קבינט לכל שר: כמה קבינטים שוק הדיור צריך?

שבועיים לאחר אישור קבינט תכנוני לשר הפנים דרעי, אושר קבינט דיור לשר השיכון ליצמן • בין שני הקבינטים קיימות נקודות חיכוך שעלולות לגרום לבעיות ולכפילויות בעבודה

שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן ושר הפנים אריה דרעי / צילום: איל יצהר, גלובס
שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן ושר הפנים אריה דרעי / צילום: איל יצהר, גלובס

שבועיים לאחר שהממשלה אישרה את ועדת השרים לענייני פנים, שירותים ושלטון מקומי של שר הפנים אריה דרעי, היא אישרה היום את הקמת קבינט המקרקעין, הבנייה והדיור של שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן, מה שסביר להניח יעלה לא מעט כפילויות בעבודה וריב סמכויות.

על פי הגדרות הקבינט של ליצמן, הוא יעסוק בקביעת מדיניות ואישור וקידום רפורמות ושינויים מבניים בתחום הדיור; ייזום תכנון ובנייה בתחום המקרקעין, הדיור, והתעסוקה, הדיור הציבורי, ההשכרה ארוכת הטווח; הוא יגבש מדיניות בתחום מקרקעי ישראל ומועצת מקרקעי ישראל; ויעסוק בתחום ההתחדשות העירונית.

מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון, יאיר פינס, הוסמך על ידי הממשלה לבצע מעקב ליישום החלטות הוועדה ופעולותיה.

ליצמן הגיב באומרו כי: "הקמת קבינט הדיור היום משלימה מהלך הכרחי להצעדת ענף הבנייה והדיור קדימה. ההחלטה מעניקה סמכויות רחבות לטפל באופן שלם, הן בתחום הדיור, הבנייה והתשתיות הנלוות, הן בתחומי המקרקעין הנוגעים לניהול היצע הקרקעות וכעת גם להחלטות מדיניות דיור ממשלתית רחבה. אני מברך על ההחלטה ונכון לאתגר החשוב כל כך."

אמנם בהודעת משרד הבינוי והשיכון על הקמת הוועדה מודגש כי זו לא תכנס לנושאים התכנוניים של הקבינט של דרעי, ואולם קשה שלא להבחין בתחומי השקה נרחבים בסמכויות של שתי הוועדות, מה שעלול להביא כאמור לכפילויות ולריב סמכויות בין העומדים בראשן, או לפחות לצורך לסנכרן את פעילות שני הקבינטים.

הקבינט של דרעי מוגדר כמי שידון בכל הנושאים הנוגעים לקביעת מדיניות וקידום הסכמי תכנון והסכמי פיתוח בין גורמים ממשלתיים לרשויות המקומיות לצורך פיתוח וקידום התכנון, הדיור והתעסוקה. כמו כן ידון הקבינט בהסכמי-הגג ובהסכמי פיתוח כוללניים.