צעד ענק לכיאזמה: אישור לתרופה בארה"ב

עוד בסוף השבוע האחרון, חברת כיאזמה, המפתחת תרופה למחלת הענקות (אקרומיאגליה), הודיעה על קבלת אישור FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב) למוצר זה • למרות האישור, מניית החברה ירדה 7% ביום שישי, והחברה נסחרת כעת לפי שווי של 257 מיליון דולר

ד"ר רוני ממלוק / צילום: אוריה תדמור
ד"ר רוני ממלוק / צילום: אוריה תדמור

עוד בסוף השבוע האחרון, חברת כיאזמה, המפתחת תרופה למחלת הענקות (אקרומיאגליה), הודיעה על קבלת אישור FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב) למוצר זה. למרות האישור, מניית החברה ירדה 7% ביום שישי, והחברה נסחרת כעת לפי שווי של 257 מיליון דולר.

כיאזמה הוקמה ב-2001 וחוותה מספר טלטלות. טכנולוגיית החברה מאפשרת העברה של תרופות דרך דופן המעי, כך שניתן ליטול בבליעה תרופות שעד עתה ניתנו רק בהזרקה. 

ב-2008 גייסה החברה 44 מיליון דולר מקרנות הון סיכון מובילות בתחום הבריאות, אלא שאז התגלו פגמים בניסוי הקליני על בסיסו בוצע הגיוס. כיאזמה עברה תהליך של פירוק והרכבה מחדש עם הנהלה חדשה, וקיבלה ממשקיעיה פחות ממחצית כספי הגיוס שהובטחו.

תחת ההנהלה החדשה, בראשות ד"ר רוני ממלוק, הוחלט להתמקד במחלת הענקות. זוהי מחלה גנטית שגורמת לצמיחת יתר (כדוגמת "אנדרה הענק" ששיחק בסרט הנסיכה הקסומה, כשמלבד עצם הענקות סובלים החולים מבעיות בריאות רבות), אשר קיימת לה תרופה הניתנת בהזרקה, אך זו כרוכה בסבל רב.

גם אחרי השינוי והמיקוד, החיים של כיאזמה לא היו קלים. החברה חתמה על הסכם מסחור עם חברת רוש, אך זו החליטה לבטל את ההסכם ולהחזיר את המוצר לחברה. כיאזמה החליטה להתקדם עצמאית בפיתוח ולשם כך יצאה להנפקתה המוצלחת בנאסד"ק ב-2015.

אולם, מניית החברה קרסה כשהסתבר שהניסוי שערכה לא מספיק לאישור התרופה לשיווק, ועליה לבצע גיוס נוסף. לפני כשנה הודיעה החברה כי הניסוי השיג את כל מטרותיו. וכעת כאמור התקבל האישור המיוחל.  מניית כיאזמה נסחרת כיום במחיר הנמוך ב-64% מהמחיר בהנפקה הראשונית. 

המוצר של כיאזמה מיועד לשוק של כ-8,000 מטופלים בשנה ויתומחר בכ-1,552 דולר לחודש במונחי צרכן סופי (שוק של כ-150 מיליון דולר בשנה), אך חלק ניכר מסכום זה משולם לרופאים ולחברות הביטוח. בכוונת החברה להשיק את המוצר ברבעון הרביעי השנה.