צ'ק אין | ניתוח

השמיים סגורים? לא ממש. מדריך לנוסעים הישראלים שחייבים טרמינל

הביטוי "שמים סגורים" הפך לסמל התסכול לאור הצונאמי שעובר על ענף התעופה והתיירות • השמים אכן סגורים, אבל בעיקר לכיוון אחד – תיירות נכנסת לישראל • הישראלים דווקא מורשים להיכנס לכמה מדינות

נתב"ג ריק בצל סגירת השמיים עקב הקורונה / צילום: יוסי פתאל
נתב"ג ריק בצל סגירת השמיים עקב הקורונה / צילום: יוסי פתאל

השבוע קיבלו חברות התעופה הודעה (נוטאם) לפיה הכניסה לזרים לישראל לא תתאפשר עד ה-1 באוגוסט. יש לציין כי לפי החלטת המדינה ההנחיה הזו שרירה עד להודעה חדשה אולם החברות מקבלות עדכון מדי חודש.

עם זאת, ואף לנוכח חובת 14 ימי הבידוד לנכנסים לישראל, חברות תעופה שונות כבר החלו לטוס לארץ - האחרונה שחידשה את טיסותיה היא טורקיש איירליינס עם שתי טיסות יומיות, אחרות כבר הגבירו את קצב הפעילות שלהן בהן וויז אייר ובקנה חברות אחרות כבר הכריזו על חזרה לישראל בהן ריאנאייר ווירג'ין אטלנטיק.

החברות הישראליות מנגד לא ממהרות להחזיר את לו"ז הטיסות הסדירות - אל על וישראייר מבצעות טיסות נקודתיות להשבת נוסעים, כשישראייר מחממת מנועים להתחיל לטוס ליוון ולקפריסין כשהיא מקווה שהבטחת ראש הממשלה לפתוח את השמים לשתי המדינות הללו אכן תתרחש ב-1 באוגוסט. ארקיע מצויה בהדממה בכל הנוגע לפעילות הפנים ארצית והבינלאומית.

כאמור, השמים סגורים אבל יותר לכאן מאשר החוצה מכאן, יש מדינות שאליהן ישראלים רשאים להיכנס, עם או בלי בידוד - יועץ התיירות ומנהל קבוצת "חו"ל מהודר" דודי רובינשטיין עושה סדר בבלגן ומציע מדריך לנוסע הישראלי שכבר חייב להריח חו"ל (מבעד למסכה כמובן).

"אחרי התקוות הגדולות של מאי, באה ההתפכחות הכואבת של יוני. גל שני מתדפק בפתח, נתב"ג הולך ומתרחק. מדינות ירוקות מפנות לנו עורף, אפילו אוקראינה ששירותי הבריאות שלה רחוקים שנות אור משירותי הבריאות שלנו, כבר מציבה לנו תנאים", כך במדריך שפרסם רובינשטיין.

רגע לפני שמתלהבים ורצים להוריד את שכבת האבק שהצטברה מעל המזוודות חשוב לזכור - כל הנכנסים לישראל מחויבים בבידוד של 14 ימים. כרגע מדובר בבידוד עצמאי ונכון לעכשיו הנחיה זו תקפה עד ה-1 ביולי אלא שמדובר בעדכון טכני שיש להניח שיעודכן רגע לפני או אחרי פקיעת המועד.

עוד חשוב לזכור כי מדינות רבות מבקשות לראות פוליסת ביטוח פרטית מכל נוסע. אמנם יש מדינות שמתחייבות לשאת בעלויות הטיפול במקרה של גילוי קורונה לתיירים (קפריסין ויוון למשל) אלא שהפוליסה תכסה גם עלויות הטסה חזרה לארץ. ופה לא מדובר בעניין של מה בך, רוב החברות עדיין לא חידשו את האפשרות לרוכש פוליסת נסיעות לחו"ל, ואלו שכן מעלות סייגים לפוליסה שכדאי ללמוד מראש, בעיקר לנוסעים המשתייכים לקבוצת סיכון. כך או כך מחירי הפוליסה התייקרו בעשרות אחוזים. פוליסה נוספת שתהפוך למוצר חובה מעתה היא פוליסת ביטוח ביטול נסיעה - גם היא התייקרה בעשרות אחוזים וההמלצה היא לצרף אותה לרכישה של טיסה שאינכם בטוחים שתתייצבו אליה.

