אלפים הפגינו מול בית ראש הממשלה וברחבי הארץ נגד שלטון נתניהו

ההפגנה בשכונת רחביה, אליה הגיעו כ-3,000 איש, נערכה במחאה על מעצרו של אמיר השכל, מראשי המחאה נגד בנימין נתניהו • ראש הממשלה לא התייחס להפגנות או למעצרו של השכל

הפגנה נגד בנימין נתניהו בתל אביב / צילום: ענת ביין, גלובס
הפגנה נגד בנימין נתניהו בתל אביב / צילום: ענת ביין, גלובס

מול בית ראש הממשלה בשכונת רחביה בירושלים הפגינו הערב (שבת) כשלושת אלפים בני אדם, במחאה על מעצרו אמש (ו') של אמיר השכל (תא"ר במיל) מראשי המחאה נגד בנימין נתניהו. השכל ועימו עוד שניים מחבריו, נעצרו לאחר שלטענת המשטרה הסיתו מפגינים לחסום את הכביש והיה מארגני ההפגנה שלא קבילה אישור. הוא סירב לתנאי השחרור שהציבה המשטרה - להתרחק מבית ראש הממשלה - מוקד ההפגנות.

במהלך השבת, פשט הסיפור ברשתות החברתיות ואלפים הגיעו להפגין בירושלים כמו גם בעשרות צמתים ברחבי הארץ. בראש מחאת הדגלים השחורים הדרישה כי נתניהו יפרוש בשל כתבי האישום העומדים נגדו. השכל הפגין מול בית ראש הממשלה כבר שלושה שבועות, ועימו פעילי מחאה אחרים, מקצתם מ"הדגלים השחורים" ותנועות אחרות. להפגנה הערב הגיעו כמה חברי כנסת ובהם אלי אבידר מישראל ביתנו, משה בוגי יעלון מחוסן לאומי מיקי לוי מיש עתיד ועוד.

המפגינים פרסו על הכביש עשרות חלות על שלטים שבהם כתוב "לחם עבודה" - אות לכך שמדובר במחאה גם על התנהלות ראש הממשלה בהקשר להוצאות על ביתו הפרטי.

השר לבטחון פנים אמיר אוחנה הצדיק את המשטרה וכתב בין השאר בפייסבוק כי השכל נעצר בשל חסימת רחוב עזה, ציר מרכזי בירושלים. "רב-אלוף, תא"ל, או טוראי - לא תהיה סובלנות לחסימות כבישים", צייץ אוחנה בטוויטר. 


מנגד חבר הכנסת צבי האוזר - איש הקואליציה - צייץ: "נראה על פניו שהמשטרה תצטרך לתת הסבר טוב מדוע נעצר. הזכות להפגין נבחנת ברגעים הקשים, לא ברגעים הקלים. למדתי זאת ׳על בשרי׳ בהפגנה נגד ההתנתקות. ואגב, כולם שווים בפני החוק. מי שנוהג באלימות יש לרסנו. גם אם נושא דרגות בכירות במיל׳".

יו"ר הקואליציה יאיר לפיד קרא לשחרר את השכל, שכן לדבריו מותר למתוח ביקורת על ראש הממשלה.


שר החוץ גבי אשכנזי היה נחרץ הרבה יותר: "התמונות להן נחשף הציבור במהלך השבת בהן נראה השכל אזוק בידיו וברגליו, הן תעודת עניות לדמוקרטיה בישראל. אני מעריך את פועלו ועמדתו, כואב את מעצרו וקורא לשחרורו המיידי ללא כל תנאים מגבילים".

ובני גנץ, שר הבטחון וראש הממשלה החליפי כתב: "הזכות להפגין היא זכות קדושה במדינת ישראל ואסור בתכלית האיסור לפגוע בה אלא במקרי קיצון. לכן, מהמידע שברשותי, אני סבור שצריך לשחרר את שלושת עצורי ההפגנה ללא תנאים מגבילים. אני מאמין שכך יעשה בית המשפט וכמובן שנכבד כל החלטה. שוחחתי עם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה הערב שסיפר לי על הפגיעה שנעשתה בסדר הציבורי וחסימת הכבישים, ואמרתי לו כי לצד הגיבוי המלא שלי למשטרת ישראל בפעילותה מול כל אזרח-לא משנה מה תפקידו, מעמדו או דרגתו, יש לקדם מדיניות מרחיבה בכל הקשור לזכות המחאה וחופש הביטוי. לצערי, שמעתי במהלך סוף השבוע מצד מספר פוליטיקאים התבטאויות חסרות אחריות בנוגע למשטרת ישראל ומניעיה. אלו דברים חמורים. כדאי שנזכור כולנו-יש לנו משטרה אחת ושלטון חוק אחד. אני סומך על המשטרה שתתחקר את הנושא בצורה מקצועית".


השכל יובא הערב לדיון בבית משפט השלום בירושלים, אך המשטרה לא דורשת את הארכת מעצרו אלא רק התחייבות כי לא ישוב אל מול בית ראש הממשלה.

ראש הממשלה נתניהו לא התייחס למעצר או להפגנה - אבל בצאת השבת צייץ כי יגיש תלונה נגד חשבון טוויטר בשמו של המוסיקאי אפרים שמיר - שבו נכתב: "לחסל את הפסיכופת (הטעות במקור) את אשתו הזונה המופרעת, ואת הבן ז*** הפרזיט הדוחה. אני תוהה אם זאת התחלה טובה לשיר". 

נתניהו שיתף את הציוץ הזה וכתב: "ההסתה בשמאל מסוכנת, ואינה יודעת גבול. זה מה שכתב אפרים שמיר, אף אחד לא מגנה. נגיש נגדו תלונה במשטרה".

מהליכוד נמסר הערב: "התקשורת לא אמרה דבר על מעצרה המזעזע של פעילת הימין שפי פז, או על מעצרם של פעילי ימין רבים אחרים בהפגנות ימין. פתאום כשפעיל שמאל נעצר כשהוא מפר את החוק וחוסם כביש בהפגנת שמאל שמאורגנת על ידי אהוד ברק, חברו ושותפו של הפדופיל המורשע ג׳פרי אפשטיין, התקשורת הופכת את זה לפסטיבל תקשורתי כדי לעודד את ההפגנות נגד הליכוד בהנהגת נתניהו. לא מפתיע כשכל זה קורה כשהליכוד נמצא בשיא של תמיכה בכל סקר".