לקראת שינוי ביחסי העבודה בבורסה? חבר הוועד אורן לרנאו עוזב את הארגון

אורן לרנאו נחשב לאורך שנים כרוח החיה מאחורי הוועד המיליטנטי שנקט לאחרונה בעיצומים שהביאו לביטול חריג של יום מסחר שלם • לרנאו ביקש לחזור בשנים האחרונות לתפקידו כמפעיל מחשב, שממנו הוזז בעבר בשל דוח ביקורת חריף

הבורסה בת"א / צילום: שלומי יוסף, גלובס
הבורסה בת"א / צילום: שלומי יוסף, גלובס

לקראת שיפור ביחסי העבודה בבורסה לניירות ערך בתל אביב? חבר הוועד המרכזי והלוחמני שהועבר מתפקידו ושהוועד נלחם להשיבו לתפקידו הישן, אורן לרנאו, עוזב את הבורסה. ל"גלובס" נודע כי הבוקר שלח ועד עובדי הבורסה מייל בתפוצה רחבה שלפיו "לאחר 22 שנות עבודה, מתוכם 15 שנה בוועד העובדים, חברנו אורן לרנאו, סיכם אתמול את תנאי פרישתו מהבורסה".

לפי הערכות אפשר והפרישה של לרנאו, שההנהלה ביקשה להעזיב כבר לפני יותר משנה, התאפשרה על רקע הבנות שהצדדים הגיעו אליהם בנוגע לתנאי הפרישה, שכללו גם את ההסתדרות. את לרנאו יחליף יוסי בן סימון כחבר בוועד העובדים של הארגון, כשבסביבתו מעריכים כי העזיבה של לרנאו תקל להנהלה ולוועד להיפגש ולהגיע לעמק השווה בנוגע לסוגיות של יחסי עבודה בארגון.

ללרנאו תפקיד מרכזי במאבקים בין ההנהלה לבורסה, כשב-2018 הוא היה במרכזו של דוח ביקורת מעמיק שהנהלת הבורסה ביצעה לגבי התנהלותו, ושבמסגרתו מצאה ההנהלה כי חבר הוועד "נטש" את משמרתו בחדר המחשב של הבורסה "ב-172 מקרים שונים". בעקבות זאת, ב-2019 התנהל הליך בוררות בנוגע לכוונת ההנהלה לפטר את לרנאו, דבר שההסתדרות והוועד התנגדו לו. בסופו של יום הושב לרנאו לעבודה בבורסה, אך לא בתפקידו המקורי. הוועד והוא דרשו לא אחת כי יושב לתפקידו כמפעיל מחשב.

עתה מתברר כי לרנאו עוזב את הבורסה, כשחברי הוועד כתבו לעובדים הבוקר כי "אורן תרם רבות לשמירה וחיזוק זכויות עובדי הבורסה ועל כך נתונה לו תודתנו העמוקה ביותר. אנו מאחלים לאורן המשך הצלחה בכל דרך אשר יבחר לעשות בעתיד", כשהם הוסיפו כי "עובדות ועובדי הבורסה חבים לך רבות".

המהלך קורה על רקע עימותים חריפים שפרצו בין הוועד להנהלה לאחרונה, ובעיקר השבתת הבורסה ואובדן יום מסחר שלם - דבר שעורר זעם וביקורת אדירים על התנהלות הוועד. זה החל בדחיית מועד פתיחת הבורסה בכמה שעות, בגיבוי ההסתדרות, דבר שהוביל את ההנהלה להגיב בביטול יום המסחר כולו. בסביבת הוועד הסבירו כי הסיבה לעיצומים הפעם היא הבונוס השנתי לעובדי הבורסה על העבר, בעוד שגורמים בסביבת ההנהלה טענו כי הלוחמנות של הוועד נבעה גם משום הרצון להשיב את לרנאו לתפקידו המקורי.

נזכיר כי בעקבות אותו דוח ביקורת לרנאו קיבל זימון לשימוע בטענה שהוא "במשך שנים, באופן שיטתי ומכוון, נוהג להפקיר את משמרות הלילה", וזה קרה "ב-172 מקרים שונים, המהווים 53% ממשמרות הלילה שאליהן שובצת באותה תקופה", לדברי ההנהלה.