עוד יש לזכור כי כל חווית הטיסה והשהות ביעד תיראה אחרת - מעטיית מסכה בטיסה, עבור במדידת חום, בחובת שמירה על מרחק במקומות ציבוריים, הגשת המזון בבתי מלון ועוד.

גם למדינות שנאסרה כניסה רשמית לישראלים ניתן להגיש בקשות חריגות והומניטאריות דרך הקונסוליה המקומית.

אז לאן יכול להכניס אותנו הדרכון הישראלי?

ארצות הברית

בעלי דרכון ישראלי עם ויזה לארה"ב יכולים לטוס בטיסה ישירה מישראל לארה"ב ולהיכנס ללא חובת בידוד. חברות תעופה שטסות בקו כוללות את יונייטד שאף טסה לאורך כל התקופה במסלול ניוארק-תל אביב ואת דלתא שהצטרפה אליה לאחרונה. אל על מפעילה טיסות מעת לעת ליעדים שונים בארה"ב. הישראלים יכולים להיכנס לארה"ב בטיסות ישירות מתל אביב אבל לא יכולים להיכנס בטיסות מאירופה.

אין הדדיות עם ידידתנו האמריקאית משום שאזרחים מארה"ב אינם מורשים להיכנס לישראל בדומה לאזרחי המדינות האחרות. יש שטוענים שפתיחת הגבולות למדינות סלקטיביות אף מתעכבת היות שישראל לא תרצה להביך את ארצות הברית ולכלול אותה ברשימת המדינות הלא רצויות.

בריטניה

בריטניה מאפשרת לישראלים להיכנס לגבולותיה אולם בתחילת החודש היא החליטה על חובת בידוד של 14 יום לנכנסים לממלכה. טיסות לבריטניה מבצעת וויז אייר (לוטון), וגם וירג'ין הודיעה כי תחדש את הקו ב-10 באוגוסט (הית'רו) בתדירות של שלוש טיסות שבועיות. אל על מפעילה ללונדון טיסות מעת לעת.

איחוד אירופי + מדינות שנגן (27 מדינות החתומות באמנה והכוללת את מדינות האיחוד מלבד אירלנד, רומניה, בולגריה וקרואטיה ובתוספת מדינות שאינן חברות באיחוד: ליכטנשטיין, נורבגיה ושוויץ)

רובינשטיין מפרט כי הגבולות באיחוד האירופי נפתחו למעבר בין המדינות, אלא שהוא מדגיש כי האיחוד האירופי כולו כולל מדינות שבהסכם שנגן סגורות בפני דרכון ישראלי, נכון לעכשיו עד ה-1 ביולי אלא שהסיכוי הוא שהאיסור הזה יתארך בוודאי לנוכח נתוני התחלואה של הימים האחרונים.

למי מותר להיכנס? אפשר להגיש בקשה לאישור מיוחד לכניסה למדינות וזאת דרך שגרירויות בישראל. בקשות אלה מיועדות למבקשים להיכנס לצורכי לימודים או עסקים. יש מדינות שמתירות כניסה לאנשי עסקים לנסיעות קצרות. רובינשטיין מזהיר כי מדינות באירופה כבר החזירו ישראלים שהגיעו ללא אישור.

בנוסף, ישראלי המחזיק בדרכון אירופאי יכול להיכנס לאירופה ולשוויץ כשהוא יכול לטוס בטיסות קונקשן בתוך אירופה ואף רשאי להכניס עמו את הבעל\האישה\הילדים כאשר הם נלווים אליו ומציגים תעודת נישואין\תעודת לידה.

