המקום הכי נמוך זה תל אביב: הבורסה צנחה ב-20% מתחילת השנה, בפיגור משמעותי מהעולם

הפיגור של מדדי ת"א מתחילת השנה אחר מדדי מניות בולטים בעולם, ובעיקר בארה"ב, נובע מריבוי מניות פיננסים, נדל"ן ואנרגיה, ש"חטפו" חזק במשבר הקורונה, לעומת מרכיב נמוך של מניות טכנולוגיה • מחזור המסחר היומי קפץ ב-60% לעומת 2019

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

המחצית הראשונה של שנת 2020 היתה מהתקופות הדרמטיות והסוערות שידעו שוקי ההון בעולם ובישראל אי-פעם. בסיכומה של תקופה זו, נחתך מדד הדגל של בורסת תל אביב בכ-20%.

התפשטותו של וירוס הקורונה הובילה לתנודתיות גבוהה במיוחד במסחר, עם שינויים דרמטיים במדדי המניות השונים, שהצטברו בזמן קצר לשיעורים דו-ספרתיים - תחילה בכיוון השלילי, בהמשך בכיוון ההפוך, ובימים האחרונים חזרה נטייה מובהקת של השוק כלפי מטה.

ברמתה הנוכחית, רחוקה בורסת ת"א בכ-25% מהשיא שקבעה לפני פחות מחמישה חודשים - נתון המבליט את ביצועי החסר שהיא מפגינה לעומת מדדים בולטים אחרים בבורסות העולם, ובראשם השוק האמריקאי. בוול סטריט, למשל, ההתאוששות מהקריסה של חודש מרץ ועד כה משמעותית הרבה יותר, כך שהמדדים הבולטים נמצאים סמוך לרמת שיא, חלקם מציגים תשואה חיובית מתחילת השנה וחלקם אף קבעו רמת שיא חדשה.

בשלב הנוכחי נראה כי גדלים והולכים סימני השאלה לגבי יכולתם של שוקי המניות להתאושש מהשלכות הווירוס בתקופה הקרובה, ובהתאם ניתן להעריך כי התנודתיות הגבוהה תמשיך ללוות את המסחר גם בחודשים הבאים.

השנה נפתחה ברגל ימין

קצת קשה לזכור כיום שהשנה הנוכחית נפתחה ברגל ימין עבור המשקיעים בבורסה המקומית. בדומה לכיוון המסחר בבורסות המובילות בעולם, נמשכו עליות השערים שאפיינו את שנת 2019, בעיקר בתמיכת רמות הריבית האפסיות והיעדר אלטרנטיבות השקעה.

בהתאם לכך קבעה בורסת תל אביב רמת שיא חדשה במהלך פברואר - במועד שבו ההערכות היו כי הקורונה תשפיע בעיקר על שוקי אסיה, וכי השפעתה על הכלכלה הגלובלית תהיה מוגבלת. ואולם, זמן קצר לאחר מכן, התחילה התפשטות הווירוס במדינות המערב, ויצרה תגובת נגד חדה, עם התמודדות חסרת תקדים של מרבית מדינות המערב, ובהן ישראל, שבשיאה כללה הגבלות על תנועת התושבים - מה שייצר תגובה חריפה גם בשוקי ההון, עם צלילות דו-ספרתיות שנרשמו בתוך שבועות ספורים.

בורסת תל אביב השילה כשליש (33%) מערכה בתוך קצת יותר מחודש, עד לנקודת השפל שנרשמה לקראת סוף מרץ. מאז ועד היום השלימה הבורסה התאוששות של כ-13%, לאחר שבשבוע וחצי האחרון הסנטימנט השלילי במסחר שוב התגבר, עם ירידה מצטברת של 9% בתשעת ימי המסחר האחרונים (לצד מגמה שלילית שנרשמת בבורסות חו"ל).

 

מדד הנפט איבד 60% בחצי שנה

בצד השלילי בבורסה המקומית בולט מדד הנפט והגז, שקרס תוך חצי שנה בכ-60%, בהשפעת צלילתם של מחירי הנפט בעולם. ביצועים גרועים למדי מציגים גם ענפי הנדל"ן והפיננסים המקומיים, עם ירידות של כ-30%-35% במדדים הענפיים הבולטים. הביצועים הגרועים של מרבית המניות מענפים אלה משפיעים לשלילה גם על המדדים המובילים (מדדי שווי שוק), ובהם ת"א-35 ות"א-90, בשל חלקן הגדול יחסית מכלל המניות הנכללות בהם, לצד נתונים נוספים שמשפיעים על הכיוון השלילי.

