עד שייצא עשן לבן: נתניהו וגנץ חייבים להעביר תקציב. עכשיו

הקורונה הובילה את המשק למצב מסוכן, כאוטי כמעט • יש יותר מדי דברים על הפרק בשביל להמשיך ולהמתין • גנץ ונתניהו צריכים להיכנס לחדר עד שייצא עשן לבן, ולסגור את הסוגיה כדי שהפקידים יתחילו לעבוד

בני גנץ ובנימין נתניהו בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
בני גנץ ובנימין נתניהו בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

היוצרות קצת התהפכו - ראש הממשלה נתניהו שיזם לפני יותר מעשור את התקציב הדו-שנתי, מנימוקים כלכליים, שלטוניים ופוליטיים גם יחד, והעביר חמישה תקציבים כאלה, מצדד לפתע בשיטה הקודמת של תקציב חד שנתי ל-2020.

מה גרם לשינוי העמדה? נתניהו הבהיר כי בנסיבות הכלכליות הנוכחיות, תקציב חד-שנתי מהיר יהיה קל יותר להכין והוא נחוץ לטיפול מיידי בבעיות שוטפות כמו גם בהנעת הרפורמות והשינויים שהמתינו יותר משנה וחצי בשל שלוש מערכות הבחירות. סיבה אפשרית נוספת שעלתה היא הפוליטית - נתניהו שומר לעצמו את האפשרות למשבר עם כחול לבן כדי להפיל את הממשלה וללכת לבחירות לפני הרוטציה עם בני גנץ.

גנץ מתנגד נחרצות ולא שועה גם לא לעמדה של כמה מבכירי משרד האוצר המצדדים בתקציב חד-צדדי, בשל אי הבהירות של המצב הכלכלי. פוליטית - ברור לגנץ שעדיף לו תקציב דו-שנתי. כלכלית, הוא נעזר במומחים משלו וקיבל סימוכין לעמדתו.

סיבה אחת חשובה מדוע בכל זאת צריך ללכת לתקציב דו-שנתי היא הצורך הפסיכולוגי המשווע של המשק, שוק ההון, החברות הגדולות, יבואנים ויצואנים וכל מי ומה שקשור לכלכלה הישראלית, למעט יציבות. בנוסף, בקנה ממתינות במשרדי הממשלה אינספור פעולות שינוי - מקטנות ועד רפורמות ענק. אינספור תקציבים שיש לעשות בהם הסטות ושינויים מתחייבים, אינספור התחייבויות הממתינות לאישור, מעניינים פעוטים ואישיים של עובדים כמו קידום יציאה ללימודים וכו’ ועד התקשרויות חיוניות.

מה יהיה עם תכנית החומש למגזר הערבי שמסתיימת השנה? ללא תוכנית המשך כל הישגיה של תכנית זו ירדו לטמיון. מה עם זו של המגזר הדרוזי והצ’רקסי שכבר הסתיימה ואין לה המשך? מה עם הרפורמה הנדרשת במשרד הבריאות, עם או בלי קורונה, לרבות משמרות המתמחים, הצורך ברכש ציוד למגיפות ומה לא; איך יתנהל משרד החינוך עם שר חדש ודגשים חדשים בלי יכולת ליישם אותם; והתר"ש של משרד הביטחון הממתין לאישור. איראן חיזבאללה וחמאס לא ימתינו לאישור התקציב.

יש למשרד האוצר די כלים לקבוע תקציב דו-שנתי גמיש יחסית, שיוכל לתת מענה לשינויים גם במהלך שנת התקציב הבאה, שינויים שיקרו, על רקע הקורונה וסיבות אחרות.

אבל הדבר החשוב ביותר הוא האצת תהליך קביעת התקציב, דו-שנתי או חד שנתי. הקורונה הובילה את המשק למצב מסוכן, כאוטי כמעט. יש יותר מדי דברים על הפרק בשביל להמשיך ולהמתין: מספר המובטלים עומד על יותר מ-700 אלף; חזרה אי-הוודאות לגבי העתיד לאור נתוני התחלואה שעולים; בחלק מהערים שוב נאסרו ההתקהלויות. הגל השני כבר כאן, והוא מחייב תיכנון וביצוע נכונים גם בהיבט הכלכלי.

אשר על כן, גנץ ונתניהו צריכים להיכנס לחדר עד שייצא עשן לבן, ולסגור את הסוגיה כדי שהפקידים יתחילו לעבוד.