חברות הביטוח חייבות לחבק את העידן הדיגיטלי

חיבור הדוק בין תעשיות ההייטק והביטוח המקומיות וניצול שוק ההון המקומי כדי לגייס משאבים, בתמיכת הרגולטור, הם חיוניים על מנת להביא לקפיצת המדרגה המיוחלת של הענף

שי וינינגר ודניאל שרייבר, מייסדי למונייד / צילום: בן קלמר
שי וינינגר ודניאל שרייבר, מייסדי למונייד / צילום: בן קלמר

גל הפיטורים והקיצוצים שפוקד את ענף הביטוח הישראלי בשבועות האחרונים, אינו גחמה של בעלי מניות מדושנים, כי אם פועל יוצא של תנאים ענפיים קשים המחייבים התאמה משמעותית בשורת ההוצאות.

ענף הביטוח נתפס על ידי הציבור הישראלי כרווחי במיוחד, שכן האינטואיציה אומרת שאם כל שקל שישי או שביעי של הציבור מופנה לרכישת כיסוי ביטוחי כלשהו, אז מן הסתם חברות הביטוח מצויות בפרוספריטי עסקי מתמשך. אולם המציאות העסקית שונה בתכלית. המתיחות הקשה בין בעלי המניות למנהלים בחלק לא מבוטל מחברות הביטוח היא בראש ובראשונה תוצאה של הביצועים החלשים של מניות החברות, שמשקפות רווחיות לא מספקת - בניגוד גמור לתחושה בציבור כי חברות הביטוח הן מדפסות מזומנים.

דוחות חברות הביטוח לסיכום הרבעון הראשון של 2020 ממחישים היטב את המציאות הענפית המורכבת. מרכז תשומת הלב בדוחות הכספיים מופנה כמובן להפסדים הגדולים שנגרמו לחברות בעקבות הירידות בשוק ההון שהסבו הפסדי ענק בחשבונות הנוסטרו, וכן פגעו ברווחים מפוליסות הביטוח המשתתפות ברווחים. אך מה שצריך למשוך את תשומת הלב של המשקיעים הם עסקי הביטוח ולאו דווקא המגמות קצרות הטווח בשוק ההון.

הפסדים משוק ההון בשנה זו או אחרת הם כמובן לא משהו נעים, אך ההנחה היא כי לאורך זמן ההשקעות בשוק יניבו תשואות חיוביות. עם זאת, סביבת הריביות הנמוכה במשק העולמי מקטינה את פוטנציאל התשואות בשוק ההון ומגדילה את ההתחייבויות, ולכן מי שמשקיע בחברת ביטוח צריך להביא זאת בחשבון ולבחון את תוחלת הרווח בעסקי הביטוח.

יתר על כן, תמחור מוצר ביטוחי תחת הנחה שתשואת שוק ההון ולא הרווח החיתומי יניבו את הרווח העתידי, הופך במציאות העסקית הנוכחית למהלך מסוכן, ולדעתי שגוי.

 עיון בדוחות הכספיים של חברות הביטוח מלמד כי תחום ביטוחי הרכב הפך תחרותי מתמיד ותוחלת הרווח בו נמוכה. תחום ביטוחי הבריאות המושך את כל השחקנים כמו דבורים אל צוף, הפך גם הוא לזירה שבה הרווחים נשחקים והסיכונים גדלים. הפנסיה ברירת-מחדל טרפה את הקלפים ואת הרווחים בענף הפנסיה, שבו יש כוכב אחד בולט וכל שאר השחקנים מקרטעים, ובמקביל ביטוחי המנהלים שהכניסו לחברות הביטוח רווחים נאים הוכנסו למקפיא על ידי הרגולטור, והפסיקו להימכר.

הסביבה הענפית הקשה מקבלת ביטוי בפער העמוק שבין ההון העצמי של החברות לשווי השוק שלהן. ההיגיון של המשקיעים פשוט ואומר כי אם התשואה להון נמוכה ותנודתית, והדיבידנדים הם מוצר נדיר, הרי שיש לתמחר את חברות הביטוח בהתאם.