ביצועי מדדים בולטים
 ביצועי מדדים בולטים

לדברי דודי רזניק, אסטרטג הריביות של לאומי שוקי הון, "בארה"ב מניות הטכנולוגיה, שלא מעט מהן נמצאות סביב רמות שיא, מושכות את הבורסות למעלה, אבל בארץ המדדים בנויים אחרת, עם הרבה מניות נדל"ן, בנקים ואנרגיה - מה שמוביל לפיגור בביצועים. מעבר לכך, נראה כי באופן יחסי נתוני המשק הישראלי די חלשים, מה שגם משפיע על המצב".

מנתוני הבורסה לסיכום מחצית השנה, שפורסמו בתחילת השבוע, בולטים לחיוב ביצועי מדדי מניות הטכנולוגיה המקומיים, עם טיפוס של 15%-18% מתחילת השנה במדדי טק-עילית ות"א-טכנולוגיה, שהגיעו בחודש יוני לשיא כל הזמנים, בדומה לכיוון המסחר בבורסת נאסד"ק. עוד מציינים בבורסה כי מדד הביומד, "הכולל חברות העוסקות בפיתוח תרופות ובציוד רפואי", עלה בסיכום מחצית השנה בכ-9%.

רזניק מוסיף כי "מחצית השנה הראשונה היתה מאוד תנודתית וחריגה, ובאה לידי ביטוי בהפסדים של המשקיעים בכל אפיק, חוץ מחלק קטן בשוק האג"ח הממשלתיות. במבט קדימה, מעריך רזניק, "אנחנו הולכים לתקופה מאוד לא פשוטה, כי כרגע נראה שסיפור הקורונה לא הולך להיגמר, ואפשר לראות שהמשק יוצא די לאט מהסיפור. אמנם לפי הנתונים בחודש מאי היה ריבאונד בפעילות, אבל נתוני יוני הצביעו שוב על חולשה, ועכשיו מתחילים לדבר על חזרה אפשרית לסגר. לכן, נראה כי היציאה מהמצב תהיה ארוכה מאוד, והתוצר בישראל צפוי לרדת השנה בכ-5%".

בבורסה, הוא מעריך, "אנחנו צפויים להמשך שנה תנודתית, עם הרבה שינויי כיוון. נתוני המאקרו לא צפויים להיות טובים - מה שכנראה יוביל אותנו לשנה הכי גרועה מאז מלחמת העולם השנייה, עם כלכלות מקרטעות ברחבי העולם. הסיפור של השנה המאוד חלשה בא לידי ביטוי גם בבורסה שלנו".

מה עשו המדדים בעולם
 מה עשו המדדים בעולם

פדיונות שיא בקרנות הנאמנות במרץ

גם שוק האג"ח המקומי לא הצליח להתחמק מהטלטלה בשווקים, עם ירידות של 4%-6% בשלושת מדדי התל-בונד הבולטים (20, 40 ו-60), בעוד אפיקי האג"ח הממשלתיות המרכזיים, צמוד מדד ושקלי, מציגים עליות של 1%-2% - וזאת כחלק מהמעבר לנכסים בטוחים יחסית, בעקבות המתרחש בשווקים.

מנתוני הבורסה עולה, בין השאר, כי שוק קרנות הנאמנות מסכם את מחצית השנה הראשונה עם פדיונות נטו של כ-28.5 מיליארד שקל, מתוכם קרוב ל-21 מיליארד שקל נטו בקרנות נאמנות המשקיעות באג"ח.

לפי נתוני הבורסה, "מכירות הציבור הגיעו לשיא של כ-39 מיליארד שקל בחודש מרץ - בשיא ירידות השערים בשווקים, כ-26 מיליארד שקל נטו מתוכם - בקרנות על אג"ח בתל אביב". ברבעון השני הפדיונות נבלמו, והציבור רכש קרנות המשקיעות באג"ח בתל-אביב בסכום של כ-5.5 מיליארד שקל.

על רקע הדרמה בשווקים בולטת הצלחתן של שש הנפקות מניות ראשוניות (IPO) של חברות, שגייסו יחד כ-1 מיליארד שקל - מתוכם 400 מיליון שקל על ידי חברת הנדל"ן אזורים ליווינג ריט, שהונפקה לפני משבר הקורונה, ו-270 מיליון שקל נוספים על ידי חברת האנרגיה סופרגז, שהתחילה להיסחר בבורסה מוקדם יותר החודש.

