה שהפעם פתרונות מלאים יימצאו, אך מודים כי הפיקוח על הנושא לוקה בחסר.

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר כי "על פי המתווה שאושר במל"ל לכניסת הפועלים לישראל, העבודה בשגרת הקורונה תנוהל באופן שיאפשר שליטה ובקרה במניעת תחלואה, ובהכלה של תחלואה, אם חלילה תתרחש, כל זאת בהתאם לכללי התו הסגול לבנייה והנחיות משרד הבריאות. במידה והמתווה ימשיך - בתום כל מחזור ישוב העובד לביתו למנוחה של סוף השבוע ויחזור שוב ל-21 ימים רצופים. כל מעסיק שיבחר להזמין פועלים יתבקש למלא טופס מקוון, ימונה ממונה קורונה אחראי להבטחת השמירה על הנחיות משרד הבריאות, וחובת קיום פוליסת ביטוח רפואי לעובדים ועוד".

שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן מסר היום: "עם העלייה בתחלואה עלה צורך מהותי במציאת פתרון מהיר ואיכותי לענף הנדל"ן. המתווה שאושר יאפשר לשמור על הרציפות התפקודית של ענף הבנייה לצד שמירה על תנאי לינה ושהייה הולמים וראויים לפועלים".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יאיר פינס: "נאפשר מענה רחב לענף הבנייה, הן לקבלנים והן לעובדים, ובמקביל נספק הגנה לציבור".

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, מסר עם קבלת ההודעה כי "ההחלטה של משרד הבריאות והמל"ל היא צעד נכון וההתאחדות תפעל בשיתוף פעולה עם הממשלה לצורך הפחתת התפשטות הקורונה, כפי שעשתה לאורך כל משבר הקורונה עד כה".