האם הסכסוך על סכר הנילוס הכחול הנובע באתיופיה בדרך לפתרון?

בינתיים, נשיא מצרים א-סיסי לא ממתין לתוצאות המו"מ בתיווך איחוד מדינות אפריקה ופנה למועצת הביטחון של האו"ם בדרישה כי תמנע מהלך חד צדדי של אתיופיה

בניית הסכר באתיופיה, אוקטובר 2019   / צילום: Tiksa Negeri, רויטרס
בניית הסכר באתיופיה, אוקטובר 2019 / צילום: Tiksa Negeri, רויטרס

עדיין לא ברור אם אכן יש פיתרון ממשי למשבר סכר הנילוס הכחול שבונה אתיופיה, אבל הצהרה אופטימית מסוף השבוע יש לנו. מוסא פאקי מוהמט, יו"ר איחוד מדינות אפריקה המתווך בין מצרים לאתיופיה בפרשה, אומר כי השיחות בדרג המיניסטריאלי מניבות תוצאות יפות וכי 90% מהנושאים מצאו את פתרונם. לפי הודעתו של מוהמט, נציגי שלוש המדינות המעורבות, אתיופיה, מצרים וסודאן שביניהן, הצליחו לייצר התקדמות רבה לפתרונות טכניים ומשפטיים לסעפים שבמחלוקת, ודוח מורט על כך יתפרסם במהלך השבוע.

נזכיר כי הסכסוך הוא על השימוש במי הנילוס הכחול הנובע באתיופיה, ומשם יורד דרך סודאן למצרים, כשבדרך הוא מתחבר לנילוס הלבן. אתיופיה בנתה סכר הידרואלקטרי עצום, סכר התחיה שמו, כדי להשתמש במי הנהר לייצור חשמל עבורה ועבור המדינות השכנות. היא הכריזה על הכוונה להטות כבר ביולי את מי הנהר לאגם המלאכותי שנבנה לפני הסכר. מצרים התנגדה בחריפות למהלך חד צדדי עד כדי איומים צבאיים שנענו באיומי נגד, וניסיון תיווך אמריקני כשל בחורף.

נשיא מצרים א־סיסי לא ממתין לתוצאות המו"מ בתיווך איחוד מדינות אפריקה והוא פנה עם סודאן למועצת הביטחון של האום בדרישה למנוע מהלך חד צדדי של אתיופיה. הוא התייחס בין השאר להודעה של שר החוץ האתיופי ולפיו בכל מקרה, אם יהיו הסכמות או לא, אתיופיה תתחיל את מילוי האגם המלאכותי ביולי. המועצה נעתרה לבקשתו של א־סיסי ומחר יתקיים דיון על כך. האמריקאים כאן מעניקים לנשיא מצרים תמיכה, אבל רוסיה וסין שומרות על עמימות וככל הנראה יתמכו בעמדה האתיופית על ידי מניעת החלטה אופרטיבית של מועצת הביטחון.