מנתוני הבורסה עולה כי בסיכום מחצית השנה, בשוק המניות בתל אביב גויס סכום של כ-5 מיליארד שקל - דומה להיקף הגיוס במחצית הראשונה של 2019 - כאשר עיקר הסכום, כ-3.5 מיליארד שקל, גויס בחודשיים הראשונים של השנה, לפני משבר הקורונה. לעומת זאת, גיוסי האג"ח הקונצרניות הצטמצמו בסיכום מחצית השנה בכ-13% והסתכמו בכ-27.5 מיליארד שקל, לעומת 31.5 מיליארד שקל במחצית המקבילה של 2019.

בבורסה מציינים כי "הירידה כולה חלה בסקטור הפיננסים, ובעיקר הבנקים, שעקב משבר הקורונה חלה ירידה ברווחיותם בשל הגידול בהפרשות להפסדי אשראי בדוחות הכספיים לרבעון הראשון של 2020". עוד הוסיפו בבורסה כי כ-26 מיליארד שקל מהסכום שגויס בשוק האג"ח הקונצרניות במחצית השנה (כ-95% מסכום הגיוס הכולל), "בוצע באג"ח בדירוג גבוה מקבוצת A ומעלה". 

פעילות בורסת ת"א דווקא פורחת: מחזור המסחר היומי קפץ ב-60%

בעוד מדדיה המרכזיים צונחים, בולטת מניית הבורסה לניירות ערך בתל אביב בחוסן שהיא מפגינה למשבר הקורונה. לאחר טיפוס של יותר מ-30% מתחילת השנה, משייטת מניית הבורסה לא רחוק מרמת השיא שקבעה בחודש מאי, ומשקפת לחברה שווי שוק נוכחי של כ-1.5 מיליארד שקל.

עם העליות מתחילת השנה משלימה המניה קפיצה של כ-65% בתוך קצת יותר משנה, מאז שהתחילה להיסחר בתחילת אוגוסט 2019.

עיסוקה של הבורסה, בניהולו של איתי בן זאב, מתרכז בעיקר במסחר וסליקה של ניירות ערך, והיא נהנית מעמלות מסחר וסליקה בעסקאות המתבצעות בה, בלי תלות בכיוון השוק. אמנם הימשכות המשבר עלולה לפגוע בחלקים אחרים של פעילותה, אבל בדוחותיה הכספיים ציינה הבורסה, בין השאר, כי פעילותה בעיקרה "אינה מושפעת במישרין מרמתם של שערי ני"ע, אלא ממחזורי המסחר והסליקה בני"ע ובנגזרים".

נתוני הבורסה לסיכום מחצית השנה תומכים בצפי חיובי שתציג בתוצאותיה הכספיות בהמשך השנה, וזאת בין השאר, בזכות התעוררות משמעותית במחזורי המסחר בהשפעתו של וירוס הקורונה. כך, מחזור המסחר הממוצע היומי במניות עמד בסיכום מחצית השנה הראשונה על 2.1 מיליארד שקל - מחזור המשקף קפיצה של קרוב ל-60% ביחס לממוצע היומי בשנת 2019 כולה.

נתוני הבורסה מעידים כי גם מחזורי המסחר בשוק האג"ח רשמו התעוררות משמעותית במחצית השנה הראשונה והגיעו ל-4.8 מיליארד שקל, לעומת 3.5 מיליארד שקל במחצית המקבילה ב-2019 - עלייה של קרוב ל-40%. בבורסה מציינים כי עיקר העלייה במחזורי המסחר בשוק האג"ח נרשמה באפיק הממשלתי, שבו המחזור היומי הממוצע עמד במחצית הראשונה על 3.6 מיליארד שקל, לעומת 2.6 מיליארד שקל בשנת 2019, ומזכירים, כי בסוף אפריל נכנסו אג"ח ממשלת ישראל למדדי האג"ח הממשלתי העולמי (WGBI).

עוד לפני תוצאות מחצית השנה, הבורסה סיכמה לפני כחודש את הרבעון הראשון של השנה במגמה חיובית, עם שיפור בהכנסות וברווח הנקי. עיקר השיפור בשורה העליונה נרשם בהכנסותיה מעמלות מסחר וסליקה, שקפצו בסיכום רבעוני כמעט ב-50%, ל-40 מיליון שקל, כשלפי הבורסה, "עיקר הגידול משקף את העלייה במחזורי המסחר בעקבות התפרצות הקורונה".

הכנסות הבורסה מעמלות מסחר וסליקה מהוות כמחצית מסך הכנסותיה של הבורסה, שבסיכום רבעוני צמחו ב-25% והגיעו לכ-81 מיליון שקל, בעוד הרווח הנקי קפץ ברבעון הראשון ב-90% והגיע ל-10 מיליון שקל.