יוון

יוון אמנם חברה באיחוד האירופי, אך היא חושקת בתייר הישראלי כמו גם בתיירים ממדינות אחרות שבהן התחלואה נמוכה. ביוון ביקרו בשנה שעברה כ-33 מיליון תיירים והמשאב הזה הוא קריטי עבורה. יוון ביקשה לפתוח את עונת התיירות כבר בתחילת יולי.

לאחרונה ביקר ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטאקיס בין השאר כדי לקדם את פתיחת השמים בין המדינות (כששתי המדינות יודעות כי בעיקר מדובר על תנועה של ישראלים מפה לשם, ולא של יוונים לכאן). הביקור אכן הניב הצהרה מטעמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפתיחת השמים ב-1 באוגוסט בין שתי המדינות. נתניהו סייג מראש את ההצהרה ה"דרמטית" בכך שמדובר באפשרות ושהיא תלויה בנתוני התחלואה ולמעשה רמז שהתאריך הזה הוא פיקטיבי למדי. כנראה. כך או כך, בינתיים ישראלים לא יכולים להיכנס ליוון.

קפריסין ומונטנגרו

קפריסין הייתה המדינה הקרובה ביותר לפתיחת השמים עם ישראל, בתיאוריה כמובן. ישראל אף דורגה כמדינה "ירוקה", כלומר כזו ששיעורי התחלואה בה נמוכים והתברגה בדירוג A כמדינות שפטורות מחובת בידוד. בינתיים, עוד לפני העלייה של הימים האחרונים במספר המאובחנים - ישראל כבר ירדה לדירוג B ומשמעו שהנכנסים מהמדינות המדורגות בקטגוריה הזו יידרשו להציג בדיקות קורונה שנעשו 72 שעות לפני ההגעה למדינה. דרישה דומה קיימת גם במונטנגרו - אלא שמדובר במשימה לא פשוטה: משרד הבריאות לא מתיר לבצע בדיקות קורונה לצורכי תיירות.

טיסות ללרנקה מפעילה ישראייר מעת לעת ומפעילות גם חברות פרטיות. חברת קאווה גרופ אף מציעה בדיקת קורונה עצמאית שכלולה במחיר הטיסה, זאת למי שמוכן לשלם 1,500 אירו לטיסה (ללרנקה). טיסות פרטיות המיועדות ל6 עד 10 נוסעים לקפריסין מציעה חברת כהנא גרופ. הטיסות נמכרות למי שרוכש חבילת נופש במלונות הכשרים של החברה בקפריסין. כל נוסע יוסיף 800 שקל ויטוס מחיפה או מהרצליה לאי השכן.

אוקראינה

אוקראינה, לפי רובינשטיין כבר הסירה את כל המגבלות על ישראל אלא שלקח לה בדיוק יומיים להתחרט. כעת, ישראל מוגדרת כמדינה אדומה באוקראינה ומי שמגיע צריך להיכנס ל 14 יום בידוד ולהתקין אפליקציית מעקב עבור השלטונות. ניתן לטוס עם ישראייר וחברת התעופה אוקראיין בלו"ז מצומצם המותאם לקורונה .

טורקיה

השבוע חידשה טורקיש איירליינס את טיסות הנוסעים שלה לישראל. בתחילה תכננה לטוס בתדירות של ארבע טיסות שבועיות אולם הודיעה כי תחדש את הקו שבשיאו פעל גם בתדירות של 10 טיסות יומיות עם שתי טיסות שבועיות. הנוחתים מישראל לא מחויבים בבידוד עם הגיעם לטורקיה אולם יבצעו בדיקת קורונה בשדה התעופה - אם יימצא להם חום גוף גבוה בבדיקה. במידה ויימצאו חיוביים יועברו לבידוד בבית חולים פרטי.

המזרח הרחוק

מתאילנד ועד יפן, מסין ועד אוסטרליה. אין כניסה עדיין לדרכון ישראלי.

קנדה

אין כניסה לישראלים ונכון לעכשיו אין צפי לשינוי. הכניסה אסורה גם מארצות הברית. למרות זאת אייר קנדה כבר חידשה את טיסותיה בקו בתדירות של שלוש טיסות שבועיות.