צה"ל | דעה

צה"ל - כרוניקה של כשל ידוע מראש

הדרגים המדיני והביטחוני הפקירו את מוכנות מערכות הביטחון למלחמה הבאה בדרכים שאי אפשר להשלים איתן • אם כולנו לא נתעשת התוצאה תהיה הרסנית

 

שיירת טנקים של צה"ל / צילום: דובר צה"ל
שיירת טנקים של צה"ל / צילום: דובר צה"ל

מי שעיניו בראשו ייטיב להבין שהאוויר סביבנו ספוג אדי בנזין, ודי בגפרור אחד כדי להציתו, ולגרור פיצוץ ותבערה גדולים במזרח התיכון, איום שצה״ל אינו מוכן לתת לו מענה.

להבהרת דבריי, אפרט תרחיש, אחד מרבים, העלול לגרום את הפיצוץ הגדול.

לפני כמה שנים התקוממו נגדנו הפלסטינים, וישראל חוותה שתי אינתיפאדות. במבצע רחב היקף של "חומת מגן" ביהודה ושומרון הגיבו צה"ל ושירות הביטחון הכללי, ופגעו בתשתיות הטרור הפלסטיני. עלה בידם לעצור את גל הפיגועים, שהתעצם יותר באינתיפאדה השנייה (2002).

ומה נשתנה מאז ועד היום? קיימת מתיחות ביחסינו עם הרשות הפלסטינית; המצב הכלכלי רעוע לרוב תושבי יהודה ושומרון ועזה, מצב שעלול להצית התפרצות אלימה ללא יד מכוונת, ספונטנית, שתוביל להתקוממות בדמות אינתיפאדה שלישית. התקוממות שבה ייצאו עשרות אלפי אנשי תנזים עם נשק (שלא קרה באינתיפאדות הקודמות), ויירו לכל עבר: על צירי התנועה, יישובי היהודים, בערי יהודה ושומרון ועוד. התפרצות כזו תחייב את צה״ל לשלוח כוחות גדולים ליהודה ושומרון כדי להשתלט על ההתקוממות.

ב-2002, במבצע "חומת מגן" ביו"ש ריכז צה״ל למבצע כוחות בהיקף הצבא הסדיר. אך הפעם ברור שההתקוממות ביו"ש תגרור גם השתתפות עצומה של החמאס והגִ'יהאד האסלאמי בעזה. הם ישתלבו בלחימה בירי של אלפי טילים ורקטות לישראל שיגיעו עד גוש דן רווי האוכלוסייה. יש היתכנות שבו-בזמן יפעלו גם יחידות הקומנדו שלהם, שמונות אלפי חיילים, וינסו לחצות את הגבול בדרום ולפגוע ביישובים לאורך הגבול.

סביר שהתלקחות כזו תוביל גם להצטרפות החִיזבאללה ל"כאוס". הארגון מצויד בכ-150 אלף טילים ורקטות שלרובם טווח תעופה של רוב שטח ישראל, כולל גוש דן ומפרץ חיפה. לרשותם גם אלפי טילים ורקטות בעלי ראש נפץ של מאות ק״ג ומאות טילים מדויקים, המסוגלים לפגוע במטרות אסטרטגיות, בבסיסי צה"ל ובכל מקום. לרשות המיליציה הזאת כ-11 אגדי לחימה, הקרויים פוג'יי קומנדו, שמונים אלפי לוחמים מאומנים היטב, המיועדים לחצות את הגדרות בגבול לבנון-ישראל, ולהשתלט על יישובי צפון הגליל לכל אורך הגבול בתוך שעות, לפני הגעת כוחות המילואים (שיהיו במחסור בשל הצורך לכוונם ליו"ש לגבול עזה).

וצרה נוספת, יש להניח שהסורים, שלוטשים עיניים לרמת הגולן, לא יעמדו מנגד. בתוך שנה-שנתיים הם יהיו האיום המרכזי בגבול הצפוני. הם רוכשים מאות טנקים חדישים מרוסיה, נוסף למאות שכבר יש להם. הם רוכשים מהרוסים גם מטוסי קרב חדישים משקמים את חטיבות החי״ר והקומנדו, ובונים מערך ארטילרי וטילי. הכול, בגיבוי איראני, ובסיוע רוסי מאסיבי לציידם באמצעי לחימה.

נוכח הקיצוצים הנרחבים בכוח-אדם ובסדר הכוחות בצה״ל בשנים האחרונות, נוצר מצב חמור מאין כמוהו: אין לצה״ל היכולת לטפל בו-זמנית בשלוש גיזרות (יו"ש, עזה, לבנון), ובוודאי אם סוריה תצטרף למלחמה. חמור מזה, גם רוב הכוחות הנותרים ביבשה לאחר הקיצוצים הנרחבים, אינם כשירים למלחמה. מדובר ביחידות המילואים שהצבא "מייבש" אותם זמן רב בתחומי האימונים ומוכנות אמצעי הלחימה (אַמלָ"ח) שלהם, המונחים במחסני החירום. האמל"ח אינו מטופל ואינו מתוחזק כראוי מחוסר כוח-אדם, ובשל השחיקה הקשה ביכולת המקצועית של הנגדים שנותרו אחרי קיצוץ אלפי תקנים בשנים האחרונות.

נציין, שיחידות המילואים הן עיקר הכוח של היבשה במלחמה. לבעיה מתווספת הצרה שהעורף, שיהיה הזירה העיקרית במלחמה הבאה, אינו מוכן למלחמה (ראו "דוח מבקר המדינה", 2019) מול שיגור כ-3,000 טילים ורקטות ביום לחימה על העורף שלנו. בכל יום לחימה כזה יגרמו הטילים לאלפי נפגעים, להרס הכלכלה והתשתיות האסטרטגיות של המדינה.

השאלה שכל אזרח בישראל צריך לשאול היא - איך קורה שזה שנים מתחוללת מתחת לרדאר הפקרות כזו בדרגים המדיני והביטחוני. המכה שתחטוף ישראל במלחמה הבאה תביא למצב שלא נוכל לשקמו בעשרות השנים הבאות, ולבריחת הצעירים מהארץ. אם הציבור לא יתעשת וייקח את המושכות, שיבוא אחר-כך בטענות רק לעצמו. 

הכותב שימש כנציב קבילות החיילים