"הגל הירוק" כובש גם את צרפת: ניצחונות למפלגה בבחירות המקומיות

מפלה למפלגה של הנשיא עמנואל מקרון, "הרפובליקה בתנועה", שלא זכתה תמיכה משמעותית ונחשבת למפסידה של סיבוב הבחירות

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

אחרי ניצחונות בגרמניה, בהולנד ובבחירות לפרלמנט האירופי, "הגל הירוק" הגיע גם לצרפת. שורת מועמדים ממפלגת "הירוקים" הצרפתית זכו אתמול בניצחונות בבחירות מקומיות שנערכו ברחבי המדינה. בין השאר, מועמדים מהמפלגה "כבשו" את השלטון בערים שטראסבורג, ליון ומרסיי בפעם הראשונה אי פעם. ראשת העיר פאריס מטעם המפלגה הסוציאל־דמוקרטית, אן הידלגו, נבחרה מחדש לתפקיד בתמיכה של קרוב ל־50% מהמצביעים, כאשר היא נתמכת גם בקולות "הירוקים".

לעומת זאת, מפלגתו של נשיא צרפת, עמנואל מקרון, "הרפובליקה בתנועה" לא זכתה לתמיכה משמעותית במחוזות רבים ונחשבת למפסידה של סיבוב הבחירות. בפאריס הגיע מועמד המפלגה למקום השלישי.

"המפלגה של מקרון לא מכה שורשים"

למרות העובדה שצרפת יוצאת בהדרגה מהסגר הנוקשה שהטילו הרשויות כחלק מהמאבק בהתפשטות הקורונה, ונראה כי היא עושה זאת בהצלחה יחסית עד כה, מקרון אינו זוכה לעלייה בתמיכה בעקבות ההתמודדות עם המגפה. מפלגתו, שהוקמה לפני ארבע שנים לקראת ריצתו לנשיאות, לא הצליחה "להכות שורשים" ברמה המקומית, כתבו כלי התקשורת באירופה היום.

"הירוקים" נהנים מתמיכה הולכת וגוברת גם בחלקים אחרים באירופה - בבחירות לפרלמנט האירופי בשנה שעברה הם יותר מהכפילו את כוחם, ובסקרים בגרמניה הם מככבים כמפלגה השנייה בגודלה, אחרי השמרנים, ונחשבים למועמדים לקואליציה איתם אחרי הבחירות ב־2021. "הירוקים" גם זכו לתמיכה גוברת בשוויץ, בהולנד ובמדינות אחרות באיחוד, על רקע המודעות ההולכת וגוברת לסוגיית איכות הסביבה וההתחממות הגלובלית.

מקרון ומפלגתו ניסו "לשבור" לכיוון האקולוגי בשבועות האחרונים, כשהם מתנים סיוע ממשלתי לחברות הרכב הצרפתיות וגם ל"אייר פראנס" בכך שיישמו בעזרת הכספים רפורמות ירוקות הכרוכות בהפחתת פליטות פחמן דו־חמצני או השקעה בכלי רכב חשמליים. עם זאת, "הירוקים" במדינה ביקרו את ההצהרות הריקות, לדבריהם, וטענו כי רק מפלגתם מחויבת במלואה לנושא.

לא בהכרח משפיע על הבחירות הארציות

למרות הניצחונות ברמה המוניציפלית, לא ברור איזו השפעה תהיה לתוצאות ברמה הארצית. הבחירות הכלליות בצרפת מתוכננות להתקיים באפריל 2022.

ראשת העיר פאריס בירכה את המצביעים והודתה להם על התמיכה. בשנים האחרונות הובילה הידלגו תוכנית להפוך את התחבורה בפאריס לידידותית יותר לסביבה, להגביל את מהירות כלי הרכב, להקצות יותר שטחים לשבילי אופניים ולצמצם חניות, כמו גם לאסור כניסת כלי רכב המונעים בדיזל. התוכנית גובשה יחד עם מפלגת "הירוקים".