לאחר הקריסה במחיר הנפט: אנרג'יאן תחסוך כחצי מיליארד דולר ברכישת נכסי הגז והנפט של אדיסון מאיטליה

עסקת הענק של חברת האנרגיה היוונית, שהיקפה עמד על כ-750 מיליון דולר, התכווצה ל-284 מיליון דולר בלבד • המנכ"ל: "העסקה תהפוך את אנרג'יאן לשחקנית מובילה באגן המזרחי של הים התיכון, וממוקדת גז טבעי"

עסקת הענק של חברת האנרגיה היוונית אנרג'יאן לרכישת נכסי הגז הטבעי והנפט של אדיסון E &P   האיטלקית, שהיקפה עמד על כ-750 מיליון דולר, התכווצה בהשפעת מגפת הקורונה וקריסת מחירי הנפט בכ-466 מיליון דולר - כך עדכנה אנרג'יאן הבוקר.

כעת יעמוד התשלום הכולל בגין העסקה על כ-284 מיליון דולר בלבד (בניכוי הכנסות שכבר התקבלו מאדיסון תסתכם העסקה בכ-178 מיליון דולר). השלמת העסקה (Closing) צפויה במהלך הרבעון השלישי השנה.

על העסקה המקורית דיווחה אנרג'יאן לפני כשנה (בתחילת יולי 2019), אז עמד היקפה על כ-292 מיליון חביות נפט (שווה ערך) ואילו כעת, לאחר הצמצום, מוערך היקפה בכ-227 מיליון חביות.

בעת הדיווח הראשוני עמד מחיר הנפט על כ-65 דולר לחבית. מגפת הקורונה הביאה לצניחה בביקושים העולמיים לנפט ולקריסה במחירו בחודשים מרץ ואפריל השנה. מאז חלה התאוששות עד למחיר של כ-40 דולר לחבית כיום. עם זאת, הביקושים העולמיים לנפט וגז טבעי עדיין נמצאים ברמה נמוכה משמעותית לעומת 2019.

הפעילים בשוק ההון קיבלו בהתלהבות את הודעת החברה הבוקר, ומניית אנרג'יאן הגיבה לדיווח בקפיצה של 15%. עם זאת, מתחילת השנה צנחה המניה בכ-50%.

החרגת נכסים באלג'יריה ובנורבגיה

אנרג'יאן, המפתחת בישראל את מאגר הגז הטבעי כריש, דיווחה במסגרת העסקה המקורית כי היא רוכשת מאדיסון נכסי נפט וגז פעילים במצרים, באיטליה, באלג'יריה, בים הצפוני של בריטניה, בקרואטיה וכן נכסים לפיתוח במצרים, באיטליה ובנורבגיה. היקף העסקה המקורי, כאמור, היה צפוי לעמוד על כ-750 מיליון דולר.

אנרג'יאן עדכנה כי ההפחתה במחיר העסקה כוללת הורדה של כ-155 מיליון דולר עקב החרגת נכסים באלג'יריה, הפחתה של 200 מיליון דולר על החרגת נכסים בנורבגיה, ועוד הפחתה בהיקף של 111 מיליון דולר, "הנגזרת מנסיבות מאקרו כלכליות ועסקיות".

לאחר הצמצום המסיבי בעסקה תרכוש אנרג'יאן מאדיסון את הנכסים בים הצפוני, הכוללים את תגליות "איזבלה" ו"גלנגורם" המכילות גז טבעי וקונדנסט, ונכסים באיטליה. התשלום עבור תגלית קסיופיאה באיטליה צפוי לנוע בין אפס ל-100 מיליון דולר, בהתאם למחירי גז טבעי עתידיים בנקודת הזמן של הפקה ראשונית מן המאגר.

באנרג'יאן מציינים, כי מימון עסקת הרכישה ייעשה באמצעות הלוואה מבוססת רזרבות, שתקבל החברה מהבנקים דויטשה בנק, נאטיקסיס ו-ING, ושתחליף את הלוואת הגישור לעסקה, שהיקפה עמד במקור על כ-600 מיליון דולר. 

לאחר השלמת העסקה, צפויה אנרג'יאן להחזיק בסך הכול משאבי נפט וגז טבעי בהיקף של כ-800 מיליון חביות נפט (שווה ערך). כ-72% מתוך כמות זו (כ-96 מיליארד מטר מעוקב גז טבעי, BCM) צפויה להימכר במסגרת הסכמים המבודדים את הכנסות הקבוצה מפני תנודתיות גלובלית במחירי הנפט והגז.

מתיוס ריגס, מנכ"ל קבוצת אנרג'יאן, ציין היום כי "אנו שמחים על תנאי העסקה המעודכנים ומצפים להשלמת העסקה, אשר תהפוך את אנרג'יאן לשחקנית מובילה באגן המזרחי של הים התיכון, וממוקדת גז טבעי". עוד הוסיף ריגס, כי "הפוזיציה הפיננסית והתפעולית שלנו תבטיח את היכולת להמשיך לגדול, ויחד עם זאת לשמר יכולת תגובה זריזה ומותאמת לתנאים המאקרו כלכליים".

אנרג'יאן נכנסה לשוק הישראלי בשנת 2016, עם רכישת רישיונות הפיתוח למאגרים כריש ותנין מקבוצת דלק במסגרת מתווה הגז. בחודש מרץ 2018 קיבלה החברה החלטת השקעה סופית לפיתוח פרויקט הדגל שלה, מאגרי הגז הטבעי כריש ותנין, אשר יבוצע באמצעות FPSO (מתקן טיפול צף) במרחק של כ-90 ק"מ מן החוף. הזרמת הגז הטבעי ממאגר כריש צפויה להתחיל במהלך המחצית הראשונה של 2021.

החברה רשמה את מניותיה למסחר בת"א באוקטובר 2018, לאחר שביצעה הנפקה בלונדון כחצי שנה לפני כן - בחודש מרץ 2018. מאז שהחלה להיסחר בתל אביב רשמה מניית החברה ירידה של 28% ושווייה של החברה הגיע לכ-3.8 מיליארד שקל.