לשלב את אנשי הביטוח הטובים עם אנשי טכנולוגיה מובילים 

בהינתן האתגרים עליהם הצבעתי ורבים נוספים, התייעלות וקיצוצים בחברות הביטוח ילוו את הענף בשנים הבאות, בדומה למציאות שחווה ענף הבנקאות המקומי. התייעלות כזו תושג אולי בעזרת הקידמה הטכנולוגית, שמאפשרת כיום לבצע מהלכים אסטרטגיים אשר בראייה לטווח ארוך יתרמו להתייעלות החברות.

אין ספק כי השלב הבא באבולוציה של חברות הביטוח הוא הטרנספורמציה מחברות מסורתיות לדיגיטליות, תוך עדכון גרסה של תפקידם של סוכני הביטוח בעולם החדש המתהווה. סיוע והדרכת סוכני ביטוח כדי להפכם לנותני שירות משופרים ומשווקים בעולם האונליין, יכולים להפוך את האיום על מקומם בשרשרת האספקה להזדמנות ארוכת טווח, כמו גם לחסוך בעלויות שיווק ושימור עבור חברות הביטוח.

התשקיף של חברת הביטוח הדיגיטלית למונייד שפורסם לאחרונה ממחיש את האוקיינוס הכחול אשר פרוש לרגלי חברות שיטיבו לנצל את ההזדמנות העסקית שמייצרת הטכנולוגיה.

למונייד היא בסך הכול 'תינוקת' בת פחות מ-5 שנים, אשר עושה צעדים ראשונים בשוק הביטוח העולמי שבו פעילות חברות ענק, אך היא חושבת ופועלת על פי מודל עסקי של חברת SaaS, המוכרת תוכנה כשירות - מציבה את הלקוח במרכז לא כסיסמה וחותרת לעשות שימוש בניתוח נתונים מתקדם ופיתוח כלים של בינה מלאכותית, ושילוב פתרונות בענן כחלק מעולם הביטוח. מודל עסקי זה עומד מאחורי ההתרגשות והחזון שהחברה משקפת למשקיעים, למרות הפסדיה והיקף עסקיה הזעום, וזאת בניגוד גמור לחברות הביטוח הישראליות המסורתיות, אשר להן יכולות ארגוניות גבוהות לא מנוצלות ובעלי מניות מאוכזבים. 

חברות הביטוח המקומיות עשו התקדמות ענקית בשילוב טכנולוגיות חדשות בעסקיהן והן משקיעות בכך הון רב, אולם השינוי הנדרש מצידן אינו מתבטא רק ביכולת להפיק דוחות מעל גבי האינטרנט, למכור פוליסה כזו או אחרת ברשת או לסלק תביעות אונליין.

כל אלו הן יכולות חיוניות שהופכות בימים אלו לסטנדרט, אך נכון להיום אף חברת ביטוח בישראל לא מיצבה עצמה כמובילת שוק אמיתית וכזו המחוברת לצורכי לקוחותיה. ופה בדיוק טמונה ההזדמנות לשחרר את הענף התנודתי והמאותגר מלהמשיך ולהיות תלוי באלוהי שוק ההון ובמצב הרוח הרגולטורי.

חיבור הדוק בין תעשיות ההייטק והביטוח המקומיות וניצול שוק ההון המקומי כדי לגייס משאבים, בתמיכת הרגולטור, הם חיוניים על מנת להביא לקפיצת המדרגה המיוחלת של הענף. אנשי ביטוח טובים בשילוב אנשי טכנולוגיה מובילים, ומעטפת מימונית הולמת, הם מתכון מעולה להצפת ערך בענף הביטוח. 

הכותב הוא יועץ כלכלי, דירקטור וחבר ועדות השקעה בגופים מוסדיים. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם